۱۷:۵۰ ۱۴۰۱/۹/۹

ارتقای شبکه ارتباطی مازندران

ارتقای شبکه ارتباطی مازندران

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران گفت: اجرای این طرح آغاز شده و با بهره برداری از آن، شبکه ارتباطی استان ارتقا می یابد.

به گزارش کاسپین24 | اسماعیل اعزی افزود: برای اجرای هر یک کیلومتر فیبر نوری سه میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود که اعتبارات مورد نیاز برای اجرای فیبر نوری به طول ۸۳۰ کیلومتر در مازندران تامین و تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: شبکه فیبر نوری اغلب برای مناطق و روستاهایی استفاده می شود که این مناطق با مشکل آنتن دهی ضعیف مواجه هستند و یا اینکه به دلیل حضور پرتعداد مشترکان نیاز به افزایش پهنای باند دارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران گفت: این استان جزو مناطق گردشگرپذیر به شمار می رود و آخرهفته مشترکان همواره با مشکل آنتن دهی ضعیف مواجه هستند که اجرای این میزان فیبر نوری می تواند بخش بیشتری از این مشکلات را برطرف کند.

اعزی با اشاره به اینکه در بخش اینترنت تلفن ثابت مشکلاتی داریم، افزود: میزان سرعت اینترنت بستگی به فاصله مصرف کننده تا آخرین مرکز دارد، یعنی به واسطه اینکه خدمات اغلب مشترکان بر بستر کابل مسی است، اگر این فاصله افزایش پیدا کند، سرعت کاهش می یابد، بنابراین برای رفع این مشکل، تجهیزات به فیبرنوری مجهز می‌شود.

وی مزیت استفاده از فیبر نوری را افزایش سرعت شبکه و کیفیت بالای آن عنوان کرد و ادامه داد: اجرای فیبر نوری به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد که هر سال بر اساس اعتبارات موجود و طبق اولویت، در مناطق مختلف کشور، انجام می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران با بیان اینکه توسعه شبکه به صورت مستمر انجام می‌شود، گفت: در بخش سیار همواره نیازمند ارتقای تکنولوژی هستیم و در نقاطی که پوشش ضعیف تری داریم، اقدام به طراحی و راه‌اندازی سایت می‌کنیم.

اعزی بر تلاش برای ارایه خدمات بهتر به مردم با وجود محدودیت‌ها تاکید کرد و افزود: در هر صورت، رفع مشکلات مربوط به اینترنت و ارتقای شبکه و توسعه فیبر نوری زمانبر است و بسته به توان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

وی میزان فیبر نوری مورد استفاده در مازندران را ۱۰ هزار کیلومتر اعلام کرد.

فیبر نوری یا (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که در آن به جای تمام یا بخشی از کابل مسی، از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد؛ بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند؛ در مدل (Fiber To The Home) FTTH، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

اما در مدل (Fiber To The Building) FTTB، کابل فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی (معمولا VDSL) تحویل داده می‌شود و در مدل (Fiber To The Cabinet) FTTC، فیبر نوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL (نظیر VDSL) به شبکه متصل می‌شود.

هدف‌گذاری برای ۲۰ میلیون فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات بدین صورت است که بهمن‌ماه سال گذشته ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری افتتاح شد و به دنبال آن، برنامه‌ریزی شده تا پنج میلیون پورت فیبر نوری در سال ۱۴۰۱ در کلان شهرها واگذار شود؛ بر اساس این برنامه، مقرر است در سال ۱۴۰۲ نیز حدود هفت میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود هشت میلیون پورت راه‌اندازی شود که در نهایت در سال ۱۴۰۳ به هدف مورد نظر برسیم. برای دستیابی به این هدف به‌تازگی تفاهم‌نامه پروژه فیبرنوری توسط رگولاتوری با ۹ اپراتور منعقد شد و آنها موظف شدند ظرف مدت یک سال، ۸.۵ میلیون پورت فیبر نوری راه‌اندازی کنند.


منبع : ایرنا