۱۲:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
مدیرآموزش الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف:

۴۰۰ استاد دانشگاه آموزش الکترونیک می‌دهند

۴۰۰ استاد دانشگاه آموزش الکترونیک می‌دهند

مدیرآموزش الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: ۴۰۰ استاد این دانشگاه برای آموزش الکترونیک اعلام آمادگی کرده و برنامه‌ها و روش‌های تدریس آنها در حال اجرا است.

به گزارش کاسپین۲۴| برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا همه دانشگاه و مدارس کشور تعطیل شدند و آموزش مجازی و الکترونیک به دانشجویان برای حفظ فضای آموزشی آنها در دستور کار بیشتر دانشگاه‌های کشور قرار گرفت.

مرتضی امینی استادیار دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف اظهارداشت: آموزش الکترونیک و مجازی در دانشگاه به سه گروه عمومی برای آحاد جامعه، دانشجویان و دانش پذیران در دوره‌های تخصصی تقسیم می‌شود که پس از تعطیل شدن دانشگاه به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، آموزش مجازی به دانشجویان فعال‌تر شد.

وی افزود: در هر سه گروه سامانه‌های لازم طراحی و ایجاد شده که در بخش‌ آحاد جامعه فیلم‌هایی آموزشی لازم بارگذاری می‌شود و سامانه‌های تخصصی نیز با ثبت نام و پرداخت شهریه دانش‌پذیر کلاس‌های مجازی خود را برگزار می‌کنند. اما در این روزها تمرکز بیشتر دانشگاه بر روی بخش آموزش الکترونیک به دانشجویان است تا در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم فراهم شود.

مدیر آموزش الکترونیک دانشگاه شریف در خصوص کلاس‌های الکترونیک تصریح کرد: از اساتید خواسته شد روش انتخابی خود را برای بیان مباحث آموزشی در فرم آنلاینی که آماده‌سازی شده بود، اعلام کنند. بر همین اساس از ۶۰۰ استادی که در دروس نظری در دانشگاه صنعتی شریف حضور دارند، ۴۰۰ استاد که روش اجرای برنامه‌های آموزشی خود را به صورت الکترونیکی اعلام کردند. البته در روزهای آینده نیز این عدد بیشتر خواهد شد.

کیفیت سرلوحه برنامه آموزش الکترونیکی دانشگاه شریف است

امینی با تاکید بر اینکه دانشگاه شریف در آموزش الکترونیک به کیفیت بها داده است، گفت: دوره‌های آموزش الکترونیک و مجازی که در بعضی از دانشگاه‌ها برگزار می‌شود استانداردهای لازم را ندارد تا دانشگاه شریف کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی در خصوص چگونگی اجرای برنامه دوره آموزش الکترونیک در دانشگاه شریف توضیح داد: کلاس‌های مجازی به دو روش همزمان و غیرهمزمان با قابلیت اشتراک گذاری برگزار می‌شود. در نوع غیرهمزمان ویدئوهای آموزشی، مجموع اسلایدها به همراه صوت توضیحات، جزوه‌ها و یادداشت‌ها، تمرین، مباحث درسی و ... بارگذاری می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف در خصوص امکاناتی که در کلاس آنلاین برای اساتید و دانشجویان برنامه‌ریزی شده است، گفت: وجود تخته سیاه، امکانات صوتی و تصویری، اسلاید شو، امکان پرسش و پاسخ دو طرفه بین اساتید با دانشجویان و نمایش ویدئو از جمله امکانات تعریف شده در سامانه کلاس آنلاین است.

یک هزار و ۴۰۰ درس نظری در آموزش الکترونیک به دانشجویان ارائه می‌شود

امینی با بیان اینکه حدود یک هزار و ۴۰۰ درس نظری در آموزش الکترونیک به دانشجویان ارائه می شود، افزود: حدود یک سوم از این دروس پیش از آموزش مجازی در دانشگاه ها به صورت آفلاین ارائه می‌شد که در شرایط فعلی این آموزش به یک هزار و ۴۰۰ درس نظری رسیده است. همچنین در کلاس آنلاین که روز گذشته آمار آن رصد شد، حدود یک هزار و ۲۰ کاربر همزمان از کلاس‌های آنلاین استفاده کردند. البته نمی توان جمعیت آماری را برای کلاس های آفلاین تعیین کرد.

وی با تاکید بر اینکه همه آموزش ها الکترونیک در حوزه دروس نظری است، گفت: آموزش با کیفیت به صورت مجازی در دروس نظری به شرطی برخورداری از ابزارهای مناسب آماده است ولی برای دروس کارگاهی، عملی و آزمایشگاهی فعلا برنامه‌ای نداریم.

فقط یک دانشجو امکان استفاده از آموزش مجازی را ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره دانشجویان که به دلیل محدودیت در اینترنت امکان استفاده از دوره های مجازی را ندارند، گفت: در کلاس های آنلاین امکان ضبط هم وجود دارد تا افرادی که شاید همزمان امکان استفاده از اینترنت را ندارند، ‌ بتوانند در ساعت های بعدی فایل کلاس های ضبط شده را دریافت کنند. البته معاونت آموزشی دانشگاه اعلام کرده که برای افرادی که دراین باره مشکل دارند و تا کنون فقط یک نفر بوده، با استفاده از روش های دیگر همکاری خواهد کرد.

اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به دانشگاه شریف تخفیف دادند

امینی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچکدام از اساتید و دانشجویان درباره کلاس های آموزش الکترونیک گله‌مند نبودند، گفت: دانشجویان دانشگاه شریف دسترسی خوبی به اینترنت و حتی فضای مجازی دارند و امروزه پهنای باند در بیشتر نقاط کشور بسیار بالا است. همچنین اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز برای سه سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه شریف، تخفیف ۷۰ درصدی در نظر گرفتندتا هزینه دانشجویان برای استفاده آنلاین و آفلاین اینترنت در آموزش الکترونیک کاهش یابد.

وی درباره رضایتی که دانشجویان از آموزش الکترونیک داشتند، گفتند: بازخوردهای رسیده از دانشجویان تا امروز مثبت بوده و اساتید نیز نظراتی در بعضی از قسمتهای سامانه ارائه دادند که در آینده اصلاح یا به سامانه اضافه می‌شود.

این استاد دانشگاه برای ارتقای سطح سواد بصری اساتید در آموزش الکترونیک نیز خاطرنشان کرد: ویدئوهایی برای آموزش ابزارها و برنامه‌های مختلف سامانه به اساتید ارائه شد و چگونگی تولید محتوا نیز به ۱۷۰ استاد آموزش داده شده است.

۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت از کلاس‌های آموزشی الکترونیک استفاده کردند

حمید ضرابی زاده مدیر امور انفورماتیک دانشگاه صنعتی شریف نیزاظهار داشت: در همین هفته که گذشت، ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت از کلاس‌های آموزشی الکترونیک دانشگاه شریف استفاده کردند که عدد بالایی است. این آموزش توسط ۱۹۰ مدرس برای بیش از ۳۵۰ درس کلاس آنلاین برگزار شده و این عدد سیر صعودی دارد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی شریف ۴۰۰ استاد اصلی و ۲۰۰ استاد مدعو دارد، افزود: از این تعداد حدود ۴۰۰ استاد برای آموزش الکترونیک در کلاس های نظری اعلام آمادگی کردند و روش‌های مختلفی را برای ارائه آموزش الکترونیک نیز اجرا می‌کنند.

مدیر امور انفورماتیک دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد:‌ ۳۸ درصد اساتید اعلام کردند که ویدئوهای آموزشی برای آموزش الکترونیک بارگذاری می‌کنند.  ۵۸ درصد اسلایدهای درسی به همراه صوت توضیحات، ۵۰ درصد جزوات درسی با صوت مدرس، ۴۵ درصد کلاس مجازی آنلاین و ۱۸ درصد آموزش از طریق فضای مجازی را آموزش می‌دهند.

منبع :ایرنا