۱۵:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۲۴

کارخانه ها و معادن راکد سوادکوه احیا می شوند

کارخانه ها و معادن راکد سوادکوه احیا می شوند

شهرستان سوادکوه با داشتن ظرفیت های فراوان در حوزه صنعت، معدن و دامپروری همچنان از قطار توسعه بازمانده از این رو احیای کارخانه ها و معادن راکد در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش کاسپین24 | شهرستان سوادکوه به رغم داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان تاکنون از گردونه توسعه عقب مانده و محرومیت زیر برگ‌های سبز این منطقه نمایان است.

وجود معادن متعدد، جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مختلف نیز نتوانسته غبار محرومیت را از چهره این شهرستان بزداید و شتاب بخشی به فرایند توسعه این منطقه نیازمند توجه و کار جهادی دولت است.

اگرچه طی دو سال گذشته تلاش‌هایی برای احیای فرصت‌های سرمایه گذاری در شهرستان‌های مختلف مازندران نظیر سوادکوه انجام شد، اما همچنان این شهرستان تا افق مطلوب توسعه با موانعی روبرو است.

شانزدهمین سفر استانی استاندار و ۶۰ مدیر به شهرستان سوادکوه و تصویب ۳۴ مصوبه، بارقه‌ای از امید را برای توسعه این منطقه ایجاد کرده است.

روستاهایی که خالی از سکنه شدند

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به اینکه سوادکوه مرکز ثقل تولید دام است، بر لزوم رفع موانعی که خود ایجاد کرده‌ایم در این حوزه تأکید کرد و گفت: به همین دلیل روستاها خالی از سکنه شده و کسی انگیزه تولید ندارد و با این بخش نامه‌های مختلف کسی بخواهد وارد کار شود، به توبه می‌رسد.

استاندار مازندران بر لزوم روان‌سازی برای احیای روستاها اشاره کرد و تعدد تشکیلات نظارتی و برون سپاری‌ها را از جمله مشکلات پیشرو کشاورزان تولیدکننده دانست و افزود: موانعی از این دست موجب می‌شود تا روستایی به جای تولید مهاجرت کرده و به سمت شغل کاذب برود.

این مسئول با بیان اینکه برخی بخشنامه‌ها اشتباه است، تصریح کرد: باید به سمتی برویم تا آنها را حل کنیم و هر ارگان باید پیگیر به نتیجه رسیدن مصوبات این جلسات در حوزه خود باشد.

استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت بزرگ شهرستان در حوزه معادن، به خام فروشی در این بخش اشاره کرد و گفت: باید اداره کل صمت برای ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان کار کند و تا جای ممکن فرآوری محصولات معدنی را داشته باشیم و خام فروشی ممنوع است.

باید اداره کل صمت برای ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان کار کند و تا جای ممکن فرآوری محصولات معدنی را داشته باشیم و خام فروشی ممنوع است.

وی با بیان اینکه دستگاهی حق ندارد مصوبات جلسه ستاد تسهیل را اجرا نکند، مصوبات این جلسات را لازم الاجرا دانست.

حسینی پور با بیان اینکه اگر کسی مدعی است که این مصوبات خلاف قانون است، افزود: این خلاف به گردن ستاد تسهیل است و اگر این مصوبات اجرا نشود، قطع به یقین برخورد خواهم کرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه در بازدید امروز خود در شهرستان سوادکوه شاهد فقر جدی بوده است، گفت: این حق این مردم با این میزان ظرفیت و امکانات نیست.

وی وضعیت شهرک صنعتی شورمست سوادکوه را خوب ندانست و بر تعیین تکلیف وضعیت آن تاکید کرد و ادامه داد: برخی افراد زمین دریافت کرده‌اند اما آن را رها کرده‌اند و برخی جوانان شهرستان نیز تمایل به انجام کار دارند اما زمین ندارند.

وجود کارخانه‌های غیرفعال و نیمه کاره نیز از دیگر چالش‌های شهرستان سوادکوه به شمار می‌رود و احیای این کارخانه‌های تولیدی غیرفعال در دستور کار ویژه دولت قرار گرفته است.

کارخانه زغالشویی احیا می‌شود

موثقی نیا معاون وزیر صمت در بازدید از کارخانه زغال شویی البرز مرکزی سوادکوه با اشاره به تلاش بی وقفه برای افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات این شرکت، ابراز امیدواری کرد با دستورات استاندار و اجرایی شدن آنها اتفاقات خوبی رقم بخورد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به همت مدیران، کارگران و کارشناسان مجموعه البرز مرکزی به افزایش ۱۳۰ هزار تنی تولید اشاره کرد و گفت: با افزایش خوراک کارخانه و تخصیص معادن جدید حسب دستور استاندار امیدواریم افزایش تولید تا اواسط سال ۱۴۰۳ به ۱۵۰ هزار تن در سال برسد.


منبع : مهر