۱۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

چالش های بلندمرتبه سازی در مازندران

چالش های بلندمرتبه سازی در مازندران

برج‌سازی و بلند مرتبه‌سازی که به نظر می‌رسد شیوه اجتناب‌ناپذیری در توسعه شهری مازندران است در زمانی تجویز شده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با وجود مفید بودن، به دلیل فقدان برخورداری از برخی پیش نیازها اقدامی شتاب‌زده محسوب می‌شود و ممکن است پیامدهای جبران‌ناپذیری تحمیل کند.

به گزارش کاسپین24 | صورت مساله این است که فروردین ماه سال ۱۴۰۱ شورای عالی معماری و شهرسازی کشور بلندمرتبه سازی در مازندران را به صورت نمونه مصوب و ابلاغ کرد.

این شورا شهر سرخرود را به عنوان اجرای آزمایشی این طرح انتخاب کرده است. البته اجرای چنین طرحی درخواست اداره کل راه و شهرسازی مازندران بود که اسفند ۹۸ برای شورای عالی معماری و شهرسازی اررسال شد و این شورا هم در نشست تخصصی ۲۲ فروردین ماه سال گذشته خود طرح را مصوب و ضوابط و مقررات آن را تعیین کرد.

طبق این مصوبه قرار است بلند مرتبه سازی در حدود ۵۶ هکتار از اراضی محدوده شهری سرخ رود اجرایی شود. پیشتر مسوولان حوزه شهری سرخرود هم اعلام کرده بودند که بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بلند مرتبه سازی در سه اندازه ۱۲، ۱۶ و ۲۵ طبقه برای این شهر ساحلی مازندران که از توابع شهرستان محمودآباد است، تعریف شده است.

اگر چه علت انتخاب سرخرود برای این منظور به صورت رسمی اعلام نشده است، ولی می توان حدس زد که تراکم بالای جمعیت غیربومی در این منطقه سبب روی آوری بسیاری از ساخت و سازگران به ساخت بناهای خارج از ارتفاع متعارف حتی به صورت غیرمجاز شده و در دستور کار قرار گرفتن برج سازی به صورت رسمی را اجتناب ناپذیر ساخته است.

در این پیوند سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: با توجه به حفظ امنیت غذایی کشور توسعه شهرهای مازندران توصیه نمی شود و بلند مرتبه سازی فنی و اصولی ساختمان نیاز ضروری استان است.

احمد توکلی روز چهارشنبه در همایش انبوه سازان مسکن در بابلسر بیان داشت: مازندران ۲۳ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که از این مقدار ۲۲ هزار هکتار آن جنگل، مرتع و کوه است که هیچ ساخت و سازی نباید در آنها انجام شود.

وی اظهار داشت: یک هزار کیلو متر مربع از اراضی مازندران برای مصارف کشاورزی است که این مقدار برای امنیت غذایی کشور مهم است و این امر ضرورت بلند مرتبه سازی فنی و اصولی را برای استان تاکید می کند.

وی با بیان این مطلب در حال حاضر توسعه شهرهای مازندران ضرورت ندارد، ادامه داد: شهرداری های مازندران باید از انبوه سازان با تجربه و کاربلد که در بلند مرتبه سازی کارنامه درخشانی دارند حمایت کند.

توکلی ادامه داد: اگر ما بتوانیم زمینه حضور و فعالیت انبوه سازان موفق را در مازندران فراهم کنیم تحول بزرگی در بخش ساخت و ساز مسکن با کیفیت اتفاق خواهد افتاد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان این مطلب که کارکنان شهرداری های مازندران از دانش خوبی برخوردار هستند، افزود: شرایط فعلی همانند دهه ۶۰ یا ۷۰ نیست که همه تصمیم ها در استان اتخاذ و به شهرهای مختلف ابلاغ شود بلکه شهرداری ها از دانش نیروهای خود برای نظارت و رونق ساخت مسکن با کیفیت استفاده کنند.

نیازمند مهندس حرفه ای

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: مسکن جای سوداگران نیست و این صنعت نیازمند مهندس حرفه ای و با تجربه است.

وی اظهار داشت: مسکن یک کالای سرمایه ای نیست که افراد غیر متخصص بخواهند برای سود آوری وارد این صنعت شوند.

توکلی با بیان این مطلب که بیش از ۹۰ درصد افرادی که وارد انبوه سازی می شوند عاشق کار خود هستند، بیان داشت: قوانین خوبی در حوزه مسکن وجود دارد که آنها باید اجرا شود.

وی ادامه داد: ساخت مسکن یک کار تخصصی و حرفه ای است که ضرورت دارد افراد با دانش در این حوزه ورود کرده و مورد حمایت قرار بگیرند.

توکلی بیان داشت: اگر در حوزه مسکن منشور اخلاقی رعایت نشود جامعه در ابعاد مختلف آسیب خواهد دید.

این مقام مسوول تصریح کرد: شهرداری های مازندران مطالبه بلند مرتبه سازی را که تمامی مسائل فنی و محیط زیستی را رعایت می کنند همکاری داشته باشند.

 

منبع : ایرنا