۱۳:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۲۵

افکار عمومی اولویت برخی از مدیران نیست

افکار عمومی اولویت برخی از مدیران نیست

پژوهش و نظرسنجی که متداول‌ترین شیوه شناخت افکارعمومی است متاسفانه توسط برخی از مدیران نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش کاسپین24 | امروزه این جمله "تارد" که افکارعمومی مجموعه‌ای از داوری‌های مردم درباره مسائل روز است که مورد پذیرش افراد جامعه قرار می‌گیرد، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است.

سینا قربانی کارشناس و تحلیلگر مسایل رسانه در رابطه با مسئله افکار عمومی گفت: واقعیت این است که افکارعمومی، به اندازه خود جامعه پیچیده است.

او افزود: فرایند ارتباطات فردی و جمعی به طور تنگاتنگ با یکدیگر درهم آمیخته هستند و در ساختاربندی افکارعمومی، شبکه‌های انسانی، گفت‌وشنودها، بحث و جدل ها، مصاف‌های فکری و تصمیمات مشترک، همگی به تحول افکارعمومی کمک می‌کنند.

این کارشناس‌ارشد رسانه، گفت: بر اساس الگوی "هال و طرفداران نظریه خوانش مخالفت مخاطب"، با مقاومت فرد در برابر پیام رسانه‌ای مواجه هستیم، اما اگر این خوانش متضاد باشد یا مقاومت در برابر پیام رسانه، آن را از حالت فردی خارج و به پدیده‌ای جمعی تبدیل کند و یا دامنه ان به انواع پیام‌های مدیریتی، حکومتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و رفتاری کشیده شود، چگونه آن را باید تحلیل کرد؟

او ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده از سوی صاحب‌نظران به خصوص دکترخلجی در چنین وضعیتی با پدیده وارونگی افکارعمومی روبرو می‌شویم، زیرا وارونگی افکارعمومی علاوه بر بعد رسانه، با سایر ابعاد اجتماعی نیز تلاقی یافته و پدیده‌ای غیر قابل پیش‌بینی برای مدیریت به وجود می‌آورد.

مسئله افکارعمومی در مازندران

این تحلیلگر رسانه، می‌افزاید:عکس العمل محیط اجتماعی در برابر پیام، معرف میزان موفقیت پیام و تاثیر آن است به این معنی که اگر پیام ارسال شده، با محیط پیرامون خود تناسب نداشته باشد، امکان دفع آن بیشتر خواهد بود.

او افزود: بررسی‌های بنده نشان می‌دهد بسیاری از پیام‌های ارسالی از سوی مدیران استانی به دلیل عدم توجه ارسال کنندگان پیام به سطح ادراکات یا انتظارات جامعه استانی یا عدم تطابق کارکرد پیام با محیط، دفعی است و اثر چندانی بر افکارعمومی ندارد.

سینا قربانی گفت: وارونگی افکارعمومی یک تغییر شناختی در مخاطبان است و در شرایطی شکل می‌گیرد که افکارعمومی دچار عدم ثبات شده و یا به صورت واکنشی در تعارض کامل با نظریه غالب اولیه قرار گیرد

کارشناس فرهنگ و رسانه افزود: عوامل بسیاری در بروز و تشدید این پدیده موثر هستند که یکی از جدی‌ترین آن‌ها تعارض بین اظهارات مدیران با واقعیت‌های عینی جامعه است که رسانه‌های نوین نیز به این تعارض بیشتر دامن می‌زنند و دستگاه شناختی افکارعمومی را دچار دستکاری می‌کنند.

او افزود: متاسفانه در مازندران از ظرفیت علمی پژوهش‌ها و نظرسنجی‌ها که متداول‌ترین شیوه شناخت افکارعمومی است بهره گرفته نمی‌شود تا تصمیم گیری‌ها را بر اساس خواست عمومی و واقعی مردم تنظیم و از کاستی‌ها جلوگیری کنند.


منبع : باشگاه خبرنگاران