۱۳:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
کاسپین24 گزارش می دهد

چالش های پیش روی نماینده جدید آمل

چالش های پیش روی نماینده جدید آمل

با پایان یافتن انتخابات مجلس شورای اسلامی و کنار رفتن یوسفیان ملا از کرسی مجلس در آمل، حاجی پور منتخب مردم آمل شد از این رو به نظر می رسد با این تغییر، نماینده جدید آمل باید نکاتی را مدنظر داشته باشد.

به گزارش گروه سیاسی کاسپین24| با پایان یافتن انتخابات مجلس شورای اسلامی و کنار رفتن یوسفیان ملا از کرسی مجلس در آمل، حاجی پور منتخب مردم آمل شد از این رو به نظر می رسد با این تغییر، نماینده جدید آمل باید نکاتی را مدنظر داشته باشد.

برای بررسی مسائل اساسی در شهرستان در نظر گرفتن چند نکته ضروری است؛ عدم توجه به ظرفیت های اقتصاد بومی مبتنی بر اقتصاد گردشگری و کشاورزی و نبود شناسنامه و برنامه های راهبردی در شهرستان در حوزه های اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی، اجتماعی، ورزشی موجبات گلایه و انتقاد در این حوزه را ایجاد کرده بود.

عدم وجود کارگروه های تخصصی اجتماعی، علمی و فرهنگی در شهرستان، به کارنگرفتن نخبگان در مدیریت شهرستان و مهاجرت نخبگان و عدم بهره گیری از ظرفیت های عظیم دانشگاهی در آمل موجب شده بود که این شهرستان در کنار ظرفیت های عظیم نخبگان و نیروهای انسانی همواره با چالش منابع انسانی توانمند مواجه باشد.

این شهرستان با چالش هایی مانند فرسوده بودن زیرساخت های توسعه ای، افزایش تعداد شهرهای شهرستان بدون در نظر گرفتن زیرساخت و تحمیل هزینه عوارض شهری به مردم، انحصارگرایی در انتصاب های مدیریتی و طولانی بودن مدت تصدی مدیران و عدم تربیت نیروها و منابع انسانی مستعد برای جایگزینی که موجب افزایش مهاجرت و فرار نخبگان از شهرستان و عدم بازگشت نیروهای تحصیل کرده به شهرستان به دلیل مهیا نبودن بسترهای حمایتی لازم را موجب شده بود، مواجه است.

نبود برنامه اقتصادی مردم محور در حوزه اقتصادی در آمل و محدود شدن تلاش های مسئولان شهرستان به چند پروژه خاص، کمبود برق و نبود کیفیت در آب شرب روستایی و شهری به ویژه در بخش لاریجان و دابودشت، عدم دسترسی مردم لاریجان و روستاهای دوردست به اینترنت موبایلی و خدمات تلویزیونی

نبود برنامه محوری در حوزه های صنعتی و اقتصادی شهرستان و افزایش تعداد بیکاران شهرستان در طی سال های اخیر و تعطیلی واحدهای تولیدی صنعتی را در می توان در زمره ضعف های اقتصادی چندین سال گذشته در آمل برشمرد.

به نظر می رسد توسعه بناهای فرهنگی مانند فرهنگ سراها و سراهای محلی در شهرها و مراکز بخش

و توجه به حوزه گردشگری در ابنیه تاریخی و میراثی شهرستان و درآمدزایی از محل این بناها می تواند از جمله راهکارهای پیش روی توسعه شهرستان و در برنامه های آتی آمل قرار گیرد.

توسعه ابنیه و اماکن ورزشی متناسب با جایگاه ورزش قهرمانی در آمل، توجه به توسعه مراکز جدید شهری آمل مانند امامزاده عبدالله و دابودشت و بابکان، توجه به توسعه بوم گردی و گردشگری روستایی محور در آمل و وجود معضلات اساسی زیست محیطی در شهر آمل و بخش ها با برنامه جامع پسماند و زباله باید مورد توجه نماینده جدید شهرستان آمل قرار گیرد.

تقویت شبکه های مردم نهاد و تشکیل زنجیره های توانمند زیست محیطی، درآمدزایی از طریق مشاغل پایین دستی و صنایع کوچک و ایجاد و رونق پارک علم و فناوری در شهرستان و نیز راه اندازی فضای کسب و کارهای دانش بنیان با توجه به استعداد منطقه نیز مواردی است که در سایه مدیریت های اخیر شهرستان نادیده گرفته شده بود و نماینده جدید شهرستان آمل می تواند از محل حمایت های ملی و استانی در به هدف رسیدن این نیازهای شهرستان موثر واقع شود.

بسترسازی جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی برای توسعه اقتصادی منطقه و نیز تدوین طرح های ترافیکی به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در منطقه نیز در زمره نیازهایی است که به نظر می رسد باید در برنامه های آتی این شهرستان قرار گیرد.