۱۴:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۸

اختلاف نظر روسای علوم پزشکی بابل و ساری در روند درمانی کلینیک آرین اختلال ایجاد کرده است

اختلاف نظر روسای علوم پزشکی بابل و ساری در روند درمانی کلینیک آرین اختلال ایجاد کرده است

بیش از سه هزار بیمار مبتلا به سرطان که از خدمات رایگان کلینیک آرین آمل بهره‌مند می‌شدند این روزها با انتشار فیلم کوتاهی مبنی بر تعطیلی این مرکز نگران فرآیند درمانی‌شان هستند، اما خبر تعطیلی مرکز صحت ندارد و با قطع همکاری ۲ پزشک فعال در کلینیک از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل، اختلالی موقتی در فرآیند خدمت‌رسانی این مرکز خیریه ایجاد شده است.

به گزارش کاسپین24| مازندران یکی از استان‌هایی است که بیشترین آمار بیماری سرطانی را به خود اختصاص داده و در این بین نیز شهرستان آمل در میان شهرهای مازندران بالاترین آمار مبتلایان را دارد.

اما طی سال‌های اخیر به منظور حمایت از بیماری‌های سرطانی موسسات مردم نهادی در مازندران شکل گرفته است تا دریچه‌ امید بر سختی‌های راهی که برای درمان‌شان به دیگر استان‌ها و پایتخت می‌کشیدند، شود. انجمن حمایت از بیماری سرطانی آرین نیز با تلاش رحمت‌الله مسقطی موسس این موسسه مردم نهاد از سال ۱۳۹۲ در شهرستان آمل آغاز کرد.

این موسسه از سوی این مدیرعامل پس از فوت فرزندش آرین، برای حمایت از آرین‌های این شهرستان و استان مازندران تشکیل شد تا رهگشایی بر کاهش سختی‌های مددجویان این بیماری شود.

انجمن حمایت از بیماران سرطانی آرین و راه اندازی تنها کلینیک تخصصی با همین نام در شهر آمل به واسطه پیگیری های هیات مدیره این انجمن و کمک های مردمی شکل گرفته، در یک دهه گذشته در بین قشرهای مختلف مردم این شهرستان جا بازکرده و سرازیرشدن حمایت های خیرخواهانه برای پیشبرد اهداف انجمن و کلینیک تخصصی آرین به صورت منظم برای بهره مندی بیماران نیازمند به شیمی درمانی وملزومات درمانی ومعیشتی آنها ناشی ازهمین رویکرد خوب بوده است.

کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص خون و سرطان در کلینیک تخصصی آرین از یک سو وافزایش سالانه تعداد بیماران سرطانی در آمل و مراجعه بیماران از شهرهای مرکزی و غرب مازندران به این مرکز از یک سوء سطح ارائه خدمات و توان خواهی از این انجمن را نیز بالا برده است.

هرچند کمبود پزشک تمام وقت در این مرکز یک چالش جدی برای رفع نگرانی های مدیریت این مجموعه غیردولتی و مردمی بوده، اما اعلام شدن یک تصمیم غیرکارشناسی و پیرو آن انتشار فیلم تعطیلی کلینک تخصصی آرین در روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی و دست به دست شدن آن رنج بیماری را دربیماران سرطانی آرین آمل مضاعف کرده است.

انتشار فیلم کوتاه توسط یکی از همراهان بیمار سرطانی که برای دریافت خدمات درمانی بیمارش به کلینیک تخصصی آرین آمل مراجعه و خبر از تعطیلی این مرکز درمانی را منتشر کرده بود، موجی از نگرانی را برای بیماران سرطانی آمل و شهرهای مرکزی و غرب استان به همراه داشته است.

همراه این بیمار در این فیلم خود که به نبود و قطع همکاری ۲ پزشک متخصص خون(آنکولوژی) که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بودند، به آن اشاره کرد وگفته شده که مدیران این دانشگاه با ادامه همکاری این پزشکان مخالف هستند و از بیماران زیرپوشش این کلینیک و انجمن در آمل نیز خواسته شده تا از این پس برای دریافت خدمات درمانی خود به مراکز تعیین شده زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بابل مراجعه کنند.

انتشار گسترده و نگران کننده این خبر درشبکه های اجتماعی موجی از نگرانی و ناامیدی را در بین بیماران سرطانی زیرپوشش انجمن آرین ایجاد کرده و آنها روز دوشنبه -روز گذشته- در محل این انجمن و کلینیک تخصصی حاضر شدند تا از نزدیک تایید یا رد تعطیلی را از مسئولان انجمن بشنوند.

کلینیک آرین تعطیل نشد

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی آرین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص فیلم منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر تعطیلی کلینیک تخصصی آرین گفت: این اقدام توسط یکی از همراهان بیمار سرطانی که برای دریافت خدمات به کلینیک آرین مراجعه کرده بود، تهیه شده که اطلاعات منتشر شده دقیق و کامل نیست.

دکتر محسن آسوری افزود: انجمن آرین و کلینیک تخصصی آرین تعطیل نشده و این انجمن همچنان و به مانند گذشته درخدمت بیماران زیرپوشش خود هست.

وی ادامه داد: این انجمن همانند گذشته به صورت ۱۰۰ درصدی هزینه های مربوط به شیمی درمانی بیش از سه هزار و ۲۰۰ بیمار سرطانی آرین را به صورت رایگان به لطف خدا و همراهی شهروندان فهیم آملی انجام می دهد و با تمام توان خدمات حمایتی ودرمانی خود را ازاین بیماران ادامه خواهد داد.

مدیرعامل انجمن حمایت ازبیماران سرطانی آرین آمل همچنین درخصوص مشکل ایجاد شده مربوط به چند تن از پزشکان فوق تخصص خون دراین کلینیک بوده است، گفت: این پزشکان که از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و در چند سال اخیر به بیش از سه تا چهار هزار بیمار آملی و شهرهای همجوار ویزیت و خدمات درمانی ارائه کرده بودند، متاسفانه در یک تصمیم اشتباهی یا احساسی یا هرموضوع دیگری، به دستور دکتر مظفرپور رییس این دانشگاه از ادامه حضورشان درکلینیک آرین درآمل جلوگیری شده است.

دکتر آسوری، این تصمیم رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل را غیرکارشناسی و متحمل هزینه های زیاد برای بیماران سرطانی که علاوه بر رنج درمان باید هزینه های اقتصادی و زمان را نیز متحمل شوند، اعلام کرد.

وی با تاکید براینکه انتظار داریم رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با نگاه تعاملی نسبت به این موضوع و کم کردن بار روانی مشکلات برای بیماران سرطانی همراهی و نسبت به ادامه فعالیت پزشکان متخصص این دانشگاه که با بیماران سرطانی که شناخت خوبی پیدا کردند، موافقت وهمکاری کنند.

ورود دادستانی آمل برای مشکل بیماران سرطانی آرین

در پی صدور دستور قطع همکاری پزشکان عضو هیات علمی علوم پزشکی بابل با کلینیک تخصصی بیماران سرطانی آرین آمل، و همچنین درخواست بیش از سه هزار بیمار سرطانی این انجمن، "محمد طالبی " دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان آمل با رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت وگو کرد.

دادستان عمومی و انقلاب آمل در این خصوص گفت: در این گفت وگو و پیگیری ها، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ضمن بیان توضیحاتی در خصوص منشا مشکلات به وجود آمده، قول داده تا تمام تلاش خود را برای برطرف شدن این مشکل انجام دهد.

یکی از دلایلی که به گفته برخی بیماران و مسئولان کلینیک تخصصی آرین اعلام شده، رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با وجود مجوز صادر شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای حضور ۲ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل به صورت هفتگی برای ویزیت بیماران سرطانی آرین آمل، این مجوز را لغو کرده و اذعان داشته است بیماران چند شهر از جمله آمل که به کلینیک آرین مراجعه می کردند از این پس باید به بیمارستان روحانی بابل مراجعه کنند.

هرچند گفته می شود، با وجود تلاش رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای جایگزینی پزشکان مورد نیاز در کلینیک تخصصی آرین، با توجه به شرایط این بیماری، بیماران به دنبال پزشک اول خودشان هستند و عموما پزشکان جدید هم مسئولیت بیماران قبلی را نمی پذیرند و این موضوع مشکل را پیچیده کرده است.

مازندران دارای ۲ دانشگاه مستقل علوم پزشکی است که یکی مربوط به کل مازندران به مرکزیت شهر ساری و دیگری در شهر بابل که پزشکان متخصص و فوق تخصص در بین این دانشگاه های تقسیم می شوند.


منبع: ایرنا