۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱۵
معاون استاندار :

پژوهشگران خط‌شکن حل مشکلات مازندران باشند

پژوهشگران خط‌شکن حل مشکلات مازندران باشند

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران گفت که برای حل مشکلات و مسائلی که دراستان وجوددارد پژوهشگران، ‌خط شکن ها در این زمینه محسوب می شوند.

به گزارش کاسپین24 | ‌ امید محبی روز چهارشنبه در جشنواره هفته پژوهش مازندران در ساری، ‌افزود: خط شکنی جزو ارکان اصلی در توسعه هر منطقه و کشور به شمار می رود و پژوهشگران نیز به عنوان خط شکن محسوب می شوند و با ریل گذاری درست کشور مبتنی بر پژوهش می توان اقدامات را برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد:‌ این مهم است اگر بدانیم به عنوان مصدق چرا شکست احتمالی خوردیم و در این صورت با ارزیابی و تحلیل درست می توان در اصلاح روند توفیق حاصل شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران با تاکید بر اینکه اهمیت موضوع پژوهش بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت :‌اما برای توسعه حرکت به سمت پژوهش های کاربردی مورد نظر است.

وی با بیان این که، رویکرد دولت سیزدهم و وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری رحرکت به سمت پژوهش های کاربردی است، ‌افزود:با توجه به اینکه همه مسائل و مشکلات استان مازندران و شهرها شناسایی شده است و اگر پژوهش در خدمت رفع این امور نباشد با اولویت های مسائل امروز فاصله زیادی خواهیم داشت.

به گفته محبی، اینکه پژوهش در دانشگاه ها برای ارتقا رتبه اساتید و ارزیابی عملکرد دانشجو قرار گیرد و اینکه این افراد برای کسب امتیاز به دنبال تعدد مقالات باشند آفت است.

وی اظهار داشت: رویکرد یادگیری مبتنی بر پژوهش که به دنبال حل مساله و تحقیق است رویکرد خوبی است و باید در محیط های دانشگاهی و آموزش و پرورش نهادینه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران با اشاره به اینکه ماموریت محوری یکی از برنامه های در حال پیگیری ۲ سال اخیر در دانشگاه ها است، ‌گفت: ورود و حرکت دانشگاه های استان مازندران به مساله محورباعث می شود تا دانشجویان ماهر و توانمند پرورش یابند و به نوعی تبدیل علم به اشتغال و مهارت آفرینی دانشجویان رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد :‌ حتی مهارت محوری دانشگاه های مازندران می تواند به استانداری این استان نیز در پیگیری مسائل و رفع آنها کمک کند.

محبی همچنین توجه به حوزه دانش بنیان و بهره وری به عنوان تاکیدات دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر نام برد و گفت: در همین راستا در خصوص کشاورزی دانشگاه نوشیروانی بابل به صورت نمونه این موضوع را پیگیری می کند.

وی راه نجات کشور از برخی مشکلات موضوع بهره وری دانست و افزود: اساسی ترین راه های تحقق اهداف بهره وری در کشور از مسیر دانش بنیان ها در دانشگاه ها می گذرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران ادامه داد:‌ دستگاه های اجرایی می بایست به موضوع پژوهش اهتمام داشته باشند و در ادارات به روی محیط های آموزشی و دانشگاه ها با نگاه مساله محوری و چالش های شهرستانی باز باشد.

وی گفت: برای شناسایی ظرفیت های پژوهشگران در نقاط مختلف، ‌استانداری مازندران جشنواره پژوهشی شهید فخری زاده صرف دستگاه‌ها برگزار کرده است که این جشنواره باعث شده تا پژوهشگران گمنامی را ادارات شناسایی کنیم که حتی مدیران ادارات از ظرفیت این پژوهش گران مطلع نبودند.


منبع : ایرنا