۱۱:۱۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
1.3K

خودروسازی به بخش خصوصی واگذار می‌شود؟

به گزارش کاسپین24 | رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس گفت : در تولیدی‌ها جاهایی می‌باشد که ادعا دارند که میتوانیم بسیازیم اما در کیفیت یا در کمیت یا هر دو ضعف در آن وجود داشت و ما باید در این زمینه مردم هم ببینیم در معضل خودرو یک مشکل چندین ساله است به این دو سال نیست و مسئله‌ای هست که خیلی وقت است دچار مشکل است .

در بحث خودرو دو سرفصل وجود دارد یک کمیت و دو کیفیت است ما روزانه یا هفتگی میزان تولید خودرو را رصد میکنیم و امسال وزیر قول داده اند یک و نیم میلیون خودرو در کشور تولید بشود و این مشخص که از هر روز خودروساز چه مقداری تولید داشته باشد و ما این را رصد میکنیم به دلیل اینکه امروز عرضه و تقاضا با یکدیگر هم‌خوانی ندارند تقاضا بیش از عرضه است.

در خصوص واردات خودرو هم مجلس مصوبه دارد هم خود دولت قبل از قانون مجلس هم ابلاغ بشود خود هیئت دولت هم مصوب هم تصویب کرده است که واردات خودرو داشته باشد حدوداً 100 هزار خودرو وارد خواهیم کرد. بعضی‌ها می‌گویند چون خودروسازی ما دولتی است باعث شده است این ایرادات را داشته باشد اما خیلی از واگذاری‌ها به بخش خصوصی با مشکل بود و دوباره به دولت برگشت‌خورده است .

دولتی بودن تنها دلیلی نیست که سهام خودروسازان واگذار می‌شود و اینکه می‌گویند دولت در خودروسازی 6 درصد یا 15 درصد سهم دارد ولی دخالتش 100 درصدی است این به این شکل نیست سهام دولت در این دو خودروساز بیش از 50 درصد است و منتها این سهام چرخشی هستند یعنی شرکت اصلی سهم آن مثلا 15 درصد است ولی این شرکت اصلی سهامدار مثلا در ایران‌خودرو 90 تا شرکت دیگر است و جمع این ها دولت بالای 50 درصد سهم دارد و در زمینه واگذاری سهام دارد بحث حسابرسی این شرکت های چرخشی انجام می‌شود تا واگذاری شروع شود.


دانلود ویدیو