۲۱:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۲۲

چرا باید به کودکان فلسفه ورزی و مکاشفه آموخت؟

چرا باید به کودکان فلسفه ورزی و مکاشفه آموخت؟

تهیه‌کننده برنامه رادیویی کلاغ‌پر می‌گوید:امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی انتقال و گسترش ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی در رفتار کودکان و نوجوانان نقش مهمی دارند از این جهت ما در این برنامه به‌دنبال آموزش‌های فردی به کودکان و نوجوانان هستیم.

به گزارش کاسپین۲۴؛ امروزه رسانه‌ها یکی از ابزار‌های مهم قدرت محسوب می‌شوند و نظام‌های اقتصادی و سیاسی در جهان با به کنترل گرفتن رسانه‌ها و هدایت آن‌ها، سعی در پیشبرد اهداف خود دارند.

یکی از مهمترین کارکرد‌های رسانه‌ها کمک به روند فرهنگ‌پذیری است.در عصر ارتباطات جهانی از آنجا که مردم به طور مستمر در معرض پیام‌های ارتباطی هستند آزمون محتوای ابزار ارتباطی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا این محتوا است که تأثیر شگرفی بر شناخت و درک مردم از جهان می‌گذارد.

امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی انتقال و گسترش ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی در رفتار کودکان و نوجوانان نقش مهمی دارند از این جهت، آموزش فلسفه به کودکان، تفکر انتقادی، درست اندیشیدن، خردورزی، خردگرایی، روشمند فکر کردن، استدلال، پرسشگری، عقلانیت و نقادی را یاد می‌دهد.

تفکر انتقادی تلاش برای ایجاد ارزشیابی‌های منطقی و قابل اطمینان است تا ببینیم که چه چیزی را می‌توانیم منطقی باور کنیم و چه چیزی را نمی‌توانیم قبول کنیم، تفکر انتقادی مهارت‌های فرد را در تعبیر، تفسیر، تجزیه وتحلیل، ارزیابی و شناسایی پدیده‌های اجتماعی افزایش می‌دهد.

در روز‌هایی که هجوم نرم، فرهنگ و افکار عمومی را تهدید می‌کند مقام معظم رهبری فرمودند: «فلسفه شکل دادن فکر است، یاد دادنِ فهم کردن است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دادن است؛ این از اول باید به وجود بیاید. » گویی جای تحلیل و تفکر در تغییر ذائقه‌ی فرهنگی و اجتماعی جامعه خالی است، گرچه برای داشتن جامعه‌ای سالم، فکور و مطالبه‌گر باید از دوران کودکی آغاز کرد، یعنی کودک جامعه از اول خو کند به فکر کردن، عادت کند و به خردورزی.

حال این سؤال پیش می‌اید که: فلسفه برای کودکان چیست و در کلاس‌های فلسفه برای کودکان چه اتفاقی می‌افتد؟


لیدا عرفانیان تهیه کننده برنامه رادیویی کلاغ‌پر می‌گوید: طرح برنامه رادیویی کلاغ‌پر برای یادآوری اهمیت پرورش تفکر از سنین کودکی با رویکرد تمرین و روش‌تحلیل و تفکر در رادیو تهران شکل گرفت.

او، افزود: هدف اصلی این طرح، ترویج آموزه‌های فلسفی و تمرین نگرش فلسفی در کودکان و نوجوانان است و این برنامه تفکر و تحلیل،چرائی و حل مسأله، منطق،حکمت و تجربه اندوزی

را با ادبیات داستانی مختص کودکان دنبال ‌می‌کند.

برنامه رادیویی کلاغ‌پر کاری است از گروه اخلاق و شهروندی که جمعه‌ها ساعت ۱۶ از رادیو تهران پخش می‌شود.