۲۰:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۱۷

پرچمداری آمل در کشتی فرنگی مازندران

پرچمداری آمل در کشتی فرنگی مازندران

تیم کشتی فرنگی فولادین ذوب آمل با قهرمانی در لیگ برتر کشتی فرنگی کشور و ثبت کردن دومین جام قهرمانی برای مازندران در این لیگ، پس از کسب سه مدال از سه دوره اخیر المپیک توسط کشتی‌گیران آملی، درخشش این شهرتسان در کشتی فرنگی را تکمیل کرد و حالا به قطب کشتی فرنگی مازندران تبدیل شده است.

به گزارش کاسپین24 | دیدارهای مرحله نیمه‌نهایی و مسابقات فینال و رده‌بندی بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر کشتی فرنگی روز گذشته در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران بین تیم‌های فولادین ذوب آمل، سینا صنعت ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی و اندیشه‌نگار پارس لرستان برگزار شد که در نهایت تیم فولادین ذوب آمل به مقام قهرمانی رسید، سینا صنعت ایذه دوم شد و اندیشه‌نگار پارس لرستان بر سکوی سوم ایستاد.

فولادین ذوب آمل که امسال برای نخستین بار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی حضور یافت، در دیدار فینال بردی دراماتیک و پرهیجان مقابل سینا صنعت ایذه داشت. این تیم در حالی که کشتی‌گیرانش در چهار وزن نخست شکست خورده بودند در آستانه از دست دادن عنوان قهرمانی قرار داشت، با یک بازگشت رویایی و کسب ۶ برد پیاپی در ۶ وزن باقیمانده توانست برای دومین بار جام قهرمانی لیگ برتر کشتی فرنگی را به نام مازندران ثبت کند.

از ۱۲ سال پیش که تیم کشتی فرنگی امام رضا(ع) قائمشهر قهرمان مسابقات لیگ برتر کشتی فرنگی کشور شده بود تا این دوره تیم‌های مازندرانی نتوانستند این قهرمانی را تکرار کنند ، اما امسال تیم فولادین ذوب آمل با حضوری قدرتمند در مسابقاتی که برای نخستین بار با ۱۶ تیم برگزار شد توانست این قهرمانی را به بهترین شکل ممکن برای مازندران تکرار کند و جام قهرمانی را به آمل ببرد.

تیم کشتی فرنگی فولادین ذوب آمل با کادری کاملا بومی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال در شهرستان آمل پا به عرصه رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی گذاشت و با صعود هر دو تیم به مرحله نیمه‌نهایی عملکردی موفق را ثبت کرد که تا کنون یک عنوان قهرمانی به نام این باشگاه داشت و جمعه این هفته در مرحله نهایی لیگ برتر کشتی آزاد شاید به کسب یک عنوان دیگر هم منجر شود.

استمرار درخشش آملی‌ها در کشتی فرنگی

اما نکته قابل توجهی که در کسب این قهرمانی توسط تیمی از آمل خودنمایی می‌کند، استمرار پرچمداری آمل در کشتی فرنگی مازندران و روند رو به رشد فرنگی‌کاران این شهرستان در افتخارآفرینی برای مازندران و ایران است.

تا حدود یک دهه پیش از نوشهر به عنوان قطب اصلی کشتی فرنگی مازندران یاد می‌شد. درخشش فرنگی‌کارانی مانند رضا سیم‌خواه، حسن رنگرز و مهدی توکلی از این شهرستان و پررونق بودن باشگاه‌های کشتی فرنگی در نوشهر سبب شده بود که از آن به عنوان کانون اصلی کشتی فرنگی در مازندران یاد شود ، اما طی سال‌های اخیر کشتی فرنگی در آمل نیز مورد توجه قرار گرفت و حالا چند سال است که آملی‌ها پرچمداران اصلی کشتی فرنگی برای مازندران هستند و حتی در عرصه‌های بین‌المللی نیز به طور مستمر افتخار کسب می‌کنند.

سال ۲۰۱۲ و در المپیک لندن قاسم رضایی فرنگی‌کار آملی وزن ۹۶ کیلوگرم توانست برای کاروان ایران یکی از سه مدال طلای ارزشمند تیم کشتی فرنگی ایران را کسب کند و هیجان کشتی فرنگی را در باشگاه‌های کشتی این شهرستان افزایش دهد. از همان زمان نگاه به کشتی فرنگی در آمل تقویت و بر تعداد علاقه‌مندان به کشتی فرنگی افزوده شد. رضایی چهار سال بعد در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز یک مدال برنز کسب کرد و با تاریخ‌ساز شدن برای کشتی فرنگی ایران دومین مدال المپیکی را به تاریخچه کشتی شهر آمل افزود.

سومین مدال المپیکی کشتی فرنگی آمل را امسال محمدهادی ساروی فرنگی‌کار آملی در همان وزن قاسم رضایی به دست آورد. ساروی که طی دو سال اخیر به پدیده‌ای در کشتی فرنگی کشور تبدیل شده و چندی پیش نیز در مسابقات اسلو طلای جهانی این وزن را به دست آورد، در المپیک توکیو مدال برنز مسابقات را از آن خود کرد تا آملی‌ها برای سومین دوره پیاپی از کسب مدال کشتی فرنگی در المپیک پایکوبی کنند.

این روند ایجاد شده در آمل طی چند سال اخیر حالا به کسب یک عنوان قهرمانی لیگ برتر کشتی فرنگی به نام این شهرستان رسیده و به نظر می‌رسد که با توجه به افزایش توجه به کشتی فرنگی در آمل، از این پس نیز ادامه یابد و تقویت شود.

سبقت آمل از نوشهر در کشتی فرنگی

نایب رئیس هیئت کشتی مازندران درباره وضعیت کشتی فرنگی در آمل می‌گوید: خوشبختانه این شهرستان با تلاش مربیان سازنده‌ای که دارد و کشتی‌گیران باسابقه و پیشکسوت به رشد مطلوبی در کشتی فرنگی رسیده است.

شهرام جعفری می‌افزاید: معمولا کسب افتخارات جهانی توسط ورزشکاری از یک شهرستان و استان توجه نسل جدید به آن ورزش را افزایش می‌دهد. این اتفاق در آمل با کسب مدال‌های المپیکی دو فرنگی‌کار آملی طی سه دوره اخیر المپیک افتاده است. طی ماه‌های اخیر و پس از کسب مدال برنز المپیک و طلای جهانی توسط محمدهادی ساروی گرایش به کشتی فرنگی در آمل افزایش یافت. اکنون نیز کسب عنوان قهرمانی تیمی از آمل در لیگ برتر کشتی فرنگی قطعا بر فضای ورزشی این شهرستان تاثیر مثبتی می‌گذارد.

وی اظهار می‌کند: یکی از مزایای لیگ‌ها همین است که به رشد رشته‌های ورزشی در جامعه کمک می‌کند. طبیعتا قهرمانی تیمی از آمل در لیگ برتر کشتی فرنگی در شهرستان آمل بازخوردهای مثبتی دارد و به رونق کشتی فرنگی کمک می‌کند. هر چند همه کشتی‌گیران تیم فولادین ذوب آمل اهل این شهرستان نیستند، اما این قهرمانی آن هم با کادر مدیریتی و فنی بومی تاثیرش را بر فضای شهرستان آمل و حتی مازندران می‌گذارد.

نایب‌رئیس هیئت کشتی مازندران خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر می‌توان از چهار شهرستان مازندران به عنوان مناطق فعال در کشتی فرنگی یاد کرد که بین آن‌ها آمل فعلا شاخص‌ترین است. پس از آمل نیز بابل و نوشهر و چالوس وضعیت مناسب‌ترین نسبت به سایر شهرستان‌ها دارند ، اما امیدواریم با افزایش حمایت‌ها و ورود سرمایه‌گذاران به عرصه کشتی در مناطق مختلف استان شاهد شکوفایی استعدادهای کشتی فرنگی مازندران باشیم.

رشد کشتی فرنگی در مازندران

کشتی فرنگی در مازندران طی سال‌های اخیر بیشتر از گذشته به چشم آمده و اثرگذاری و ایفای نقش فرنگی‌کاران مازندرانی در عرصه‌های بین‌المللی برای کشتی فرنگی ایران هم بیشتر شده است. برای نمونه فروردین امسال مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در آلماآتی قزاقستان برگزار شد و تیم ملی کشتی فرنگی ایران با هدایت محمد بنا توانست با کسب چهار مدال طلا، دو نقره و سه برنز قهرمان آسیا شود که از این قهرمانی بیشترین سهم متعلق به فرنگی‌کاران مازندرانی بود. فرنگی‌کاران مازندرانی با کسب سه مدال طلا در این مسابقات نقش پر رنگی در این قهرمانی داشتند. مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم، علی‌اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم سه فرنگی‌کار مازندرانی عضو تیم‌ ملی بودند که هر سه با درخشش در مسابقات و شکست همه رقبا موفق به کسب مدال طلا شدند.

در المپیک توکیو نیز محمدهادی ساروی از آمل مدال برنز کسب کرد و در مسابقات جهانی اسلو۲۰۲۱ توانست طلای مسابقات را به دست بیاورد. کسب نخستین طلای سنگین‌وزن کشتی فرنگی جهان در مسابقات اسلو توسط علی‌اکبر یوسفی کشتی‌گیر جوان اهل بابل نیز اثرگذاری مازندران در کشتی فرنگی ایران را برجسته‌تر کرد.

کشتی فرنگی در مازندران به دلیل درخشش چشمگیر آزادکاران کشتی‌بلد این استان کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. اما این درخشش‌ها حالا علاوه بر این که نام مازندران را به جمع قطب‌های اصلی کشتی فرنگی ایران سنجاق کرده است، از تبدیل شدن آمل به قطبی مهم در کشتی فرنگی ایران خبر می‌دهد.


منبع : ایرنا