۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۳۰
گام های نخست فرمانداران در ماراتن انتخابات!

اطلاع رسانی در بوته نقد

اطلاع رسانی در بوته نقد

به نظر می رسد با جریان های ایجاد شده در فرمانداری ها و برخی جریان های وابسته به نمایندگان مجلس در شهرستان ها می باید ستاد انتخابات مازندران در زمینه نظارت ها دستورالعمل های جدی تری را مدنظر قرار دهد.

به گزارش کاسپین24| فرمانداری ها در شهرستان و بخشداری ها در بخش روستایی مهمترین نقش اجرایی انتخابات را در استان بر عهده دارند. اجرای سیاست عمومی دولت در داخل شهرستان از طریق هماهنگ ساختن فعالیتهای مختلف مؤسسات دولتی و محلی در شهرستان، بخشها و روستاها و همچنین برقراری و حفظ و نظم امنیت داخلی و انجام انتخابات عمومی (ریاست جمهوری - مجلس شورای اسلامی مجلس خبرگان، شوراها و....) و سایر انتخابات محلی در حوزه شهرستان از وظایف فرمانداران به شمار می رود.

همزمان با ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در محل فرمانداری ها، رفتار برخی فرمانداران در استان مازندران، در ممانعت از ورود خبرنگاران به ستادهای انتخاباتی موجب اعتراض رسانه ها و عکاسان خبری شد. فرمانداران به عنوان روسای ستادهای انتخاباتی شهرستان ها، براساس قانون باید نگاهی یکسان به داوطلبین داشته و در برخورد و اطلاع رسانی با نامزدهای انتخاباتی جانب عدالت را رعایت کنند. این امر موجب شد مدیرعامل خانه مطبوعات استان مازندران نامه ای به معاون سیاسی استانداری مازندران نوشته و زمینه حضور رسانه ها را در ستادهای انتخاباتی فراهم کند اما این امر موجب می شود تا متذکر شویم که فرمانداران در زمان ثبت نام مسائل این حوزه را رعایت نکرده در زمان انتخابات آیا خواهند توانست عدالت را در میان نامزدها رعایت کنند.

برخی فرمانداران حوزه های انتخاباتی به دلیل وابستگی و نزدیکی بیش از اندازه به نمایندگان فعلی، تمایلی به پرشور نمودن فضای انتخاباتی حوزه های مربوطه ندارند و بیشتر تمایل به حفظ جریان فعلی اقبال به نمایندگان فعلی را دارا هستند از این رو اطلاع رسانی و معرفی جریان ها و افراد تازه نفس را به ضرر حفظ وضع موجود دانسته و از این رو اقبالی به اطلاع رسانی و شفافیت فعالیت ها ندارند.

به نظر می رسد با جریان های ایجاد شده در فرمانداری ها و برخی جریان های وابسته به نمایندگان مجلس در شهرستان ها می باید ستاد انتخابات استان در این زمینه دستورالعمل ها و نظارت های بیشتری را مدنظر قرار دهد.

عدم شفافیت و جریان یک محوری فرمانداری ها در برخی حوزه ها، موجب می شود که مردم از پرشور شدن فضای انتخابات فاصله گرفته و شایعات قوت بگیرد. در این حوزه ها، کاندیداهای جوان که از شعار حمایت از جوانان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برخوردار هستند، فرصتی برای دارا شدن فرصت های تبلیغات و معرفی برابر نخواهند داشت.

فرمانداران در قانون نمایندگان دولت در برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور هستند و می باید این روند وو فاصله را از میان کاندیداهای فعلی و نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه بردارند تا شاهد انتخاباتی سالم و بدون تنش بود.

بداخلاقی های سیاسی همیشه در بزنگاه های انتخاباتی بستر فراهم تری برای رشد و نمو می یابند؛ رفتارهایی چون دروغگویی، شایعه سازی، اتهام زنی، تخریب و ... كه جز مسموم كردن فضای انتخابات، كاركرد دیگری ندارند. این رفتارها اما همواره زیر نظارت حافظان قانون، مورد تقبیح بزرگان نظام و در معرض افكار عمومی هستند. برخی خبرهای انتخاباتی در روزهای گذشته به این مساله اختصاص یافته است اما حفظ فضای با آرامش در این جریان زمینه ساز آرامش در روز انتخابات 24 اسفند خواهد بود و باید این روند در ماه های آتی نیز حفظ شود و این مهم بر عهده فرمانداران است که با دوری از یک جانبه نگری و عمل به قوانین و مقررات انتخاباتی فضای پرشور انتخابات را حفظ کنند.