۱۵:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱۶
برای اولین بار در مازندران

احداث مزرعه بلوبری در ساری

احداث مزرعه بلوبری در ساری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از احداث نخستین مزرعه بلوبری در این شهرستان خبر داد.

به گزاش کاسپین24 | سید اسماعیل علوی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاشت و پرورش بلوبری در ایران به وفور رواج نیافته است اما باغداران خلاق و تلاشگری داریم که به پرورش این میوه پر خاصیت و پر تقاضا از طریق نهال یا بذر اقدام می‌کنند، اظهار کرد: این مزرعه در روستای سوته از توابع مرکز پنبه زارکتی در شهرستان ساری احداث شد.

وی با اشاره به اینکه برای کاشت نهال بلوبری تهویه و زهکشی، خاک مناسب و دامنه pH بین ۴.۵ تا ۵.۲ مورد نیاز است بنابراین این گیاه در مناطقی از کشور مثل استان گیلان و مازندران که دارای خاک اسیدی هستند امکان پرورش وجود دارد، گفت: این مزرعه به روش هیدروپونیک و با پنج هزار اصله نهال مدیریت می‌شود.

توزیع یک میلیون لیتر سوخت کشاورزی در ساری

این مسئول با بیان اینکه مردادماه امسال یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۷۲ لیتر سوخت نفت گاز سهمیه ای و حمایتی به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان ساری توزیع شد، اظهار کرد: بیشترین میزان مصرف سوخت مربوط به ماشین‌آلات برداشت برنج است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مصرف کنندگان سوخت، بخش کشاورزی و واحدهای وابسته به آن است، تصریح کرد: ۲۶ هزار و ۷۲۷ لیتر از این مقدار سوخت برای چاه های آب کشاورزی، ۲ هزار و ۶۴۰ لیتر برای موتور پمپ ها، ۳۱۱ هزار و ۱۲۸ لیتر برای ماشین آلات کشاورزی، ۷۴۶ هزار و ۵۰۰ لیتر برای برداشت برنج، چهار هزار لیتر برای صنایع تبدیلی، پنج هزار و ۹۰۰ لیتر برای پروژه های کشاورزی، ۱۷ هزار و ۵۷۷ لیتر برای برداشت غلات و ۲۹ هزار لیتر برای مرغداری ها توزیع و مصرف شد.

این مسئول با اظهار اینکه متقاضیان و فعالان سوخت بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به سامانه (سدف) http://newtejaratasan.niopdc.ir و تکمیل اطلاعات درخواستی نسبت به ثبت درخواست برای تحویل سهمیه اختصاصی اقدام کنند، ادامه داد: توزیع سوخت کشاورزی با بررسی تقاضای بهره برداران بخش کشاورزی و ارائه مدارک و تائید این مدیریت بین بهره برداران بخش کشاورزی انجام می‌شود.

علوی با بیان اینکه با تلاش، تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم، توزیع بهینه و مطلوب فرآورده نفتگاز در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی انجام شد، گفت: تامین و توزیع به موقع سوخت بخش کشاورزی، توسعه و رونق بیش از پیش بخش کشاورزی و رشد اقتصادی منطقه را به همراه دارد.


منبع : ایسنا