۰۹:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۹
معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران:

۸ هزار سهمیه جدید برای مازندران در طرح ملی مسکن

۸ هزار سهمیه جدید برای مازندران در طرح ملی مسکن

۸ هزار سهمیه جدید در مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن برای مازندران پیش بینی شده است.

به گزارش کاسپین24|سید عباس رهگشای معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه سهمیه طرح اقدام ملی مسکن برای استان در مرحله دوم حدود ۸ هزار واحد پیش‌بینی شده‌است گفت: با احتساب مرحله اول در مجموع در قالب طرح اقدام ملی مسکن حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی برای استان مصوب و ابلاغ شده است.

او افزود: تمام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در مازندران می‌بایست با مراجعه به سایت مسکن ثبت نام کنند و پس از راست آزمایی متقاضیان می‌توانند از مزیت‌های این طرح استفاده کنند.

رهگشای گفت: طرح راست آزمایی مرحله اول ثبت نام شدگان در استان مازندران به نیمه راه رسید و متقاضیانی که مشمول این طرح شناخته شدند از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع رسانی شده است.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران افزود: در مرحله اول سهمیه مصوب برای استان در قالب طرح اقدام ملی مسکن حدود ۹ هزار نفر بود که پس از پایان راست آزمایی افراد مشمول برای مراحل قانونی معرفی خواهند شد.

رهگشای گفت: بزودی ثبت نام مرحله دوم برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در مازندران انجام می‌شود و تمام افراد متقاضی این طرح در مناطق بافت فرسوده، زمین دولتی و خود مالکی می‌بایست از طریق سامانه درخواست خود را ارایه دهند.

او عدم دریافت زمین و مسکن دولتی را یکی از شرایط اصلی برای متقاضیان مسکن ملی در سطح استان بیان کرد و افزود: کسانی که پیش از این سابقه دریافت زمین و یا مسکن و یا تسهیلات ساخت مسکن داشتند، بند جیم آن‌ها قرمز شده و حتی در صورت ثبت نام در سامانه نیز در راست آزمایی حذف خواهند شد.

کمبود زمین دولتی چالش پیشروی مسکن ملی در مازندران

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران کمبود زمین دولتی را از موانع اصلی پیشروی طرح اقدام ملی مسکن در این خطه شمال کشور بیان کرد و گفت: در حال حاضر در اکثر شهرستان‌های ۵۸ گانه استان زمین دولتی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

او افزود: در مرحله اول طرح مسکن ملی از ۵۸ شهر استان صرفا در ۲۳ شهر اجرایی شد و مابقی سهمیه استانی در قالب بافت فرسوده و خود مالکی جذب شده است.

رهگشای گفت: دستگاه‌های دولتی که زمین برای اجرای پروژه طرح اقدام ملی مسکن دارند، می‌توانند آن را در اختیار شرکت تعاونی مسکن کارکنانشان قرار دهند تا این افراد فاقد مسکن بتوانند از مزایا و تسهیلات این طرح بهره‌مند شوند.

او میزان تسهیلات پرداختی برای ساخت مسکن ملی را حدود یک میلیاردریال برای هر واحد اعلام کرد که در بافت فرسوده بخشی از این تسهیلات به صورت یارانه‌ای و در مابقی اراضی با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت خواهد شد.

رهگشای پیش بینی کرد تا پایان دولت تدبیر و امید در سال ۱۴۰۰ حداقل نیمی از واحد‌های مسکونی در قالب طرح ملی در استان مازندران تکمیل و به متقاضیان تحویل شود.

او افزود: اکثر این واحد‌ها در اراضی خود مالکی تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن در مازندران دی ماه امسال در ساری با حضور وزیر راه و شهرسازی شروع شد و حدود ۹ هزار نفر در سامانه برای دریافت مسکن ثبت نام کردند.

طرح اقدام ملی مسکن از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای خانه دار کردن افراد فاقد مسکن از آبان ماه سال ۹۸ در سطح کشور استارتش زده شد به طوری که طبق این برنامه وزرات راه و شهرسازی موظف شد تا با تامین زیرساخت‌ها از جمله مسکن تا سال ۱۴۰۰ حداقل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در سطح کشور احداث کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان