۱۸:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۳۰

پهلوگیری نسل جدید کشتی‌های روسی در بندر نوشهر

پهلوگیری نسل جدید کشتی‌های روسی در بندر نوشهر

نخستین فروند از نسل جدید کشتی‌های تجاری روسیه در بندر نوشهر پهلو گرفت.

به گزارش کاسپین24 | دیپلماسی فعال اقتصادی منطقه‌ای دولت آیت‌الله رئیسی و در ورای آن برگزاری دومین مجمع اقتصادی کشورهای ناحیه کاسپین در روسیه در سال گذشته، اکنون انگاره‌های ویژه‌ای را در کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، می‌تواند نقش خاصی در افزایش تبادلات تجاری ایفا ‌کند.

حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در هر نشست اقتصادی به ویژه در منطقه، نمود عینی تغییر نگاهی است که در دولت سیزدهم به روابط بین‌الملل و دیپلماسی انجام شده است. نگاهی که «اولویت در ارتباطات خارجی را از غرب به منطقه و کشورهای همسایه تغییر داد و «دیپلماسی متوازن»، «منطقه گرایی» و «توسعه دیپلماسی اقتصادی» را به عنوان سه اصل برنامه‌ریزی‌های دولت اعلام کرد تا در سایه آن بتواند حراستی حداکثری از منافع ملی داشته باشد.

سفرهای منطقه‌ای رئیس‌جمهور، میزبانی از همتایان در تهران، گفت‌وگوهای تلفنی، ایجاد مراکز تجاری و حمایت از هیأت‌های اقتصادی از مهمترین اقدامات دولت است که در راستای همین اصول ارزیابی می‌شود.

تغییر نگاهی که طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ سبب شد، توسعه صادرات به آذربایجان ۸۴ درصد، به روسیه در مقایسه با دوره قبل ۳۱ درصد و به ترکمنستان ۴۰درصد رشد داشته باشد و پس از سال‌ها موافقت‌نامه سه جانبه گمرکی میان آذربایجان، روسیه و ایران برای رفع مشکلات گمرکی و تسهیل امور مربوط به گمرک منعقد شود و این آمارها نیز در سال جاری افزایش یافته است.

با این وجود دولت در یکسال گذشته تلاش کرد، قوانین و خطوط قرمز نانوشته‌ای که محدوده و مرز سیاست خارجی ایران را تنها در ارتباط با غرب ترسیم کرده و منافع ایران را در مرزهای فرامنطقه‌ای جستجو می‌کرد، را شکسته و راهی متفاوت در ارتباط با جهان برگزیند. گشایش فصل جدید از روابط با همسایگان و کشورهای منطقه و تلاش برای رفع سوءتفاهم‌های موجود، در همین راستا ارزیابی می‌شود.

در این وادی مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد.

با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه اظهارنظر کارشناسان نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب گرفته است.

در این راستا، معرفی و استفاده از مزیت های صنعتی و تجاری مازندران با داشتن بیش از سه هزار واحد تولیدی و خدماتی، ظرفیت های فراوان کشاورزی، مزیت‌های علمی و فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های بسیار بکر و طبیعی گردشگری، به نحو مقتضی از سوی دولت مردمی آیت الله رئیسی و مورد توجه جدی قرار گرفته است.

مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم باشکوفایی ظرفیت‌ها، این روزها نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا می‌کند.

مازندران در کنار ظرفیت‌های گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاست‌های اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

کارشناسان می‌گویند با توافق راهبردی دولت با روسیه که بسته‌ای از توافقات لجستیکی و ترانزیتی است، جریان عبور بار از کریدور شمال- جنوب افزایش خواهد یافت و در عین حال جایگاه راهبردی ایران در سطح منطقه با فعال شدن این کریدور ارتقا می‌یابد و همزمان با مذاکرات احیای کریدور شمال- جنوب، تأمین اعتبار خرید کشتی‌های رو-رو با ظرفیت کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد هم باید انجام گیرد تا برنامه افزایش ترافیک کالا از این بندرعملیاتی می‌شود.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را هم یک فرصت طلایی دیگر برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد می دانند تا صادرات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کند چراکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و ایران با بهره‌برداری از بندر امیرآباد می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آن ها باشد.

روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران روز سه شنبه در گزارشی به ایرنا اعلام کرد: با کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در پی آن کاهش ظرفیت بارگیری کشتی‌های تجاری در این دریا، کشور روسیه اقدام به طراحی و ساخت کشتی‌های نسل جدید کرده که نخستین فروند آن هفته گذشته در بندر نوشهر پهلو گرفت.

کشتی نیکلای اورلو (Nikolay Orlov) که کمتر از چهار ماه پیش ساخته شده بود؛ برای نخستین بار در روز سه شنبه ۲۳ خرداد ماه در بندر نوشهر پهلو گرفت؛ این کشتی با ۱۴۰ متر طول و ۱۷ متر عرض، قادر به حمل هشت هزار تن محموله غلات (حدود ۲ برابر کشتی‌های فعال در دریای خزر) است.

کشتی نیکلای اورلو در نخستین سفر دریایی خود به بندر نوشهر از مبدأ بندر آستاراخان، حامل پنج هزار و ۱۴۷ تن غلات بود در حالی که بسیاری از کشتی‌هایی که در دریای خزر تردد می کنند با همین میزان آبخور، حداکثر قادر به بارگیری بین سه هزار و تا سه هزار و ۵۰۰ تن غلات هستند.

طراحی و ساخت کشتی‌ها با آبخور کمتر و بارگیری بیشتر، یکی از روش‌های جلوگیری از خسارت و زیان‌های اقتصادی به صنعت کشتیرانی در آب‌های بسته (دریاچه ها) و رودخانه‌های قابل کشتی رانی است.

بندر نوشهر یکی از مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران و نزدیکترین بندر به پایتخت تهران است که سالانه حجم زیادی کالا از کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق این بندر مبادله می‌شود.

این بندر اکنون با بنادر ترکمن‌باشی در ترکمنستان، آکتائو قزاقستان، باکو در جمهوری آذربایجان و ماخاچ قلعه و آستاراخان روسیه تبادل کالا دارد و فاصله این بندر تا بندر آستاراخان روسیه ۱۱۷۶ کیلومتر و تا بندر ماخاچ قلعه ۸۲۲ کیلومتر است.

بندر نوشهر به مساحت حدود ۴۰ هکتار درحال حاضر دارای ۹ پست اسکله تجاری و خدماتی است و یکی از نزدیک ترین بنادر به پایتخت کشور است.


منبع: ایرنا