۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲
وزیر نیرو:

احداث ۲ نیروگاه مدرن در غرب مازندران

احداث ۲ نیروگاه مدرن در غرب مازندران

وزیر نیرو گفت: با هدف تامین برق مورد نیاز شهرستان‌های غرب مازندران ۲ نیروگاه مدرن از نوع کلاس F در این منطقه احداث می‌شود.

به گزارش کاسپین24 | علی اکبر محرابیان شامگاه روز جمعه در آیین آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به شهرستان تنکابن و بهره‌برداری طرح آبرسانی به شهر خرم‌آباد افزود: این طرح از جمله طرح‌های مصوب این وزارتخانه است که هدف از اجرای آن کاهش ناترازی بین تولید و مصرف برق در این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد : با احداث این نیروگاه در غرب مازندران به طور قطع ضریب تامین برق از متوسط کشوری بالا می‌رود و مشکل اهالی منطقه در این بخش برطرف خواهد شد.

وزیر نیرو همچنین گفت: احداث این نیروگاه در طرح جامع وزارت نیرو لحاظ شده است و عملیاتی اجرایی آن به زودی در این منطقه آغاز خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف برق در این منطقه از استان مازندران مدل خاص خود را دارد، گفت: در کل کشور ترکیب مصارف برق خانگی و دیگر مصارف بر اساس آمار موجود متناسب است اما در این استان شمالی عمده مصارف از نوع خانگی و آن همبه صورت جهشی است.

محرابیان با بیان اینکه اجرای طرحی برای تامین برق مورد نیاز ۲۰ میلیون نفر نیازمند احداث یک ابرشبکه است که بسیار سنگین و هزینه بر است، بر لزوم مدیریت مصرف تاکید کرد و گفت: زمانی که مصارف بخش‌های مختلف تلفیق شود این اوج‌های مصرف همدیگر را تعدیل می‌کنند ولی وقتی که عمده مصرف برق بالای ۸۰ درصد می‌شود به این معناست که اوج مصرف یکباره ضریب تامین و پایداری بسیار بالایی دارد که این کار باید انجام شود.

وزیر نیرو ناترازی بین تولید و مصرف را مهمترین مشکل غرب مازندران برشمرد و گفت: ما این قول را می‌دهیم که در موضوع پست و شبکه برق هیج مساله ای نداشته باشیم و طرح‌هایی در این زمینه اجرا شود و اعتبار آن را تامین خواهیم کرد.

شهرستان‌های غرب مازندران سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر است. چالش عمده این شهرستان ها این است که با زیرساخت‌های محلی خدمات ملی ارایه می‌کند و لازم است با اجرای طرحهای اساسی زیرساختهای منطقه ارتقا یافته و پاسخگوی نیاز باشد.

به گزارش ایرنا طرح اجرای سامانه تأمین آب و بخشی از خط انتقال آب طرح آبرسانی به شهرستان تنکابن امروز –جمعه یکم دی- با حضور علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، استاندار مازندران، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، نماینده مردم غرب استان در مجلس یازدهم و تعدادی از مسئولان ارشد استان در فرآیند اجرا قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، تامین آب آشامیدنی از آب‌های سطحی به منظور کاهش برداشت از منابع زیرزمینی و تامین پایدار آب سالم باکیفیت در استان به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای مازندران قرار دارد که برای تحقق آن ۹ مجتمع آبرسانی در قالب طرح جامع تأمین آب آشامیدنی استان طراحی و تعریف شده و طرح آبرسانی به شهرستان تنکابن یکی از بخش‌های این مجتمع محسوب می‌شود.

حیدر داوودیان با بیان اینکه گام نخست اجرای طرح آبرسانی به شهرستان تنکابن با حمایت و نگاه ویژه وزارت نیرو در دولت سیزدهم برداشته شده است، گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات طبق برنامه زمان‌بندی تا ۳۰ ماه آینده شاهد تکمیل این فاز از طرح باشیم و پس از آن نیز فازهای بعدی آغاز شود.

با تکمیل طرح آبرسانی به شهرستان تنکابن آب آشامیدنی مورد نیاز جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در چهار شهر شیرود، نشتارود، خرم‌آباد و تنکابن و برخی روستاهای منطقه تامین می‌شود.


منبع : ایرنا