۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
معاون اداره کل آموزش و پرورش مازندران:

گرایش دانش آموزان به رشته تجربی نگران‌کننده است

گرایش دانش آموزان به رشته تجربی نگران‌کننده است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به‌ نقش اجبار والدین در گرایش دانش آموزان به رشته‌ی تجربی خاطرنشان کرد: گرایش دانش آموزان به سمت رشته تجربی امری نگران‌کننده بوده و بنابراین اطلاع‌رسانی مناسب به خانواده‌ها و جامعه از طریق رسانه‌ها در راستای هدایت تحصیلی امری مهم است.

به گزارش کاسپین24|اسفندیار نظری با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون سراسری ۹۹ اظهار کرد: بر اساس آمار نهایی اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجموع کل داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۹، یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۹۴ نفر است. از این‌ تعداد نسبت شرکت کنندگان گروه انسانی به کل ۲۰.۲۶ درصد، شرکت کنندگان گروه تجربی ۶۳.۵۰ درصد و نسبت شرکت کنندگان گروه ریاضی به کل ۱۴.۲۸ درصد بوده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: افرادی که تنها در گروه زبان شرکت کرده‌اند، ۰.۷۴ درصد و افرادی که فقط در گروه هنر شرکت کرده اند ۱.۲۱ درصد هستند.

نظری ضمن ابراز نگرانی از گرایش شدید دانش آموزان به رشته تجربی، اظهار کرد: توسعه متوازن رشته‌ها و رابطه آن با اشتغال در مسیر رشد کشور امری الزامی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه وضعیت اطلاعات محض با اطلاعات کاربردی، نقش اطلاعات مهارتی و کاربردی در پیشرفت و آبادانی هر کشوری مهم است، یادآور شد: اگر بخواهیم توازن نیاز در جامعه ایجاد کنیم، ناگزیر به هدایت درست و متناسب رشته‌ای هستیم.

نظری در توصیه به خانواده‌های دانش آموزان پایه نهم گفت: خانواده‌ها در بحث هدایت تحصیلی باید به توانایی‌های شخصی، ویژگی‌های رشته‌های تحصیلی موجود و بازار کار رشته‌ها توجه کنند.

وی گفت: هر اندازه دانش آموزان و والدین از عوامل تاثیرگذار در هدایت تحصیلی اطلاعات بیشتری داشته باشند، انتخاب رشته‌ی بهتری برای پایه دهم انجام داده و بر این اساس توجه بیشتر به توسعه متوازن با امکانات و نیاز کشور در آینده ضروری است.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران با تاکید بر اینکه دانش آموزان هنرستانها از شانس یافتن شغل بیشتری در کشور برخوردار هستند، اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم باید در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش ادامه تحصیل دهند، بنابر این ضروری است به هنرستانها توجه ویژه‌ای شود.

منبع:ایسنا