۰۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

چرخ‌های کارخانه فذا روی شانه‌های کارگران

چرخ‌های کارخانه فذا روی شانه‌های کارگران

شواهد نشان می‌دهد کارخانه فولاد ذوب آمل از حالت رکود خود خارج شده و حالا اوضاع بر وفق مراد است.

به گزارش کاسپین۲۴| در چند ماه گذشته خبر‌های زیادی‌ درباره از کار افتادن چرخ‌های کارخانه فولاد ذوب آمل(فذا) به گوش رسید. کارگر‌ها و کارمندانی که از کار بیکار شدند و عملا دستشان به جایی بند نبود. نه درآمدی داشتند و نه بیمه بیکاری که دست گیرشان باشد. حالا شنیده ها حاکی از آن است که کارخانه مجددا در حال تولید است.

کارخانه فولاد ذوب آمل که شرکتی دانش بنیان است، از ۲۰ سال گذشته در زمینه تولید قطعات خودرو یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی کشور، در شهرک صنعتی آمل شروع به فعالیت کرد و هدف از راه اندازی این واحد صنعتی، تولید انواع قطعات چدنی و فولادی با ظرفیت ۷۷ هزار و ۷۰۰ تن در سال و تولید مقاطع فولادی با ظرفیت یک میلیون تن در سال بود.

قراضه‌هایی که در کوره‌های ذوب به قطعات فولادی نشکن تبدیل می‌شوند، خوراک اولیه این کارخانه است. به گفته مدیران فذا زمانی که این شرکت خودروسازی در عمل به تعهدات خود کوتاهی کرد، سرآغازی برای مشکلات این کارخانه بود.

روشن، مدیر روابط عمومی شرکت فذا با بیان اینکه تمامی سرمایه گذاری شرکت و کوره‌ها و همه تجهیزات آن بر اساس نیاز خودروسازان خریداری و تاسیس شده، گفته بود متاسفانه کارخانه ایران‌خودرو به عنوان مهم‌ترین مصرف کننده و تامین کننده مواد اولیه فولادین ذوب آمل، تعامل خود را با این شرکت تا سطح قابل توجهی کاهش داده است.

روشن خاطرنشان کرده بود که از حدود تابستان امسال شاهد کاهش ۸۰ درصدی تامین قراضه به عنوان مواد اولیه شرکت بودند که فعالیت شان را با مشکل رو به رو کرد. وی همچنین از عدم پرداخت بدهی معوقه شرکت‌های خودروسازی به عنوان مشکل تشدید کننده وضعیت کارگران یاد کرده بود.

به گفته کارگران نیز؛ این مشکلات و معوقات ۶ ماهه آن‌ها از کارخانه دلیلی برای بیکاری برخی کارگران خط تولید نیز شده بود.

در این راستا، استاندار مازندران و مسئولان شرکت فذا با وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایتخت، جلسه‌ای برگزار کردند. سپس مدیرعامل واحد صنعتی فولادین ذوب آمل (فذا) اعلام کرد که در صورت ادامه فعالیت کارخانه با اجرای کامل مفاد صورت جلسه تنظیم شده در وزارت صمت و برطرف شدن موانع، تمامی کارگران شرکت به خطوط تولید بازخواهند گشت.

فذا به چرخه تولید بازگشت

حالا شواهد نشان می‌دهد کارخانه از حالت رکود خود خارج شده و اوضاع بر وفق مراد است. اما یکی از کارمندان سابق کارخانه فولاد ذوب آمل حرف های دیگری می زد. او در خصوص شرایط کنونی کارخانه گفت: به گفته کارگران فعلی کارخانه در حال حاضر کارگران به سه دسته تقسیم می‌شوند. بخش اول آن‌هایی هستند که فعلا مشغول به کار و فعالیت هستند، دسته دوم شامل کسانی است که در آن وقفه کاری یک ماهه اخراج شدند و در نهایت دسته سوم کارگرانی را شامل می‌شود که اخراج شده بودند، اما الان مشغول به کار هستند.

او در مورد شرایط حقوقی یک ماه اخیر کارخانه گفت: دسته اول که نه اخراج شده بودند و نه مشکلی در این رابطه برایشان پیش آمده بود، حقوقشان را بدون مشکل دریافت کردند. دسته دوم که از کار اخراج شده بودند، اقدام برای بیمه بیکاری کردند و یک ماهی است که مبلغی برایشان واریز می‌شود و دسته آخر در گرفتن حق و حقوقشان با مشکل مواجه شده اند و به عنوان نیروی جدید در کارخانه مشغول به کار هستند و سوابقی که داشتند، همگی پاک شده است. 

جلیلی:چرخ‌های کارخانه فذا روی شانه‌های کارگران قانون مشاغل سخت شامل حال کارگران کارخانه فولاد ذوب آمل نمی‌شود؟

وی در خصوص مشکلات فعلی کارگران کارخانه می گوید: دوستانم که هم اکنون در کارخانه مشغول هستند و از ضایع شدن برخی حق و حقوقشان صحبت می کنند؛ اینکه دیگر زمانی برای استراحت و خواندن نماز در کارخانه برای کارگران در نظر گرفته نمی شود یا اینکه حق اضافه کار برای بسیاری از آن‌ها برداشته شده است و آن‌هایی هم که هنوز می‌توانند اضافه کار خود را دریافت کنند در صورتی که مرخصی بگیرند، از این مبلغ کم می‌شود. پاداش یا مزایای دیگری که در برخی موارد مشمول حال کارمندان و کارگران می‌شود را از آنان گرفته اند. 

وی از این مسئله که طبق قانون، کارخانه‌هایی که به ریخته گری مشغول هستند جزو مشاغل سخت محسوب می‌شوند، صحبت به میان آورد و گفت: تمامی شرکت‌هایی که کارشان جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید از نظر حقوق، ساعت کار و سن بازنشستگی شان بر اساس اصول کار سخت است، اما به گفته کارگران شرکت فذا همه‌ قوانین را نقض کرده و معلوم نیست از چه بند و ماده‌هایی برای عمل نکردن به این قانون استفاده می‌کند. ساعت کاری جای ۶ ساعت ۱۲ ساعت است و اضافه کاری در صورتی که به نیرو‌ها تعلق بگیرد تنها ۲ ساعت است، اما با این حال حقوق کارگران به شدت پایین است و به خاطر این حجم کاری بالا حتی مبلغ اضافه‌ای را دریافت نمی‌کنند.

منبع:خبرگزاری دانشجو