۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۵
نگاهی به راه غلط حوزه سلامت بعد از طغیان آنفلوآنزا در مازندران؛

اطلاع رسانی بعد از بحران!

اطلاع رسانی بعد از بحران!

در شهریور و مهر ماه، موجی از بیماری آنفلوآنزا وارد کشور شد، بسیاری از افراد بیمار شدند و به دلیل تکذیب و عدم اطلاع رسانی از سوی نهادهای متولی در کشور امروز آمار مرگ 15 یا 19 نفر در اثر این بیماری در کشور داده می شود.

به گزارش کاسپین24| در شهریور و مهر ماه، موجی از بیماری آنفلوآنزا وارد کشور شد، بسیاری از افراد بیمار شدند و به دلیل تکذیب و عدم اطلاع رسانی از سوی نهادهای متولی در کشور امروز آمار مرگ 15 یا 19 نفر در اثر این بیماری در کشور داده می شود.

در زمانی که یک بحران و بیماری واگیردار مانند آنفلوانزا مرتبا با تکذیبیه و پاسخ هایی مانند اینکه هیچ موردی گزارش نشده است، مقابله می شود، روند تشدید اطلاع رسانی درباره بیماری که امروز همه گیر شده و مرگ 15 نفر را سبب شده است، یک نقصان در عملکرد دستگاه سلامت استان و کشور به شمار می رود.

مازندران در صدر شیوع آنفلوآنزا

به نوشته گروه سلامت خبرگزاری فارس؛ چند هفته است است خبر همه‌گیر شدن ویروس آنفلوآنزا در کشور در رسانه‌های مختلف دست به دست می‌شود؛ بیماری تنفسی که ریه‌ها، بینی، و گلو را درگیر کرده و با علائمی مانند سرفه، بدن درد و گلودرد، خود را نشان می‌دهد.

در روز های نخست آذرماه محمدمهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از آغاز موج شیوع آنفلوآنزا در کشور خبر داد و گفت: تاکنون 15 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوآنزا با شدت بیشتری فعال است.

وی گفت: عمده فوتی‌ها دارای بیماری زمینه‌ای بوده و یا سن بالایی داشته‌اند. هفته گذشته ۳۹۱۵ نفر انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوآنزا بود، از این تعداد ۱۵ نفر فوت کردند که بیشترین تعداد فوتی‌ها از استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است.

و امروز در روزهای آخر آذرماه؛ مرگ ۲۵ ایرانی بر اثر ابتلا به آنفلوانزا در طی یک هفته اعلام شده است.

به گفته علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خوشبختانه سیر ابتلا به آنفلوانزا روند کاهشی داشته است اما متاسفانه هفته پیش ۲۵ نفر جان خود را بر اثر آنفلوانزا از دست دادند.

پیش از این هفته تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا در کشور چهار هزار و ۲۰۰ نفربود و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تعداد فوتی‌ها و آمار مبتلایان در هفته پیش به اوج خود رسیده است و پیک موج آنفلوانزا را سپری کرده ایم.

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت در هفته گذشته ۸ هزار و ۳۳۳ نفر به مبتلا به آنفلوانزا مراکز درمانی مراجعه کرده اند و در مجموعه آمار مبتلایان به آنفلوانزا به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، موج آنفلوآنزا در سال جاری نسبت به سال گذشته سه هفته زودتر آغاز شده است، ویروس آنفلوآنزا امسال دو با نوع H۱N۱ و H۳ N۲ شیوع یافته است که طبق بررسی‌ها نوع H۱N۱ گسترش بیشتری داشته و قدرت آن نیز نسبت به نوع دیگر قوی‌تر است.

نکته‌ قابل توجه این است که این نوع از ویروس آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با آنفلوآنزای پرندگان ندارد و هر سال در موعد مقرری این آنفلوآنزا در جهان سرازیر می‌شود که با توجه به شروع زودتر گستره آن در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم فعالیت این ویروس نسبت به سالیان گذشته به بالاترین حد خود برسد تا جایی که ظرف هفته گذشته ویروس آنفلوآنزا در استان‌های گلستان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بسیار زیادی داشته است.

*چند نوع آنفلوآنزا داریم؟

این بیماری به واسطه یک عفونت ویروسی شکل می‌گیرد؛ آنفلوآنزا یک بیماری بسیار واگیردار است و از طریق قطرات ریز مایع بدن که می‌توانند در نتیجه سرفه، عطسه یا صحبت در هوا پراکنده شوند قابل انتقال است. همچنین، فرد مبتلا به آنفلوآنزا می‌تواند بیماری خود را از طریق تماس فیزیکی، مانند دست دادن، به دیگران منتقل کند.

طبق گفته کارشناسان، این بیماری به چهار نوع A، B، C و D تقسیم‌بندی می‌شود؛ آنفلوآنزای A و آنفلوآنزای B در هر زمستان موجب همه‌گیری این بیماری در نقاط مختلف جهان می‌شوند. آنفلوآنزای نوع C معمولا خفیف تر از انواع A و B است و به راحتی پخش نمی‌شود. نوع D آنفلوآنزا بیشتر احشام و نه انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لازم است بدانیم، برخی سویه‌های ویروس آنفلوآنزا A، مانند ویروس H5N1 یا آنفلوآنزای پرندگان، گاهی اوقات انسان‌ها را نیز آلوده کرده و موجب بیماری جدی می‌شوند. کارشناسان به دقت این سویه‌ها را زیر نظر داشته و تلاش می‌کنند چگونگی تغییر آنها و این که چگونه ممکن است بر مردم تاثیرگذار باشند را پیش‌بینی کنند.

وزارت بهداشت غافلگیر شد؟

برخی از کارشناسان معتقدند وزارت بهداشت با شیوع ناگهانی این بیماری در کشور غافلگیر شد اما مسؤولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند برای مقابله با این بیماری از آمادگی کامل برخوردارند.

گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درخصوص علت شیوع این بیماری به صورت ناگهانی، گفت: موج شیوع آنفلوآنزا تنها منحصر به ایران نیست و شیوع این بیماری در برخی از کشورهای اروپایی نیز مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه موج این بیماری چند هفته زودتر از موعد به کشور وارد شده است، گفت: وزارت بهداشت برای مقابله با این بیماری از آمادگی کافی برخوردار بوده و در همین راستا چندی پیش اقدام به تأمین واکسن و داروی مورد نیاز برای بیماران کرده اما طبیعی است که با شیوع این موج بیماری و افزایش تقاضا برای واکسن در برخی مراکز مشکلاتی ایجاد شود که خوشبختانه در حال حاضر با هیچگونه کمبود دارویی مواجه نیستیم.

به گزارش فارس، نباید به سادگی از کنار توصیه‌های کارشناسان برای پیشگیری و درمان بیماری آنفلوآنزا گذر کرد، این بیماری بر خلاف باور عمومی تنها یک سرماخوردگی ساده نیست و می‌توان از آن به عنوان مرگ خاموش یاد کرد؛ برای پیشگیری از این بیماری باید دست­‌های خود را در طول روز چندین بار با آب و صابون شست، از تماس دست­‌های آلوده با چشم، دهان و بینی خودداری کرد، در مواجهه با بیماران و افراد مبتلا از ماسک استفاده و سعی کرد فاصله حداقل یک متری را از این بیماران حفظ کرد.

گویا تکذیب کرده بود!

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به اخباری در تاریخ 18مهر امسال مبنی بر طغیان بیماری آنفلوآنزا در کشور، هرگونه طغیان این بیماری در مقطع زمانی فعلی را تکذیب کرده بد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا ضمن اعلام این مطلب گفته بود: خبر انتشاریافته در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر طغیان بیماری آنفلوآنزا همزمان با ورود زائران اربعین حسینی به کشور غیر واقعی و بی‌اساس است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تعداد زیادی از کارشناسان معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه پایش موارد بهداشتی هموطنان زائر و زائرین کشورهای دیگر را به انجام رساندند و تاکنون هیچ مورد طغیان بیماری‌های واگیر دیده نشده است.

بر اساس اظهارات متخصصان دوره درمان این بیماری حدود 4 الی 10 روز طول می‌کشد که استراحت مطلق، مصرف سبزی‌ها، استفاده از مکمل‌های ویتامین C و مایعات گرم می‌تواند کمک زیادی به درمان این بیماری کند اما در مواقع تشدید این بیماری لازم است بیمار به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کند. این نکته را نیز باید توجه داشت که هرچند موج این بیماری در کشور آغاز شده اما با کمبود داروی این بیماری مواجه نیستیم.

معاون وزیر بهداشت، درباره وضعیت تأمین داروی آنفلوآنزا نیز گفت: از نظر تأمین دارو هیچ مشکلی در سطح کشور نداریم. در عین حال چهارشنبه هفته گذشته دستوری را به سراسر کشور صادر کردم مبنی بر اینکه حتی بیمارستان های خصوصی که بیمار مبتلا به آنفلوآنزا دارند، با معاونت‌های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ارتباط گرفته و دارو در اختیارشان قرار گیرد. یعنی علاوه بر توزیع دارو در بیمارستان‌های دولتی، در این بیمارستان‌های خصوصی هم دارو توزیع می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم پیشگیری و رعایت بهداشت گفت: افراد مبتلا از دست دادن، روبوسی کردن و حضور در جمع بپرهیزند. همچنین شست‌وشوی مداوم دست‌ها بسیار مورد تأکید است.

رئیسی گفت: این موج حدود دو هفته دیگر ادامه می‌یابد و ممکن است طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

توزیع محموله جدید داروی آنفلوانزا در بازار دارویی کشور

وزارت بهداشت به دنبال داغ شدن تب آنفلوانزا در کشور و افزایش شمار مبتلایان واردات دارو و واکسن آنفلوانزا را در دستور کار قرار داد و به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو ۷۰۰ هزار عدد کپسول اسلتامیویر که در درمان آنفلوانزا موثر است، به زنجیره توزیع دارو کشور وارد شد.

پیش از این نیز مهرعلیان مدیرکل اداره دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو در این باره گفته بود: متاسفانه تولیدکننده داخلی داروی درمان آنفلوانزا ناگهان در نزدیکی فصل پاییز اعلام کرد که با وجود تامین ماده اولیه شرایط تولید این دارو را ندارد و ما با شرایط غیر مترقبه ای مواجه شدیم، چرا که در نزدیکی فصل پاییز تامین دارو مشکل است و بلافاصله از منابع فوریتی دارو برای تامین نیاز داروی درمان آنفلوانزا کشور کمک گرفتیم.

مدیرکل اداره دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اظهار کرد: با پیگیری‌های بسیار سازمان غذا و دارو یک میلیون و ۵۰۰ هزار، بسته ۱۰ تایی داروی درمان آنفلوانزا وارد کشور کردیم و امسال "سوسپانسیون اسلتامیویر" هم برای کودکان و افراد سالخورده نیز به میزان مورد نیاز کشور تامین شده است و در اختیار معاونت بهداشتی قرار می گیرد.

توزیع واکسن آنفلوانزا در هفته جاری

امسال از دو شرکت هلندی و فرانسوی ۲ میلیون عدد واکسن آنفلوانزا وارد کشور شده است، اما به نظر می‌رسد، بعد از فوتی‌های اخیر آنفلوانزا و مراجعه زیاد و بی‌مورد مردم برای دریافت واکسن، این میزان واردات پاسخگوی نیاز کشور نبوده است و به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت از واردات محموله جدید خبر داده است.