۱۹:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۱۱

یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۱ مجاز شدند

یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۱ مجاز شدند

معاون فنی آماری سازمان سنجش گفت: یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۱ معادل ۸۹ درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند.

به گزارش کاسپین24 | دکتر احسان جمالی در نشست خبری اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ که امروز در ساختمان مرکزی سازمان سنجش در حال برگزاری است، به جزئیات انتخاب رشته و ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۱ معادل ۸۹ درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: حدود ۵۳۰ هزار نفر ظرفیت به صورت با آزمون و بدون آزمون در دانشگاه ها پذیرش می‌شوند که ۳۰۳ هزار نفر این داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در رشته پزشکی تعداد ۹ هزار و ۷۰۰ داوطلب، در رشته دندانپزشکی ۱۹۰۰ نفر و در رشته داروسازی هم ۱۴۰۰ داوطلب در دوره های روزانه، شبانه، مناطق محروم و دانشگاه آزاد پذیرش خواهند شد و به طور کلی ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر در سه رشته پرطرفدار علوم پزشکی برای سال ۱۴۰۱ پذیرفته می‌شوند.

وی تاکید کرد: بعید است تغییر خاصی در ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری داشته باشیم.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه ۱۲ درصد داوطلبان کنکور امسال غایب بودند، گفت: تعداد یک میلیون و ۳۰۸ هزار داوطلب در آزمون حاضر بودند که این میزان معادل تعداد شرکت کنندگان سال گذشته است.

وی افزود: دفترچه راهنمای انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۱ از روز جمعه ۱۴ مرداد در سایت این سازمان فعال می شود و سیستم انتخاب رشته مجازی که می تواند به داوطلب برای انتخاب رشته بهتر کمک کند نیز از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد فعال می شود.

به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۱ برای داوطلبان مجاز در دوره ها و رشته های با آزمون از دوشنبه ۱۷ مرداد آغاز می شود و تا شنبه ۲۲ مرداد ادامه دارد و زمان ثبت نام و انتخاب رشته محل برای داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده‌اند و می خواهند رشته ها و دوره های صرفا با سوابق تحصیلی را انتخاب کنند نیز از ۱۸ مرداد آغاز می شود و تا ۲۳ مرداد ادامه دارد.

جمالی با بیان اینکه ویژه نامه انتخاب رشته پیک سنجش نیز از سوی سازمان سنجش روز ۱۳ مرداد منتشر می‌شود، اظهار کرد: انتخاب رشته مجازی و ویژه نامه حاوی تمام نکاتی که داوطلب برای انتخاب رشته نیاز دارد، است و داوطلب می‌تواند با هزینه ای معادل ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان تمامی شرایط مناسب یک انتخاب رشته را مشاهده کند.

به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، اواخر مردادماه در رشته های بورسیه و دارای شرایط خاص اسامی اولیه اعلام می شود تا مراحل بعدی مربوط به رشته خود را بگذرانند. نتایج نهایی هفته آخر شهریورماه اعلام می شود و کارنامه تمامی داوطلبان در هفته اول مهرماه منتشر می شود.

وی ادامه داد: چند تغییر در حوزه انتخاب رشته برای کنکور ۱۴۰۱ انجام شده است، یک اینکه تاثیر سوابق تحصیلی از ۳۰ درصد سال گذشته به ۴۰ درصد رسیده و به صورت مثبت تاثیر دارد. تغییر دیگر اینکه در رشته بهیاری فقط می توانستند در دوره روزانه پذیرفته شوند که امسال پذیرش به صورت شهریه پرداز و پذیرش دانشگاه آزاد هم به محل های پذیرش این رشته افزوده شده است.


منبع : ایسنا