۱۱:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱

آشفتگی در بازار چاپ و نشر مازندران/ کتاب به دوره گردی افتاد

آشفتگی در بازار چاپ و نشر مازندران/ کتاب به دوره گردی افتاد

کمبود و گرانی کاغذ، نبود نظارت و رکود و آشفتگی بازار نشر و چاپ، حال و روز کتاب و فعالان این حوزه را در مازندران نابسامان کرده است.

به گزارش کاسپین24 | کتاب مهمترین وتنها ابزار دانایی به شمار می‌رود و انسان در هر مقام و جایگاه به نردبان و بال پرواز به نام کتاب نیاز بوده و این درحالی که مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و نشر، صنعت چاپ کتاب را آسیب پذیر کرده و شرایط کرونایی نیز بر خانواده کتاب لطمه و خسارت زیادی زده است.

ناشران، کتابخانه داران، صحافان، توزیع کنندگان از اعضای خانواده کتاب هستند که طی دو سال اخیر با چالش‌های زیادی روبرو شدند و از نظر فرهنگی نیز جامعه با رکود بازار و تازه‌های نشر روبرو شده است.

مشکلات بازار چاپ و نشر سبب شده تا بسیاری از بانوان به جرگه فروشندگان کتاب بپیوندند و اقدام به عرضه و کتاب به صورت سیار و دوره گردی در حاشیه خیابان‌ها، پمپ بنزین‌ها و سطح شهر داشته باشند که فعالان فرهنگی و نشر، این وضعیت را ناشی از حال بد کتاب در جامعه می‌دانند.

کتابخانه تخصصی مازندران شناسی نداریم

فریده یوسفی نماینده ناشران مازندران با بیان اینکه مازندران قرار است پایتخت گردشگری اکو شود ولی یک کتابخانه تخصصی مازندران شناسی ندارد، گفت: خیران کتابخانه ساز باید در این زمینه گام بردارند.

وی با عنوان اینکه لازم است در جاده دریا کتابخانه ای تخصصی احداث شود، گفت: با نزدیکی به دانشگاه می‌توان یک طبقه از کتابخانه را به مرکز ارتباطات با دانشگاه‌های جهان اختصاص داد.

وی با اظهار اینکه متأسفانه ساخت کتابخانه تخصصی مازندران شناسی مورد موافقت قرار نگرفت، گفت: سال‌های سال کتابخانه و تالار مرکزی مرکز استان در دست ساخت بوده و هنوز تکمیل نشده است.

یوسفی با بیان اینکه در حوزه نشر عمومی مشکلی نداریم و محققان دارای پژوهش‌های خوب و علمی هستند، اقتصاد را دغدغه اصلی فعالان نشر عنوان کرد و گفت: نشر مازندران در رتبه چهارم تا پنجم قرار دارد و باید با همت جمعی از نابودی آن جلوگیری کرد.

این ناشر ادامه داد: هزینه نشر یک کتاب ۴۵ میلیون تومان بوده درحالی که کل بودجه خرید کتاب مصوب شده از سوی ارشاد ۷۰ میلیون تومان است و با این بودجه چند کتاب می‌توان خرید.

وی با اظهار اینکه حوزه کتاب شرایط اضطراری دارد خواستار تجمیع بودجه‌های فرهنگی شد و گفت: یکسری کتاب نباید چاپ شود و برای شرایط ویژه با تدبیر به خرج دهیم.

وی گرانی کاغذ را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: به عنوان نمونه در حوزه مازندران شناسی متقاضیان زیادی داریم ولی نمی‌توانیم چاپ جدیدی داشته باشیم.

یوسفی با بیان اینکه در بازار آزاد نیز نمی‌توان کاغذ تهیه کرد، خواستار نشست بابازرگان و تاجران شد تا به نوعی از مشکلات موجود رهایی یابیم.

این ناشر گرانی کتاب را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: چند روز گذشته کتابی در یکی از شهرستان‌های استان رونمایی شد که به رغم داشتن جلد ساده و بهره گیری از کاغذ تحریر، قیمت آن ۵۰ هزار تومان درج شده بود و با این اوضاع اقتصادی که گریبان جامعه را گرفته، ناشران و مؤلفان به کجا می‌روند.

وی به نابسامانی در حوزه نشر و بازار کتاب اشاره کرد و گفت: متأسفانه نظارتی در بازار نشر وجود ندارد و هرکسی هرچه قدر بخواهد قیمت گذاری می‌کند و از طرفی بهترین روش این است که کار را به صورت الکترونیکی عرضه کنیم زیرا فرهنگ تعطیل پذیر نیست.

زیرساخت‌های نشر الکترونیک مهیا نیست

این ناشر با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای نشر الکترونیک مهیا نیست، پایین بودن سرعت و دامنه اینترنت را از جمله مشکلات ذکر کرد و گفت: برای ارسال فایل کتاب با وضع و سرعت کنونی اینترنت دچار مشکل هستیم و این سبب می‌شود تا کتاب روی دست ناشران بمانند.

یوسفی مشخص نبودن هزینه کرد بودجه فرهنگی ادارات کل را از دیگر دغدغه‌ها برشمرد و گفت: ما نمی‌دانیم این بودجه‌ها چگونه هزینه می‌شود و نظارتی برای آن وجود ندارد.

این ناشر در رابطه با وضعیت نشر در کشور، با اشاره به عدم حمایت اقتصادی دولت از ناشران به دلیل وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه کرونا هم بر سختی شرایط افزوده است، گفت: نمایشگاه‌های کتاب فرصتی برای عرضه و فروش کتاب بوده است اما به دلیل شیوع کرونا دیگر نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین المللی برگزار نمی‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه با اشاره به هزینه چاپ و گرانی کاغذ، کتاب‌های الکترونیکی را فرصتی برای ناشران و نویسندگان برشمرد و گفت: ما نیز در این حوزه با رعایت حقوق مؤلف و ناشر، سعی در الکترونیکی کردن کتاب‌هایمان داشته‌ایم.

این عبارت که سرانه مطالعه ایرانیان حدود یک دقیقه است درست نیست و دلیل آن تفاوت میان مطالعه و کتابخوانی است

این مؤلف این عبارت که سرانه مطالعه ایرانیان حدود یک دقیقه است را درست ندانست و دلیل آن را تفاوت میان مطالعه و کتابخوانی برشمرد و افزود: هر چیزی به فرد آگاهی دهد، نوعی مطالعه است؛ دیدن یک تابلو یا فیلم زیبا، مطالعه در گوشی و سرچ مطالب نوعی مطالعه است و از این رو، ممکن است که سرانه کتابخوانی در کشور کم باشد ما سرانه مطالعه لزوماً کم نیست.

مشکلات حوزه نشر و چاپ درحالی است که مازندران از استان‌های مطرح بعد از تهران، مشهد، قم و اصفهان در حوزه نشر محسوب می‌شود. سید حسین ولی پور نماینده حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران نیز با بیان اینکه حفظ آثار در حوزه دفاع مقدس تلاش‌های خوبی به خرج داده است، گفت: موزه تخصصی دفاع مقدس در ساری در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس، زمینه برای نشر کتاب مهیا است، گفت: بستر بزرگی در این زمینه طراحی شده است و می‌تواند زمینه ساز تألیف کتاب باشد.

وی با اظهار اینکه به تعداد رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس می‌توان کتاب نگارش کرد، گفت: دفاع مقدس گنج عظیمی بوده که باید آن را استخراج کرد.

ولی پور با بیان اینکه اقبال عمومی نسبت به کتاب‌ها و تولیدات دفاع مقدس وجود دارد، افزود: باید از این ظرفیت برای تولید و نشر کتاب بهره گرفت.

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست با فعالان حوزه نشر اظهار داشت: بخشی از مشکلات حوزه کتاب مربوط به ناشران است و فعالان عرصه نشر با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه ارشاد مازندران در سال جاری با ۲۲۸ ناشری که با آن همکاری دارد فقط ۷۰ میلیون تومان بودجه برای خرید کتاب درنظر گرفته است، گفت: هنوز این اعتبار تخصیص نیافته و فقط تفاهمنامه آن منعقد شده است.

وی با تاکید براینکه کتاب را باید به سبد خانوار برگردانیم، گفت: اوضاع کتاب در سبد خانوار خوب نیست و تیراژ کتاب بسیار کاهش یافته است.

زارع به حمایت بخش خصوصی از ورزش اشاره کرد و گفت: باید از حمایت بخش خصوصی در حوزه نشر و کتاب نیز بهره بریم زیرا ناشران باید دلخوشی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران حمایت از فعالان عرصه نشر و کتاب را برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ضروری دانست.

ناشران مازندران طی یکسال اخیر ۴۶۰ عنوان کتاب با ۳۲۰ هزار تیراژ چاپ کردند و با این حال اوضاع و حال وروز یار مهربان زیر آسمان مازندران نامناسب است.


منبع : مهر