۲۱:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۴
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

۵۴ درصد کنکوری‌ها انتخاب رشته نکردند

۵۴ درصد کنکوری‌ها انتخاب رشته نکردند

غلامحسین حسینی نیا گفت: ۵۴ درصد کنکوری‌ها انتخاب رشته نکردند که این حاوی پیام‌های مهمی است.

به گزارش کاسپین24 | غلامحسین حسینی نیا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران بر لزوم توجه به مهارت آموزی برای اشتغال جوانان تاکید کرد و گسترش فرهنگ مهارت آموزی را در جامعه مهم دانست و گفت: باید فرهنگ مهارت آموزی را به معارف عمومی تبدیل کنیم.

او افزود: در دوره‌ای توجه خانواده‌ها به آموزش‌های نظری معطوف شد و این در حالی که علاوه بر دانش نیاز به پنجه‌های کارآمد داریم و این مسئله نقش اساسی در سازندگی کشور‌های پیشرفته و دیگر داشته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توجه به نیرو‌های ماهر و کارآمد سبب توسعه و پیشرفت می‌شود، گفت: در حال حاضر خانواده‌ها و جوانان به اهمیت مهارت پی بردند و ۵۴ درصد از کنکوری‌ها انتخاب رشته نکردند و این حاوی پیام‌های مهمی است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور شمار مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را ۶۴۰ مرکز با ۱۳ هزار نیرو عنوان کرد و گفت: ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد در کشور فعال است.

حسینی نیا  افزود: بیش از ۴ میلیون جمعیت دانشجویی در کشور وجود دارد که می‌توان با برنامه ریزی خوب آن‌ها را به نیرو‌های مولد تبدیل کرد که برای آن‌ها برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به آموزش‌های مهارتی ترکیبی برای دانشجویان اشاره کرد و ادامه داد: برای فارغ التحصیلان نیز آموزش‌های خوبی در نظر گرفته شده است تا این آموزش‌ها را گسترش دهیم.

پیوست اخلاقی برای آموزش‌های مهارتی

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز با بیان اینکه یادگیری باید پیوست مهارتی داشته باشد، گفت: تب و تابی در جامعه بوده که همه به سوی دانسته‌ها می‌روند و در مهارت ضعف دارند که لازم است این امر مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: مازندران قطب کشاورزی و گردشگری است و داشتن مهارت متناسب با فرهنگ از ملزومات بهره مندی از این مواهب است اما متاسفانه این استان از داشتن صنایع تبدیلی محروم ماند.

نماینده ولی فقیه در مازندران مهارت را ضرورت زندگی و نیروی انسانی را بزرگترین عامل پیشرفت دانست و با بیان اینکه آموزش مهارت به جوانان همراه با پیوست‌های اخلاقی و فرهنگی جهت‌دار باشد، گفت: باید زمینه اشتغال و تسهیلات مناسب نیز فراهم باشد.

محمدی لائینی با اشاره به اینکه هم دانستن نظری و هم پیاده کردن در عمل مهم است، افزود: بیش از ۴۲۰هزار تن بار در بندر امیرآباد پوسید و مصرف آن برای حیوانات ممنوع شده این درحالی است که دامداران دام‌های مولد را راهی کشتارگاه‌ها کردند.

او گفت: هم در دانستن و کاربلدی و هم در روابط اداری مشکلاتی وجود دارد مانند ایجاد مناطق آزاد که هدفش باید تسهیل صادرات باشد، اما صادرات بیش از ۱۶ گره و مشکل دارد و واردات راحت است

نماینده، ولی فقیه در مازندران بانک‌ها را از بزرگترین عوامل رکود تولید دانست و ادامه داد: بانک‌ها هزاران شرکت را زمین زدند و تملیک کردند و چه کسی باید به این بانک‌ها مهارت انسانیت و وجدان آموزش دهد.


منبع : باشگاه خبرنگاران