۱۱:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱
کاسپین24 گزارش می دهد:

گردشگری دریایی در انتظار سوت پایان

گردشگری دریایی در انتظار سوت پایان

کاسپین24/دریای خزر و سواحل آن، جاذبه‌ای خدادادی است که در بخش‌های مختلف ظرفیت‌هایی را برای شهرهای شمالی ایجاد کرده اما تاکنون از این مزیت الهی به نحو مطلوب برای آبادانی سواحل و اشتغال و رونق کسب و کار در منطقه بهره نبردیم.

دریای خزر و سواحل آن، جاذبه‌ای خدادادی است که در بخش‌های مختلف ظرفیت‌هایی را برای شهرهای شمالی ایجاد کرده اما تاکنون از این مزیت الهی به نحو مطلوب برای آبادانی سواحل و اشتغال و رونق کسب و کار در منطقه بهره نبردیم. سواحل کشور قابلیت‌های گسترده ای برای جذب سرمایه گذاری بویژه در بخش گردشگری دریایی در اختیار دارند. حمل و نقل دریایی، ایجاد گردشگاه های دریایی و ایستگاه های تفریحات آبی و بهره گیری از کشتی‌های تفریحی از جمله این توانمندی ها است که هنوز سرمایه گذاری لازم برای ایجاد فضای نشاط و آرامش و اشتغال در آنها صورت نگرفته است.

از بدقولی‌ واردشدن کشتی‌های تفریحی به قلب خزر گرفته تا قوانین دست و پاگیر برای دریافت مجوزهای تاسیسات اقامتی تفریحی و فرار سرمایه‌گذاران در این حوزه همه و همه سد راهی بزرگ بر سر راه توسعه گردشگری دریایی در خزر شده است.

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در گفت وگو با کاسپین24 با اشاره به اینکه در زمینه گردشگری دریایی به سازمان مدیریت پیشنهاد مدیریت یکپارچه را دادیم، گفت: در مدیریت یکپارچه چند ارگان درگیر تامین زیرساخت گردشگری دریایی خواهند بود که از جمله آنها سازمان دریانوردی، شیلات، آب منطقه ای، منابع طبیعی و خود سازمان گردشگری و میراث فرهنگی را نیز در بر خواهد گرفت.

فرزانه با اشاره به بزرگترین مشکل در بخش گردشگری دریای خزر، افزود: کشتی‌های مسافری و گردشگری در دریای خزر راه اندازی نشده زیرا آب دریا مواج بوده و برای مسافران خطرآفرین است.سازمان صنایع دستی و گردشگری مطالعه گردشگری دریایی را بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی قرار داده تا آنان بتوانند این بخشی از مشکلات را رفع کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، یادآور شد: در حال حاضر نیز حدود ۲۴ مارینا ، سکو و اسکله راه اندازی شده اما بیشترین هدف ما راه اندازی کشتی‌های کروز و تندرو است که این هدف را استاندار و در سایر ارگانها نیز تاکید کردند تا در مدیریت یکپارچه اجرا کنیم.

این مسئول افزود: به طور کلی مطالعات طرح جامع گردشگری دریایی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و در حال حاضر نیز سرمایه گذاران آماده فعالیت برای گردشگری دریایی هستند.به محض آنکه سازمان بنادر و دریانوردی دستور بدهند سرمایه گذاران فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد. در حال حاضر مشکلی در زمینه سرمایه گذار و هزینه‌ها وجود ندارد فقط و سرمایه‌گذاران منتظر ارائه طرح هستند.

وی تصریح کرد: در حدود 24 نقطه از ساحل دریای خزر مارینا و اسکله راه اندازی شده است و سرمایه‌گذاران در حال بررسی برای ایجاد سرمایه گذاری کلان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، یادآور شد: در طرح مدیریت یکپارچه سازمان صنایع دستی و گردشگری، ۱۳۶ نقطه را در سواحل دریای خزر مشخص کرده که به محض دستور از طرف سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت‌های خود را آغاز می کنند.