۱۸:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۶

بارندگی اخیر روح دوباره به شالیزارهای مازندران دمید

بارندگی اخیر روح دوباره به شالیزارهای مازندران دمید

بارندگی بهنگام پنج روزه هفته گذشته سبب شد تا این کشاورزان ازفرصت جاری شدن‌آب در رودخانه استفاده کرده و شخم و شیار و نشا کاری را از سر بگیرند.

به گزارش کاسپین24 | طبق آمار رسمی از جدول هواشناسی مازندران از یکشنبه یازدهم اردیبهشت تا صبح جمعه پانزدهم اردیبهشت ۵۰ تا حدود ۱۰۰ میلی متر بارندگی در مناطق مختلف استان به ثبت رسید که ضمن افزایش دبی آب رودخانه هراز آمل ،سبب جاری شدن آب در همه رودخانه ها به خصوص، ۲ رودخانه خشک شده تلار در قائمشهر و تجن در ساری شده است.

بنابراین گزارش بیشترین بارندگی مازندران در پنج روزه هفته گذشته در ایستگاه بورخانی سوادکوه با ۹۵ میلی متر به ثبت رسید ، این حجم از بارندگی در این منطقه سبب شد تا رودخانه تلار سیراب و با جاری شدن آب در این رودخانه خشک شده کشاورزان کشت و کار را از سر بگیرند.

رودخانه تلار به طول ۱۵۰ کیلومتر که از بخش مرکزی دامنه شمالی رشته کوه های البرز و از ارتفاعات سه هزار و ۷۰۰ متری کوه‌های گدوک، خطیرکوه، ورسک و اوریم سرچشمه می گیرد به دلیل کم بارشی در ارتفاعات از پل تلار قائمشهر به سمت دریای خزر بیست و هشتم فروردین ماه به طور کامل خشک شده بود.

همچنین بارندگی ۵۰ تا ۷۰ میلی متری در چند ایستگاه دشت ۱۱۰ هزار هکتاری هراز نیز سبب شد تا اراضی رها شده پایین دست رودخانه هراز به خصوص در بخش لاله آباد بابل ، بهمنمر بابلسر ، بخش مرکزی فریدونکنار و محمود آباد سیراب شده و کشاورزان با خوشحالی اقدام به شخم شیار و نشا کاری کنند.

یکی از کشاورزان بخش لاله آباد بابل با بیان این که سه هزار متر مربع از زمین خود را که از رودخانه کاری یکی از انشعاب های مهم رودخانه هراز آبگیری می شود ، رها کنم، گفت: با بارندگی به هنگام و جاری شدن آب ، زمین خشک شده را شخم شیار و نشا کاری را انجام دادم.

رستم علی نیا افزود: از آن جایی که همه کشاورزان این منطقه خزانه برنج را از قبل انجام داده بودند اما به دلیل طولانی شدن نوبت بندی آب رودخانه منطقه ، قادر به شخم و شیار و آب تخت کردن زمین برای نشا کاری نبوده و تقریبا برای رها کردن زمین آماده شده بودیم که با بارندگی بهنگام اکنون نشا کای انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری کشاورزان بالا دست و مدیریت آب در نوبت بندی ، بتوانیم ادامه کشت و کار برنجکاری را داشته باشیم.

رییس مرکز خدمات کشاورزی بخش لاله آباد شهرستان بابل ضمن تایید از سر گیری برنجکاری در زمین های رها شده این بخش گفت :طبق بررسی های میدانی و اعلام رسمی دهیاران به طور متوسط در هر روستای این بخش سه تا چهار هکتار از زمین شالیکاری به دلیل توقف آب از رودخانه کاری که باید از رودخانه هراز تغذیه می شد، هنوز آب تخت نشده و در آستانه رها شدن قرار گرفته بود.

مرضیه اکباتانی با بیان این که حدود ۸۵ درصد از اراضی کشاورزی این بخش نشا کاری شد که ۹۰ صد درصد آب این زمین ها امسال فقط از طریق چاه های نیمه عمیق تامین می شود، افزود: با بارندگی به هنگام و افزایش دبی آب رودخانه هراز ،‌شعبه های این رودخانه پرآب شد و کشاورزانی که منشکل آب داشته اند ،مشغول نشا کاری شدند.

وی با بیان این که بارندگی پنج روزه هفته گذشته سبب تقویت آب سفره های زیر زمینی نیز شده است ، ادامه داد :‌ اگر نوبت بندی آب به رودخانه کاری منظم انجام شود ،کشاورزان در ادامه با مشکل مواجه نخواهند شد.

وی ادامه داد: همه ساله در این فصل ۱۹ مترمکعب آب درثانیه ازرودخانه هراز برای بخش " لاله آباد" جاری می شد که امسال حتی به صورت نوبتی نیز به کمترین وضعیت رسیده است.

خشکسالی و کم آبی در فعالیت برنجکاری دشت ۱۱۰ هراز هکتاری بخش مرکزی مازندران از این جهت بسیار مهم نگران کننده بوده است که به اعتقاد کارشناسان و کشاورزان مهم است که معتقدند بحران کم‌آبی دشت ۱۱۰ هزار هکتاری هراز، قربانی طولانی شدن ساخت سد "منگول " شد.

جان گرفتن رودخانه تجن ساری

بر اساس آمار هواشناسی با ثبت بارندگی ۳۵ تا ۶۰ میلی متری چند ایستگاه منطقه شهرستان ساری و میاندرود که حدود ۵۲ هزار هکتار از زمین های این منطقه از سد شهید رجایی ساری و رودخانه تجن مشروب می شوند، با جاری شدن‌ آب ناشی از بارندگی هفته گذشته بار دیگر کشاورزان منطقه نسبت به ادامه برنجکاری امیدوار شدند.

همزمان با بسته شدن خروجی آب از سد شهید رجایی ، رودخانه تجن ساری از تاریخ نهم اردیبهشت خشک شد و عملا کشاورزان پایین دست نسبت به ادامه شالیکاری مایوس شده بودند ، که البته همچنان مسوولان نسبت به کشت جایگزین برنج هشدار می دهند.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران حدود۸۰ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی شرق استان با تنش کم آبی و خشکسالی مواجه شده است.

آیین کشت مکانیزه شالی بیستم فروردین ماه با حضور استاندار مازندران، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، چندتن از خبرنگاران و شالیکاران در زمین حدود ۲ هکتاری روستای " خاریک" بخش مرکزی شهرستان ساری برگزار شد.

در حال حاضر طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران تاکنون حدود ۶۰ درصد از ۲۱۵هزار هکتار اراضی شالیزاری استان نشا کاری شده است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.


منبع : ایرنا