۲۱:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴

اولین بانوی مازندرانی که به مجلس رفت

اولین بانوی مازندرانی که به مجلس رفت

نفر اول منتخب حوزه ساری و میاندورود، نخستین بانوی مازندرانی در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش کاسپین24 | انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در ۳ هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رای استان مازندران برگزار شد.

۲ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۲۴۴ نفر واجد شرایط رای در استان بودند که از این تعداد یک میلیون و ۸۰ هزار و ۸۱۵ نفر در این انتخابات شرکت کردند.

از ۹ حوزه انتخابیه استان مازندران؛ منتخبان ۸ حوزه در دور نخست مشخص شدند و انتخابات حوزه قائم شهر به دور دوم کشیده شد.

از ۱۲ نماینده استان مازندران در مجلس شورای اسلامی، ۱۰ نماینده در دور نخست مشخص شدند و تکلیف ۲ نماینده دیگر در دور دوم مشخص خواهد شد.

یکی از شگفتی‌های انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در استان مازندران، ورود نخستین بانوی مازندرانی به مجلس است.

انتظار مردم مازندران به ویژه بانوان، در طول ۱۲ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به سر رسید و خانم دکتر عالیه زمانی کیاسری با کسب حداکثر آراء و به عنوان نفر اول در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود به عنوان نخستین زن مازندرانی بر صندلی سبز مجلس تکیه خواهد زد.

خانم زمانی که دوره یازدهم با اختلاف اندکی نسبت به نفر دوم حوزه انتخابیه ساری از راهیابی به مجلس بازماند در این دوره به عنوان نفر اول راهی ساختمان سبز بهارستان شد.

زندگینامه دکتر زمانی

دکتر عالیه زمانی کیاسری در اول اردیبهشت ۱۳۴۹ شمسی در بخش چهاردانگه شهرستان ساری متولد شد. مادر وی صدیقه زمانی فرزند عالم ربانی آیت اله حاج شیخ اسداله زمانی کیاسری و خواهر آیت اله حاج شیخ مهدی زمانی است. آیت اله حاج شیخ اسداله زمانی کیاسری بعد از سال‌ها تحصیل در حوزه علمیه نجف، به درجه اجتهاد نایل گردیده بود.

پدر وی مرحوم مصطفی زمانی معروف به حاج مجتبی، معلم دلسوز و وارسته که بیش از سی سال از عمر با برکت خود را صرف خدمت به دانش آموزان منطقه چهاردانگه و شهر ساری نمود. معلمی خوش نام و شایسته که سالیان طولانی، مدیریت مدرسه ابتدایی شهید قائمی (جعفری) ساری را بعهده داشت. مرحوم حاج مجتبی از چهره‌های محبوب و مذهبی ساری و همانند سایر معلمان، بسیار ساده زیست بود. منزل ایشان در سال‌های پیش و پس از انقلاب به عنوان پایگاه دانشجویان، دانشگاهیان و فرهیختگان ساری محسوب می‌گردید.

دکتر عالیه زمانی تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در شهر ساری به پایان رساند. خلاقیت و پشتکار، دو خصیصه‌ای بود که وی را به عنوان دانش آموز ممتاز در همه مقاطع تحصیلی معرفی نمود و همزمان با اخذ دیپلم با رتبه ممتاز در سال ۱۳۶۷ در کنکور سراسری همان سال در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد. بعد از طی مدت هفت سال با دفاع از پایان نامه در شهریور۷۴ با اخذ دکترای پزشکی عمومی فارغ التحصیل گردید و مهر ۷۴ را با تحصیل در رشته تخصصی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز نمود. پس از گذراندن دوره سه ساله تخصصی و دفاع از پایان نامه تخصصی، در آزمون سراسری دانشنامه تخصصی در شهریورسال ۷۷ شرکت نموده، با کسب بورد تخصصی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه فارغ التحصیل گردید.

پس از اتمام تحصیلات از مهر ۷۷، به عنوان متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در مراکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) و حضرت فاطمه الزهرا (س) شهرستان ساری شروع به کار نمود و از مهر ۷۸ نیز به عنوان عضو هیئت علمی گروه آموزشی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به فعالیت علمی و درمانی خود ادامه داد.

وی در سال ۱۳۷۹ ازدواج کرد و دارای دو فرزند پسر و دختر می‌باشد.

دکتر عالیه زمانی در اسفند ۷۷ به ریاست بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) ساری منصوب گردید و با اعمال مدیریت علمی و کارآمد توانست موجبات تحولی عظیم در آن بیمارستان را فراهم نماید.

ورود نخستین بانوی مازندرانی به مجلسبعد از دوره مدیریتی در بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان نماینده تام الاختیار ریاست محترم وقت دانشگاه، جهت راه اندازی و مسئولیت مرکز آموزش مهارت‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Skill Lab) منصوب گردید که بافعالیت شبانه روزی وی در تجهیز و راه اندازی آن، آموزش پزشکی وارد مرحله نوینی شد.

سپس به عنوان رییس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به فعالیت مدیریتی در مراکز علمی ادامه داد. وی ضمن موفقیت در اداره آن مرکز علمی، در رشته تخصصی خود نیز در حوزه‌های متنوع آموزش و درمان همواره کوشا بوده و پژوهش‌های متعدد خود را نیز با چاپ مقالات در مجلات معتبر داخلی و خارجی و سخنرانی در کنگره‌ها و سمینار‌ها وتالیف کتاب ثبت نموده است.

در سال ۸۹ ریاست بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان مازندران، مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان ساری را پذیرفت و با برنامه ریزی و تلاش و پیگیری مستمر و ایجاد فضای مناسب جهت رشد و شکوفایی، زمینه حضور موثرو پویا را برای اعضای هیات علمی، کارکنان، پزشکان و دانشجویان و دستیاران، فراهم نمود.

کسب درجه یک عالی در ارزشیابی، راه اندازی رشته‌های متنوع تخصصی و فوق تخصصی نظیر طب اورژانس، جراحی مغز و اعصاب، احداث و تجهیز و راه اندازی بخش‌های مختلف از جمله اورژانس، مرکز رادیو تراپی، آزمایشگاه، بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، گوارش، کلینیک فوق تخصصی مرحوم مصطفویان و کسب رتبه برتر در ارزشیابی اعتبار بخشی در کشور، تنها گوشه‌ای ازمدیریت برنامه محور همراه با جلب مشارکت فعالانه و تاثیر گذار مجموعه عظیم انسانی شاغل در مرکز با مشارکت خیرین، جهت اداره امور بوده است.

خانم زمانی در سال ۱۳۹۴ سازمان خیریه همت عالی مازندران را برای ورود جدی‌تر به عرصه خدمتگزاری داوطلبانه تاسیس کرد و طی این مدت در بخش‌های آموزشی و بهداشت و درمان، فعالیت‌هایی را انجام داد که انجام آنها در نهاد‌های متولی نیز سازوکار مفصلی می‌طلبد.

تجهیز و هوشمند سازی مدارس و نیز اتاق‌های بهداشت و ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی درمانی خیریه نظیر برنامه‌های کاروان سلامت، ایستگاه سلامت و آموزش سلامت، ویزیت رایگان بیماران و ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی و همچنین ارائه خدمات آموزشی با هدف ارتقا سلامت و مهارت زندگی و حمایت تحصیلی در مناطق کم‌تر برخوردار از جمله اقداماتی است که این پزشک متعهد انجام داده است. وی با همین احساس تکلیف و نگاه مسئولانه، اندوخته‌های علمی و تجارب حرفه‌ای خود را با طیب خاطر و مناعت طبع در خدمت جامعه قرار داده و در این مسیر هم به کمک مردم شتافته و هم به دولت مدد رسانده است.

با ورود نخستین زن از استان مازندران به مجلس شورای اسلامی، فصلی نوین برای بانوان پرتلاش مازندران گشوده شد و بانوان فرهیخته و توانمند مازندرانی که همیشه در صحنه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی حضوری فعال دارند این بار در صحنه سیاسی هم نشان دادند که از توانمندی خاصی برخوردار هستند و در راه اعتلای میهن اسلامی و سرافرازی ایران عزیز پرتلاش خواهند بود.

ما هم امیدواریم خانم دکتر زمانی و دیگر منتخبان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی با تلاش و کوشش شبانه روزی در رفع مشکلات مردم استان تلاش کنند تا استانی توسعه یافته و پیشرفته داشته باشیم.


منبع : خبرگزاری صدا وسیما