۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۸
کاسپین24 گزارش می دهد

چرا نخبگان مازندرانی پای کار نیستند !

چرا نخبگان مازندرانی پای کار نیستند !

بسیاری از مردم و مسئولان مازندران اعتقاد دارند که می باید اختراعات نخبگان، توانمندی های بخش فرهیخته و استعدادهای به صف شده استان بتواند بخش مهمی از مشکلات مازندران را رفع کند ،اما شاهد آن هستند که از ظرفیت های نخبگان مازندرانی استفاده نمی شود.

به گزارش کاسپین24| علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران در گفت و گو با کاسپین24، با بیان اینکه اختراعات دو نوع هستند، برخی از دانش‌ها ممکن است در آن لحظه به کار نیایند و برخی دیگر در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: برخی از دانش‌های فنی به اسم کسی ثبت می‌شود اما در آینده راه حل‌های آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت بنابراین هر اختراعی الزاما به این معنا نیست که بتواند بخشی از مشکلات جامعه را در صنایع و یا در بخش‌های دیگر رفع کند.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران، افزود: برخی از اختراعات نیز در لابلای صنعتی ایجاد می‌شود که مورد نیاز همان حوزه کاری یا صنایع و یا واحدهای دیگر است که در آن واحد زمانی کاربرد خواهد داشت بنابراین هر اختراعی در همان بازده زمانی کاربرد نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه از آنجایی که اختراعات مرتبط با آینده پژوهشی بوده و در واقع می‌توان آن را یک گام به آینده دانست، تصریح کرد: هنگامی که اختراعات را در صنایع و بخش‌های دیگر بکار بگیریم بخش‌هایی از مشکلات جامعه را رفع می‌کنند و موجب توسعه می‌شوند.

اختراعات و زمینه آن در استان مازندران

رئیس پارک علم و فناوری استان مازندران، گفت: در استان مازندران سالانه حدود 200 الی 250 اختراع ثبت می‌شود اما ثبت اختراعات در استان بیش از این تعداد است.

این مسئول عنوان کرد: اختراعات مربوط به صنایع در استان در حال تولید هستند و این مخترعان توانستند نوآوری خود را در این حوزه بکارگیری کنند تا بسیاری از مشکلات بخش صنعت جامعه رفع شود و جدای از آن رونقی نیز در این بخش ایجاد گردد.

وی افزود: حدود یک سوم ثبت اختراعات استان مازندران تجاری سازی شده و محصولات آن را مردم جامعه از آن استفاده می‌کنند.

اختراعات و نقش آن در صنعت

معتمدزادگان گفت: صنایع و سایر واحدهای تولیدی برای بقا باید دائما در حال تغییر و تحول باشند و گاهی صنایعی نیاز نمی بینند تا این مالکیت فکری را به ثبت برسانند اما دلیل بر استفاده نشدن آن در بخش‌های جامعه نیست.

وی ادامه داد: باید تعداد اختراعات بیشتری را در دل صنعت جای دهیم که اگر این چنین شود می‌تواند در توسعه تاثیرگذار باشد که این به فضای عمومی کشور بستگی دارد و بستگی به میزان بودجه و توان بازار و شرایط دیگر دارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مازندران، گفت: از آنجایی که این روزها وضعیت نوسانات اقتصادی در کشور زیاد است بنابراین شرکت‌ها با تنش‌های مختلفی مواجه هستند و ارتباطات بین المللی نیز بر آن تاثر می‌گذارد بنابراین تعداد اختراعات بکارگیری شده نیز کاهش می یابد.

این مسئول یادآور شد: شرکت‌هایی که در تولید محصولات خود نوآوری دارند می‌توانند بسیاری از مشکلات بین المللی را حذف کنند و همچنان در رونق تولید فعال باشند.

وی گفت: حدود 76 شرکت دانش بنیان در مازندران در حال تولد زایشی هستند و حدود دو الی سه برابر این تعداد از صنایع نیز بدون ثبت دانش بنیانی نیز در حال انجام فعالیت‌های ارزشمندی هستند.

استفاده از اختراعات دانش بنیان در روستاها

معتمدزادگان با اشاره به اینکه موفقیت‌های دانش بنیانی در درون است تا بتوان از آن توانمندی استفاده کرد که در این حالت به پویایی خواهد رسید،عنوان کرد: برای ایجاد ساز و کار در روستاها می‌توان از شبکه نوآوری و فناوری مازندران که در این شبکه بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه نوآوری هستند و چه افرادی که قصد دریافت خدمات را دارند و یا ایده‌ای دارند و می‌خواهند یک مشاور و سرمایه‌گذاری پیدا کنند، می‌توانند برای اشتراک تولیدات خود فضایی را داشته باشند تا از این طریق درآمد کسب کنند.

وی افزود: همه افزاد می‌توانند عضو این شبکه نوآوری و فناوری مازندران شوند و از امکانات این بخش استفاده کنند. همچنین افرادی که در روستا زندگی می‌کنند می‌توانند همزمان از برخی خدمات به جای مراجعه به شهرهای بزرگ استفاده کنند و این محصولات نوآورانه‌ای که در روستای خود تولید کردند را به اشتراک گذاشته و سپس در اختیار مصرف کننده قرار دهد.