۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۳
واکاوی انتصاب معنادار عبوری در وزارت راه؛

پازل‌های گنگ سیاسی

پازل‌های گنگ سیاسی

عبوری یکی از معروف ترین شهرداران مازندران بود، حمایت بی سابقه و ویژه ای که از وی شد موجب شد بدون تخصص در حوزه شهری از صداوسیما به جای علی حجازی، حکم شهرداری ساری را گرفت.

به گزارش کاسپین24،نشریه سیاسی اجتماعی بیداری اندیشه در شماره جدید این دوهفته نامه با بررسی انتصاب مهدی عبوری بعنوان معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت:عبوری یکی از معروف ترین شهرداران مازندران بود، حمایت بی سابقه و ویژه ای که از وی شد موجب شد بدون تخصص در حوزه شهری از صداوسیما به جای علی حجازی، حکم شهرداری ساری را گرفت.

عبوری در سال 91 شهردار ساری شد تا اینکه در سال 98، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و استاندار سابق مازندران در حرکتی دور از انتظار، وی را به سمت معاونت منابع نیروی انسانی گمارد. عبوری دو سالی است که به دنبال تصدی یک پست استانداری است، فضای مجازی نزدیک به وی بارها وی را به عنوان گزینه استانداری مازندران و سمنان معرفی کردند اما وی هیچ گاه به این جایگاه ها دست نیافت.
در دولت سابق وی را به علت تشابه فعالیت ها و اقدامات "احمدی نژاد" کوچک مازندران نامیده اند. بعدها عبوری در حمایت از ستاد انتخاباتی روحانی در مازندران اقدام کرد و گفته می شود کمک های خوبی هم در این زمینه انجام داده و عنوان عملگرایی را برای گروه خود برگزید.
عبوری در انتخابات شورای شهر، یک بازیگردان اصلی بود، خواهرزاده اش رای اول شهر ساری در انتخابات پنجم شورای شهر را کسب کرد و دوست صمیمی اش "مسعود مدینه" اگر چه شایبه دستگیری با کیف پول هنگفت را داشت رای خوبی به دست آورد.
فرماندار وقت ساری حسین زادگان، انتخابات ساری را تایید نکرد و آن را به وزارت کشور فرستاد. اما ربیع فلاح استاندار وقت مازندران و یونسی معاون سیاسی وی به همراه یوسف نژاد نماینده ساری در یک سوی ترازو، دامادی و حسین زادگان در گوی دیگر میدان درباره انتخابات مجلس در ساری به چالش رسیدند.
ستاد انتخابات استان به ریاست یونسی موفق شد تاییده انتخابات ساری را گرفته و تیم برنده باشد، از این رو ترکیب هیات رئیسه شورای شهر ساری به نفع عبوری بسته شد.
مخالفان عبوری معتقدند بودند وی در انتخابات مجلس در شرق مازندران نیز به نفع برادر یکی از مسئولان نظارتی استان هم هزینه ها و سخنرانی هایی داشته است.
اما مخالفان عبوری از دو گروه بودند؛ بخشی از اصلاح طلبان ساروی و دیگر گروه های مذهبی و اصولگرای ساری. اصلاح طلبان ساروی با وی اختلافات ایدئولوژیک و ماهوی دارند، ستاد انتخابات روحانی را به دلیل پذیرش عبوری شماتت کردند و وی را چهره اصولگرا و احمدی نژادی می نامیدند.
بخش مذهبی و اصولگرای ساری نیز اما فعال تر در مخالفت با عبوری کار کردند، چندین کانال تلگرامی علیه عبوری به پخش نامه های اداری تخلفات عبوری و دوستانش در معاونت های شهرداری دست زدند. نامه هایی از تخلفات متعدد در حوزه پروژه ها، انتصابات، تجمل گرایی عبوری و مسائل دیگری که پس از پلیسی شدن ماجرا، طیف منتشر کننده این ماجراها مشخص شد و گفته می شود محکوم شده اند.

دوگانه حسین زادگان؛ عبوری

بی شک حسین زادگان و عبوری دو رقیب سرسخت در شهرستان ساری هستند. دو مدیر ساروی شناخته شده و ناسیونالیست که ساروی بودن یکی از مشترکات مهم و بارز آنها است. آنچه در طی دوران دولت احمدی نژاد و دوره نخست روحانی بر ساری آمد ساری دوستان را رنجاند. در دوران احمدی نژاد استانداری مازندران به واسطه قناعت معاون سیاسی وقت مملو از مدیران آملی بود و در تصدی فلاح در استانداری مازندران، مدیران بابل نشین ساروی ها را آزرده کرده بود. دو رقیب حسین زادگان و عبوری از گزینه های تصدی استانداری مازندران و پیش از آن هم معاونت استانداری بودند. از این رو می توان گفت دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند.

انتقادات به عبوری

انتقادات به عبوری مانند همه شهرداران سال های اخیر مازندران است، افزایش نیرو به میزان سه تا چهار برابر ظرفیت سیستم به مانند آنچه در تمام شهرداری های استان صورت گرفته است هزینه های جاری این بخش را افزایش داده و به تبع میزان پروژه های عمرانی را کاهش داده است.
سپردن پروژه ها به پیمانکاران خاص و رانت های ویژه از دیگر نقاط ضعف و یا کاستی های حوزه شهرداری ساری به شمار می رود. در مواردی نیز اسنادی منتشر شده است که نشان می دهد که تعدادی پیمانکار اسمی و خاص شامل شرکای اقتصادی معاونان شهرداری ساری و نیز اعضای شورای شهر پروژه ها را در اختیار گرفته و پس از برنده شدن آن را به قیمت های بسیار پایین تر به پیمانکار خرد و کوچک واگذار می کنند. این واسطه گری پیمانکاری از بزرگترین اتهاماتی است که به حوزه مالی شهرداری ساری وارد می شود.

مردم اما راضی...

رضایت مردم و نظرات چهره عامه مردم از عبوری درخشان ترین نکته در میان تمام مسائلی است که در شهرداری ساری گذشته است. آنچه میان رسانه ها، خبرنگاران، فضای مجازی و یا فضای سیاسی و محفلی جریان دارد نظر عامه مردم نیست. در این بخش تفاوتی فاحش میان آگاهان از حوزه شهرداری ساری و مردم عادی وجود دارد.
پس از سال ها نبود پروژه های بزرگ در شهرداری ساری، عبوری پروژه های چشمگیر به لحاظ در دید مردم بودن را انجام داده است. تغییر چهره شهر ساری در دوره عبوری مشهود بود حالا به هر قیمتی که ایجاد شده باشد.
چه این تغییرات توسط مدیران باندی و گروهی حاصل شده، چه توسط پیمانکاران وابسته و رابطه ای ایجاد شده باشد و چه اینکه امروز در شهرداری ساری تعداد پست های اداری و کارمندی مورد نیاز بسیار کمتر از نیروهایی است که در شهرداری ساری و سازمان های آن به کار گرفته شده است، مردم معتقدند چهره شهر ساری تغییر کرده است.

سناریوی اسلامی برای مازندران

بی شک به نظر همه آگاهان، اسلامی در زمان تصدی استانداری مازندران، عبوری را نمی شناخت، از وی نیز دل خوشی به عنوانی یک مدیر نداشت، اسلامی به هیچ مدیری در دوران تصدی 22 ماه  اش انتقاد نکرد که به عبوری در جلسه ای استانی تاخت و گلایه کرد که شهردار مرکز استان چرا در هیچ جلسه ای حاضر نیست. حالا شاید اسلامی شنیده بود که از عبوری به دلیل اینکه به استانداری مازندران راه نیافته است سعی می کند کمتر در این ساختمان حاضر شود و اینگونه دلخوری خود را نشان دهد اما به هر حال اسلامی عبوری را در ردیف مدیران خود هم نمی دید.
اسلامی به یک باره سر از وزارت راه درآورد و از حسین زادگان برای رسیدن به استانداری مازندران حمایت کرد. استاندار اصفهانی مازندران که ابتدا با توپ پر به مازندران آمده بود، در نخستین زمان های حضور اش به نظر می رسد بیشتر مدیران استانی را تغییر دهد اما نتوانست.
اسلامی در نخستین جلسه شورای اداری اش یعنی در زمان معارفه اش با جبهه ای تند از سوی نمایندگان مازندران روبه رو شد. خودش بعدها می گفت که حکیم مسئول دفتر وی و نیز تعداد از همراهان اش دلشان به حال وی سوخته است و نتوانسته اند وی را تنها بگذارند و در مازندران ماندگار شده اند.
نبییان معاون عمرانی، واحدی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری ها دهیاری های استان، محمدپور عمران مدیرکل صنعت، معاون سیاسی استانداری، مدیرکل امور اجتماعی و تعدادی دیگر از مدیران ستادی استانداری در لیست تغییرات اسلامی قرار داشتند.
اسلامی تقریبا در برابر نمایندگان مازندران نتوانست مقاومت کند و جز یکی دو مورد تغییر دیگری در استان حاصل نشد. اسلامی با این مدیران کج دار و مریض رفتار کرد تا اینکه در ماه 22 ام ردای وزارت راه را برایش دوختند اگرچه از ابتدا می گفتند که مازندران برای اسلامی راه نزدیک تر به تهران بود.
حالا اسلامی که بر خلاف نظر نمایندگان مازندران چندان کاری انجام نداد و شیوه تعاملی پیش گرفت تا نمایندگان در مجلس روحانی را آزار ندهند، برای وزارت راه نیاز به رای نمایندگان مازندران داشت.
اسلامی در اولین روزهای حضورش در وزارت راه، نبییان را به سازمان ملی زمین و مسکن برد، واحدی ماه های بعد به سازمان گردشگری رفت و حالا عبوری...
چرا...
اگر این مدیران خوب بودند در مازندران چرا این میزان انتقاد به اینان وارد بود و اگر در خور انتقاد بودند چگونه سر از وزارت خانه ها درآوردند.

اپیزود اول

اسلامی رابطه خوبی با حسین زادگان دارد و از سویی شاید دینی به مازندران داشت. مدیرانی که وابستگی بیش از اندازه به برخی جریان ها و نمایندگان داشتند و موجب ماندگاری طولانی مدت برخی مدیران در پست های استان شده بود در تغییرات اسلامی نقش داشت. اسلامی می دانست با حضور این مدیران و تلاش استاندار بعدی برای تغییرات بازهم مازندران دچار تنش می شود و در حقیقت تلاش کرد که با این جابه جایی ها به ویژه عبوری، فضای آرامش بر مازندران حاکم شده و با این تغییرات هر دو گروه نفع ببرند.

اپیزود دوم...

اسلامی برای رای آوری نیاز به نمایندگان مازندران داشت؛ نمایندگان استان هم رای خوبی به وی در مجلس دادند. بی شک بخش مهمی از مدیرانی که در ردیف تغییرات بودند به نمایندگان مجلس وابستگی داشتند و دارند و این جابه جایی ها ادای قدردانی به افرادی بود که در مجلس به وی رای دادند. یکی از این جابه جایی ها که با فشار یکی از نمایندگان غرب استان انجام شد، جابه جایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بود. جاودانی به دلیل اینکه شائبه حضورش در انتخابات غرب استان با فشار نمایندگان فعلی برکنار شد. از این رو به نظر می رسد این محاسبات در جابه جایی های مازندران مسبوق السابقه باشد.
حالا مازندران روی آرامش را می بیند؛ نمایندگان راضی و مازندران کم حاشیه شده است همه و همه شاید مدیون اسلامی است و حضور 22 ماهه اش؛ چه بد چه خوب. همه راضیند.