۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
کاسپین24 بررسی می کند

اصلاح قیمت مرکبات در گرو عضویت ایران در اروآسیا

اصلاح قیمت مرکبات در گرو عضویت ایران در اروآسیا

همواره فروش و قیمت محصول در فصل برداشت مرکبات یکی از مهم ترین دغدغه های کشاورزان به شمار می رود. افزایش هزینه های تولید از یک سو و تفاوت قیمت محصول در دست کشاورز و در بازار موجب می شود که قیمت محصولات کشاورزی افزایش یابد.

به گزارش کاسپین24| همواره فروش و قیمت محصول در فصل برداشت مرکبات یکی از مهم ترین دغدغه های کشاورزان به شمار می رود. افزایش هزینه های تولید از یک سو و تفاوت قیمت محصول در دست کشاورز و در بازار موجب می شود که قیمت محصولات کشاورزی از دغدغه های کشاورزان برای تولید بیشتر و نیز مسئولان برای حمایت از کشاورزان مورد توجه قرار گیرد. از سویی آفت ها و شایعات نیز در این زمینه به آنچه قیمت محصول در باغات و در اختیار کشاورز است صدمه می زند و موجب رونق فضای دلالی می شود.

افزایش هزینه های تولید محصول

عمران حیدری رئیس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان قائم‌شهر و بازرس اتحادیه استان مازندران در گفت و گو با کاسپین24، گفت: با توجه به آن که دمای هوا به زیر 12 درجه رسیده اما مانع توقف کامل فعالیت مگس میوه مدیترانه نشده است، گرچه فعالیت آن کاهش یافت.

وی افزود: مگس میوه مدیترانه به نارنگی بسیار خسارت وارد کرد اما به پرتقال تامسون چندان خسارت وارد نشده است.

حیدری تصریح کرد: وضعیت بازار مرکبات چندان تعریفی ندارد زیرا هزینه‌های حمل و نقل به دلیل گرانی بنزین افزایش یافت و متقاضیان تمایلی به دریافت مرکبات از این استان را ندارند بنابراین مرکبات همچنان بر روی درختان مانده و در نهایت موجب کاهش قیمت مرکبات هم خواهد شد و از این طریق کشاورز متضرر می‌شود.

رئیس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان قائم‌شهر، اشاره کرد: قیمت مرکبات در مقایسه با سال گذشته حدود 200 الی 300 تومان کاهش قیمت داشت. از سویی تمامی نهادهای کشاورزی و حتی سبدهای بسته بندی و دستمزد کاران امسال افزایش یافت اما قیمت مرکبات کاهش یافت. 

وی گفت: در زمینه صادرات مرکبات نیز هنگامی که تنش‌هایی در مرزهای کشورهای همسایه یعنی عراق رخ می‌دهد صادرات کاهش می‌یابد اما در آسیای میانه نیز در زمینه صادرات نوساناتی را شاهد هستیم.

بازرس اتحادیه استان مازندران تصریح کرد: با توجه به آنکه امسال سال رونق تولید است اما هزینه‌ها افزایش یافته و قیمت محصولات دچار افت شده و این نشان می‌دهد مسئولان هیچ توانی برای اجرا ندارند. 

وی افزود: تولیدکنندگان تلاش خود را برای افزایش تولید و کیفیت محصولات انجام داده اند اما متاسفانه مسئولان حمایتی نداشته اند. 

رئیس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان قائم‌شهر یادآور شد: امسال چهار میلیون و 800 هزار تن در ایران مرکبات برداشت خواهد شد که دو میلیون و 500 هزار تن آن مختص مازندران است و از آنجایی که قائم شهر، پایلوت مرکبات مازندران است و از این شهرستان به کل استان های ایران و کشورهای حاشیه صادر می‌شود باید توجه ویژه ای به این استان صورت گیرد.

وی گفت: با توجه به تولیدات میلیون تنی در استان، دولت با کشاوزران تمام استان مازندران فقط 30 هزار تن قرارداد منعقد کرد این در حالی است که از سال گذشته نیز همچنان دولت به کشاورزان بدهی دارد و پرداختی ها کامل نبوده است.

قیمت واقعی مرکبات چقدر است؟

مهدی زینی مدیرعامل اتحادیه باغداران قائم‌شهر نیز در گفت و گو با کاسپین24،اظهار داشت: اگر کشاورزان بتوانند هر کیلو گرم محصول خود را بیش از دو هزار تومان محصولات خود را به فروش برسانند برایشان مناسب است. در حالی که امروز مرکبات با قیمت هزار و ۶۰۰ تومان بر روی درخت به فروش می‌رسد و با توجه به آنکه عرضه مرکبات در بازار بیش ار تقاضا است بنابراین قیمت‌ها نیز کاهش یافت.

وی با بیان اینکه قیمت را فقط با افزایش صادرات می‌توانیم اصلاح کنیم، تصریح کرد: اگر مرکبات صادر می‌شد می‌توانستیم شاهد تحولات زیادی در بخش تولید و عرضه باشیم و در این حالت مرکبات کمتری به بازار داخل ارسال می‌شد و قیمت‌ها نیز به روند مورد نظر کشاورز می‌رسید. 

مدیرعامل اتحادیه باغداران قائم‌شهر، گفت: برای آنکه صادرات ایران رونق گیرد باید عضو اوراسیا شویم که در این زمینه نیازمند اقدامات جدی‌تر رئیس جمهور و مسئولان هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در صورت متعادل شدن تعرفه‌ها صادرات رونق خواهد گرفت، یادآور شد: اگر ایران عضو اوراسیا شود تعرفه کشاورزی ایران در حوزه صادرات صفر خواهد شد اما در حال حاضر تعرفه‌های ایران حتی دو برابر کشورهایی همچون ترکیه است.

رنج مازندران از نداشتن پایانه حمل و نقل مناسب 

وی گفت: مازندران هنوز پایانه حمل و نقل مناسب برای صادرات را ندارد که این پایانه نیاز به سرمایه‌گذار داخل استانی دارد. در زمینه ایجاد پایانه حمل و نقل، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و نیز حمل و نقل کشور باید نشستی داشته باشند و مشکلات این بخش را رفع کنند.

هادی ایزدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با بیداری اندیشه، گفت: امسال میزان تولید در هکتار، بالاتر از پارسال است بنابراین افزایش عرضه میوه وجود دارد و باغی که در پارسال 50 تن در هکتار تولید داشت، امسال 70 تن تولید دارد. همچنین با وجود تثبیت قیمت، درآمد افزایش می‌یابد البته در مورد همه میوه‌ها، در فصل برداشت، به دلیل عرضه زیاد به بازار، نازلترین قیمت را شاهد هستیم. 

وی به کشاورزان توصیه کرد: توصیه به باغداران زحمتکش این که با ذخیره سازی میوه در انبار و عرضه تدریجی به بازار ، قیمت را مدیریت کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون حدود 40 درصد مرکبات استان برداشت شد، گفت: شرکت‎های حمل و نقل داخلی در استان، تحت پوشش اداره کل پایانه‌ها، وجود دارند گرچه پایانه صادرات میوه در استان، در آستانه راه اندازی است.

این مسئول افزود: با وجود مشکلات موجود، در حوزه صادرات میوه مرکبات، هر روزه چندین کانتینر به کشورهای روسیه، هند، عراق و غیره، در دست انجام است و در این حوزه در سال گذشته، حدود 85 هزار تن مرکبات، صادر شد.

ایزدی مهمترین هزینه در تولید را هزینه کارگری دانست و افزود: بسیاری از کشورها، از پذیرش کارگران ارزان قیمت خارجی، استقبال می‌کنند و صنعت باغداری ما هم نیازمند بکارگیری کارگران ارزان قیمت خارجی از جمله افغانی است.