۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۲۴

افزایش توزیع محتوای فریب و دعوت به خشونت با منشا خارجی

افزایش توزیع محتوای فریب و دعوت به خشونت با منشا خارجی

یک تحلیلگر رسانه می‌گوید انتشار محتوا‌های تحریک به خشونت و رفتار‌های ضدامنیتی از منشا خارجی حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش کاسپین24 | سینا قربانی تحلیلگر رسانه، گفت: نمونه‌گیری از داده‌های فضای مجازی نشان می‌دهد تولید محتوا‌های جعلی، فریب، گمراه کننده و تحریک به رفتار‌های خشونت‌آمیز و ضدامنیتی نسبت به مدت‌مشابه ماه‌گذشته افزایش ۷۰درصدی داشته است.

این کارشناس مسائل رسانه افزود: نمونه‌گیری از داده‌های مربوط به کلیدواژه‌های خشونت‌آمیز به خصوص برای تحریک نوجوانان و جوانان از روز‌های گذشته به طور سراسری افزایش یافته است و رسانه‌های فارسی زبان خارجی، اکانت‌های منتسب به براندازان، ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی توزیع کنندگان این محتوا‌ها هستند.

قربانی دلیل این افزایش را گسترش عملیات‌های روانی خارجی اعلام کرد و گفت: اتاق‌های بحران خارجی در صدد این هستند تا با تحریک نقاط احساسی ادراک‌سازی‌های پیشین، رفتار دسته‌های اجتماعی را کنترل و هدایت کنند.

او در رابطه با استان مازندران، گفت: در مازندران نیز همانند استان‌های دیگر فعالیت‌های تحریکی در بستر فضای مجازی افزایش یافته است و به‌نظر می‌رسد این برآیند حرکتی، از ۲۴ شهریور روند صعودی و سرعت رشد چشم گیری داشته باشد.

این کارشناس‌ارشد مطالعات رسانه، بمب‌باران اطلاعات، دروغ و تکرار را در ۷۲ساعت گذشته بعنوان تاکتیک‌های پرتکرار این رسانه‌ها برشمرد و افزود: رسانه‌های فارسی زبان خارجی با تکرار و ضریب‌دهی به محتوا‌های خشونت‌آمیز، آموزش‌های خرابکاری شهری، انتشار تصاویر افرادی که در ناآرامی‌های سال گذشته جان خود را از دست دادند و دعوت عمومی و تحریک دسته‌های اجتماعی هماننده جامعه «نیت‌ها» به دنبال جرات‌بخشی عمومی و اختلال در سیستم محاسباتی مغز هستند.

سینا قربانی با اشاره بر اینکه جنگ روانی مبتنی بر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت است، گفت: ادراک سازی‌های پیشین بر مسئله حجاب، مسکن، معیشت، آزادی و... مرحله " کاشت" بود و تمرکز و تقویت نقاط ساخته شده مرحله حفظ یا "داشت" ادراکات در‌افکارعمومی است.

او افزود: اتاق‌های بحران خارجی به واسطه پیشران بودن فضای مجازی هم‌اکنون در صدد آن هستند تا داشته‌های خود را به مرحله "برداشت" که همان کنترل رفتار است، برسانند.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما