۲۱:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۲۹

ابهام در سرنوشت نخستین برج‌موزه کشور

ابهام در سرنوشت نخستین برج‌موزه کشور

نخستین برج‌موزه کشور که اسفند ۱۳۹۶ با تجهیز و مناسب‌سازی یک برج میراثی در بابل راه‌اندازی شده بود، تقریبا از همان زمان تا کنون بسته است و به جای این‌که به اثری شاخص برای دوستداران میراث فرهنگی تبدیل شود، پذیرای هیچ بازدیدکننده‌ای نیست تا سرنوشت این اثر میراثی در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد.

به گزارش کاسپین24 | شهروندان ساکن بابل و بسیاری از افرادی که گذرشان به بلوار نوشیروانی، بلوار پرستار و خیابان‌های حوالی دانشگاه علوم پزشکی بابل در قسمت جنوبی این شهر می‌افتد حتما چشم‌شان به یک برج دیده‌بانی با معماری متفاوت و جذاب خورده که اکنون در میان میدان بهار نارنج قرار دارد. برجی با بیش از ۹۰ سال قدمت که بخشی از مجموعه بناهای ایجاد شده دوره پهلوی اول در محله تاریخی بحر ارم بابل است و کاربری‌اش هم دیده‌بانی قصر پهلوی بود.

ساختمان قصر پهلوی سال ۱۳۶۱ به عنوان ساختمان اداری دانشگاه علوم پزشکی بابل مورد استفاده قرار گرفت و همچنان نیز پابرجاست. اما برج دیده‌بانی که در محدوده شمال غربی محوطه دانشگاه و خارج از محوطه آن قرار دارد، طی چند دهه با درهایی بسته هر روز مقابل دید شهروندان قرار داشت.

سال ۱۳۹۴ شهرداری بابل تصمیم گرفت با نورپردازی برج، ظاهر آن را به ویژه در شب‌ زیباتر کند و توجه به این بنای متفاوت میراثی را افزایش دهد تا به عنوان یکی از جاذبه‌های شهری مورد توجه قرار بگیرد. ۲ سال بعد هم گام مهم‌تری برای برج دیده‌بانیِ تقریبا فراموش شده بابل برداشته شد؛ تبدیل برج دیده‌بانی به نخستین برج‌موزه کشور.

۲۸ اسفند ۱۳۹۶ تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی برجِ دیده‌بانی بابل را که در ساختار و کالبد یک برج‌موزه تجهیز شده بود افتتاح کردند تا نوروز ۱۳۹۷ مسافران و شهروندان با جاذبه‌ای جدید در بابل مواجه شوند. روز افتتاح علیرضا اباذری رئیس وقت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل عنوان کرد که ۷۰ درصد اشیاءِ استفاده شده در این برج‌موزه متعلق به شهرستان بابل و متعلق به عصر آهن است.

جواد بیژنی که رئیس وقت کمیسیون فرهنگی شورای شهر بابل گفته بود کل هزینه‌های نگهداری و نگهبانی از این موزه با شهرداری بابل است. شهردار بابل هم که در آن زمان محسن کبود فیروزجایی بود در مراسم افتتاح برج‌موزه عنوان کرد این برج طی تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و میراث فرهنگی به موزه تبدیل شد و حتی در گام بعدی قرار است موزه پزشکی در ساختمان ورودی دانشگاه علوم پزشکی بابل ایجاد شود.

اما اکنون چند سال است که شهروندان همچنان شاهد بسته بودن ورودی برج‌ دیده‌بانی هستند و خبری از حضور گردشگران و شهروندان و مسافران در این برج سه طبقه نیست. این اثر میراثی که هشتم دی ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۱۵۲۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید طبق پیگیری‌های خبرنگار ایرنا اکنون خالی است و هیچ شئ تاریخی در آن وجود ندارد.

وضعیت کنونی این برج که هنوز عنوان «برج‌موزه» روی ورودی آن قرار دارد برای شهروندان این پرسش را ایجاد کرده که چرا موزه با وجود هزینه کردن برای تجهیز فعال نشد و گامی هم برای از سرگیری فعالیت آن برداشته نمی‌شود؟

آمادگی میراث فرهنگی برای ازسرگیری فعالیت برج‌موزه

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بابل در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایرنا گفت: میراث فرهنگی آمادگی کامل دارد تا این برج‌موزه دوباره فعال شود.

مهران فلاح افزود: در مقطعی که این برج‌موزه افتتاح شد در اختیار شهرداری بابل قرار گرفت و در حال حاضر این آمادگی وجود دارد که برای راه‌اندازی این موزه با انعقاد یک تفاهمنامه دوباره در اختیار شهرداری بابل قرار گیرد.

وی اظهار کرد: تنها دغدغه جدی ما تامین امنیت اشیاع تاریخی در این موزه است که در صورت اطمینان امنیت مشکلی برای گشایش آن وجود ندارد.

این مسوول تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با متولیان شهرداری بابل در یک نشست مشترک برای گشایش این برج‌موزه به تفاهم برسیم.

بنا به اظهارات رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بابل می‌توان این‌گونه دریافت که در این میان احتمالا شهرداری بابل که قرار بود مسئولیت نگهداری و مدیریت برج‌موزه را بر عهده داشته باشد نسبت به این مسئولیت متعهد نماند.

البته چنین احتمالی با توجه به مسائلی که مدیریت شهری بابل در چند سال اخیر از سر گذراند دور از ذهن نیست. شهرداری و شورای اسلامی بابل طی سال‌های اخیر حاشیه‌های متعددی را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد در جریان این حاشیه‌ها، پیگیری برای تفاهمنامه‌ای که منجر به تبدیل برج دیده‌بانی به نخستین برج‌موزه کشور شد به فراموشی سپرده شد.

مازندران در حال حاضر دارای ۲۳ موزه فعال و ۲ سایت موزه باستان‌شناسی است که در صورت بازگشایی برج‌موزه بابل تعداد موزه‌های فعال مازندران به ۲۴ می‌رسد. البته بر اساس آمارهای موجود در این استان برای ۳۰ موزه مجوز صادر شده که در حال حاضر ۲۳ موزه فعال و هفت موزه هم غیرفعال است.

این استان دارای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده میراثی است که بسیاری از این آثار به دلیل کم‌توجهی‌ها زیر سایه طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد این استان در حال فراموشی هستند و اگر اقداماتی برای احیا و بهسازی و جذب گردشگر به این آثار انجام نشود، سرعت نابودی‌شان بیشتر خواهد شد.


منبع : ایرنا