۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۲۶
معاون اداری مالی وزارت علوم خبر داد؛

کاهش بودجه وزارت علوم

کاهش بودجه وزارت علوم

نظرپور گفت: سهم بری آموزش عالی از کل بودجه سالانه کشور اکنون به حدود ۲ درصد رسیده است.

به گزارش کاسپین24 | محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آمل با بیان اینکه سهم بری آموزش عالی از کل بودجه سالانه کشور اکنون به حدود ۲ درصد رسیده است، گفت، این میزان در ۲۵ سال گذشته حدود ۵ درصد بوده است.

او افزود: تعداد دانشگاه‌ها وموسسات آموزش عالی ۵۰ سال گذشته درکشور افزایش قابل توجهی داشته، اما اعتبارات اختصاصی متناسب با این توسعه متوازن، کاهشی بوده است.

نظرپور گفت: با وجود اختصاص بودجه‌ها به برخی دستگاه‌های اجرایی در کشور، در اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها و وزارت علوم از زمان تخصیص تا هزینه کرد آن، تاکید و توجه جدی بر صرفه جویی دارند.

او با تاکید براینکه اکنون چاره‌ای به جز تنوع بخشی به منابع اعتباری نداریم و باید از مشارکت‌های خیران نیز بهره‌مند شویم، افزود: کل فضا‌های آموزشی وخدماتی دربحث آموزش عالی درکشور هم اکنون به حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزارمترمربع رسیده و برای نگهداری وتوسعه این اماکن نیازمند جدی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس در افزایش بودجه‌های سالانه به این وزارتخانه هستیم.

لزوم بهره گیری از ظرفیت اعضای هیات علمی

دکتر نظرپور در بخش دیگری با تاکید براینکه اکنون موضوع مدیریت سبز در دانشگاه‌ها مطرح و باید دراین حوزه فرهنگ سازی شود، گفت: درمدیریت‌های اجرایی در استان‌ها به خصوص مازندران، آن طور که باید از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای توسعه ومدیریت اجرایی استان استفاده نشده است.

او افزود: زمانی که بتوانیم از ظرفیت اساتید واعضای هیات علمی در ظرفیت‌های اجرایی واداری استان استفاده حداکثری داشته باشیم، بازدهی بالایی درکارکرد آن مجموعه خواهد داشت.

تشکیل کارگروه ویژه برای استفاده از تجارت اعضای هیات علمی

دکتر نظرپور معاون اداری، مالی ومدیریت منابع وزارت علوم گفت: اگر از ظرفیت‌های علمی ومجرب دانشگاهی در مسئولیت‌های مهم اجرایی استان استفاده وبکارگیری شود، قطعا دانشگاه‌ها نیز درمسیر درست خودش قرار خواهند گرفت.

او بر تشکیل کارگروه ویژه به منظور استفاده از ظرفیت‌های بالای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها درتوسعه استان تاکید کرد و افزود: اگر در مجموعه دستگاه‌های اجرایی واعتقاد مدیریت ارشد استانی، استفاده از اعضای هیات علمی که با نگاه کارشناسی وعلمی آن مجموعه را رهبری ومدیریت خواهند کرد، مشکلات سوء مدیریت وراندمان کم کاری وبهره بری حداکثری از توان مجموعه افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه جابه جایی درمدیریت دانشگاه تخصصی فناوری نوین آمل اشاره کرد وگفت: دکترغلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در حکمی با قدردانی از تلاش‌های چهارساله دکتر داوود دومیری گنجی، در حکم دیگری اکبرحاجی زاده را به سمت سرپرست جدید این واحد دانشگاهی منصوب کرد.

دکتر نظرپور افزود: فرصت خدمت کردن درهرجایگاه ورده مسئولیتی کوتاه است، اما درهمین مدت کوتاه باید درجهت خدمت به مردم تاثیرگذار بود.

دانشگاه دولتی و تخصصی فناوری‌های نوین آمل در سال ۸۸ با دو رشته دامپزشکی و بازرسی گوشت در قالب دانشکده دامپزشکی آمل زیرنظر دانشگاه مازندران فعالیت آموزشی خود را شروع کرد.

این دانشگاه اکنون به عنوان یک دانشگاه مستقل دولتی دارای دانشکده‌های فنی ومهندسی، دامپزشکی، دانشکده زیست فناوری، دانشکده علوم وگیاهان دارویی است و حدود ۲ هزار دانشجو درمقاطع کاردانی، کارشناسی وکارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.



منبع: باشگاه خبرنگاران