۱۰:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۸
کارشناس معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان بهشهر:

چه کنیم تا حوصله بچه ها سر نرود؟

چه کنیم تا حوصله بچه ها سر نرود؟

کارشناس معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی بهشهر درباره اینکه چگونه روز‌های بلند تابستانی را برای بچه‌ها به روز‌های به یاد ماندنی تبدیل کنیم راهکارهایی ارائه داد.

به گزارش کاسپین24|خدیجه محمدی کارشناس معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان بهشهر،گفت:برای این که روز‌های بلند تابستانی را برای بچه‌ها به روز‌های به یاد ماندنی تبدیل کنیم، لازم است کمی خلاقیت به خرج دهیم و با برنامه ریزی و انجام کار‌های ساده، این زمان را با سرگرمی‌های شاد پر کنیم.

مامان، حوصله ام سر رفته! این جمله‌ای است که بچه‌ها در روزه‌های گرم و بلند تابستان بار‌ها و بار‌ها به زبان می آورند. واقعیت این است که بچه‌ها تعطیلات تابستانی و ماندن در خانه را دوست دارند، اما گاهی وقت‌ها همین در خانه ماندن برای آن‌ها کسل کننده می‌شود.

با نمونه‌هایی از فعالیت‌ها برای رفع بی حوصلگی آشنا شویم

از سرگرمی‌های ساده خانگی استفاده کنید، مثلا با همکاری تمام افراد خانواده و مشارکت بچه‌ها آشپزی کنید؛ کیک و کلوچه، پیتزای سبزیجات یا آش بپزید و همه دور هم نوش جان کنید. بهتر است هنگام تهیه غذا و مواد اولیه در آشپزخانه به بچه‌ها سخت نگیرید و تمیز کردن آشپزخانه را بگذارید برای بعد.

در خانه کار‌های هنری انجام دهید؛ بچه‌ها دوست دارند کار‌های هنری انجام دهند. کاغذ و وسایل نقاشی در اختیار آن‌ها قرار دهید و از آن‌ها بخواهید داستانی درباره یک روز تابستانی بنویسند وآن را نقاشی کنند.

می‌توانید برای جذابیت بیشتر، نقاشی گروهی بکشید و روی یک مقوا بزرگ با کمک هم یک نقاشی بکشید.

ساخت کاردستی برای بچه‌ها جذابیت دارد و در کنار آن می توانند چیز‌های زیادی یاد بگیرند؛ می‌توانید یک شخصیت پسر یا دختر روی مقوا بکشید و دور آن را با قیچی ببرید و سپس با کاغذ‌های رنگی لباس، کفش، کلاه آفتاب گیر و عینک آفتابی برایش درست کنید و البته راه‌های مراقبت از پوست در برابر آفتاب را هم به فرزندتان بیاموزید.

نمایش عروسکی بازی کنید؛ شخصیت‌های داستان می‌توانند عروسک‌های فرزند تان یا نقاشی‌هایی که کشیده اید و دور آن را بریده اید، باشند. اگر نمایش عروسکی را کمی شادو خنده دار اجرا کنید، نکات آموزشی داستان بیشتر در ذهن بچه‌ها می‌ماند.

چند کتاب رنگ کردنی برای بچه‌ها بخرید و به آن‌ها هدیه بدهید؛ شعر‌هایی که درباره روز‌های تابستانی است، بخوانید. آن‌ها را به بچه‌ها هم یاد بدهید تا با شما همراهی کنند.

ساعاتی را هم به ورزش و تحرک اختصاص دهید. مبل‌ها را کنار بکشید و یک آهنگ ورزشی بگذارید، لباس مناسب ورزش بپوشید و با هم کمی نرمش کنید. لباس‌های قشنگ بپوشید و عکس یادگاری بگیرید.

بازی‌های سرگرم کننده و دسته جمعی انجام دهید، مثلا همه با هم پازل درست کنید و یا از یکی از بچه‌ها بخواهید درباره یک چیزی در اتاق بدون اینکه نام آن را ببرد، توضیح بدهد، بعد از بقیه بچه‌ها بخواهید حدس‌های خودشان را دراین باره روی کاغذ بنویسند و هر کس درست حدس زد، به او فرصت دهید دفعه بعد او درباره یک شی توضیح بدهد، می‌توانید بیست سوالی بازی کنید و توضیحاتی را در قالب سوال از هم بپرسید.

بچه‌ها را در یک جا جمع کنید و برایشان قصه بگویید، می‌توانید قصه‌های جدید یا قصه‌های مورد علاقه آن‌ها را تعریف کنید.

بازی با سایه‌ها را برای بچه‌ها لذت بخش است. چراغ‌های اضافه را خاموش کنید و روی دیوار با سایه اشکال مختلف بسازید، از بچه‌ها هم بخواهید در این کار شرکت کنند.

می‌توانید چند فیلم کارتونی یا فیلم مناسب سن فرزندتان تهیه کنید و در روز‌های که مجبورید چند ساعت در خانه بمانید، از فرزندتان بخواهید یکی از آن‌ها را انتخاب و تماشا کند.

بچه هارا تشویق کنید اتاقشان را مرتب کنند؛ معمولا بچه‌ها علاقه‌ای ندارند که اتاقشان را تمیز کنند، اما شما می‌توانید این کار را برایشان جذاب کنید. مثلا زمان بگیرید که چه قدر طول می‌کشد تا اتاقشان را مرتب کنند و بعد اگر اتاقشان مرتب شد، برای آن‌ها جایز‌های در نظر بگیرید و تشویقشان کنید.

با کمک بچه‌ها خودتان خمیر بازی درست کنید؛ می‌توانید یک فنجان آرد، یک سوم فنجان آب و یک دوم فنجان نمک را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

در صورت لزوم آب یا آرد به میزان کم اضافه کنید تا غلظت آن طوری شود که به راحتی بتوان با آن اشکال مختلف ساخت و در ضمن به دست نچسبد. با استفاده از این خمیر، بچه‌ها می‌توانند به راحتی بازی کنند و شکل‌های مورد علاقه شان را بسازند و بعد از خشک شدن، آن‌ها را رنگ کنند.

بچه‌ها نقاشی با انگشت را دوست دارند؛ می‌توانید خمیر‌های رنگی درست کنید تا با آن نقاشی برجسته آماده کنند. برای تهیه این خمیر، نصف فنجان نشاسته را در یک فنجان آب سرد حل کنید. بعد سه فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا دو مرتبه به جوش بیاید، خوب آن را به هم بزنید و وقتی شفاف و کمی غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید و پودر‌های رنگی به آن اضافه کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان