۱۸:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۹

باورهای اشتباه در مورد دیابت

باورهای اشتباه در مورد دیابت

بعضی از افراد مبتلا به دیابت از ترفندها و راهکارهایی پیروی می‌کنند که به تصور خودشان می‌توانند نقش موثری در کاهش قند خون داشته باشند درحالی که این ترفندها و راهکارهای بعضا عجیب هیچ فایده‌ای ندارند. درواقع، تنها روش موثر و اثبات‌شده برای کنترل قند این است؛ یک رژیم غذایی متعادل و استاندارد، سبک زندگی فعال و مصرف داروهای دیابت تحت نظر پزشک.

به گزارش کاسپین24 | در ادامه با ترفندهای نادرستی آشنا می‌شویم که هیچ تاثیری در راستای کاهش قند خون ندارند اما بعضی از افراد مبتلا به دیابت همچنان به آنها باور دارند.

1. حذف وعده‌های غذایی

حذف وعده‌های غذایی می‌تواند قند خون را کاهش بدهد اما چنین کاری به‌هیچ‌وجه پیامد خوبی برای انسان‌های سالم یا افراد مبتلا به دیابت ندارد. با حذف وعده‌های غذایی، بدن از گلوکز آزاد شده توسط کبد به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند درحالی که کبد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نمی‌تواند این آزادسازی گلوکز را به‌درستی کنترل کند و به‌طرز غیرعادی به آزادسازی گلوکز ادامه می‌دهد.

علاوه بر این، حذف وعده‌های غذایی می‌تواند باعث پرخوری شود که افزایش وزن یکی از پیامدهای آن است. اگر هم فردی به دیابت نوع 2 مبتلا باشد و از داروهای انسولین یا انسولین تزریقی استفاده کند، به‌واسطه حذف وعده‌های غذایی با کاهش شدید قند خون مواجه خواهد شد.

2. حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی

رژیم‌های غذایی بدون کربوهیدرات یا حاوی کربوهیدرات بسیار کم به‌هیچ‌وجه متعادل نیستند و بدن را از فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف محروم می‌کنند. پس این رژیم‌های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 فقط باعث کاهش شدید انرژی و سردردهای شدید می‌شوند. بنابراین، افراد مبتلا به دیابت باید با متخصصان تغذیه برای پیروی از یک رژیم غذایی استاندارد، سالم و متعادل که حاوی بهترین منابع کربوهیدراتی است، مشورت کنند تا بتوانند قند خون را در وضعیت متعادل نگه دارند.

3. زیاده‌روی در نوشیدن چای سبز برای کاهش قند خون

استفاده کنترل‌ شده و متعادل از چای سبز به‌جای نوشیدنی‌های مضر یا سرشار از ترکیبات شیرین قطعا برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است اما این افراد به‌هیچ‌وجه نباید در مصرف چای سبز زیاده‌روی کنند. بعضی افراد مبتلا به دیابت هم از عصاره‌های چای سبز به‌عنوان راهکاری برای کاهش قند خون کمک می‌گیرند درحالی که محققان می‌گویند این عصاره‌ها به‌هیچ‌وجه نباید خودسرانه مصرف شوند زیرا زیاده‌روی در مصرف آنها به کبد آسیب می‌رساند.

4. نوشیدن آب خیلی زیاد

نوشیدن آب ساده در مواقع بالا رفتن قند خون قطعا برای افراد مبتلا به دیابت مفید است زیرا افزایش گلوکز در سطح خون باعث افزایش ادرار می‌شود در حالی که نوشیدن آب به پیشگیری از کم‌آبی بدن کمک می‌کند. با این‌حال، نوشیدن آب ساده نمی‌تواند یک راهکار درمانی برای کاهش قند خون باشد. 

5. استفاده زیاد از دارچین

یکی از مطالعات سال 2003 نشان داد که دارچین می‌تواند به کاهش قند خون، تری‌گلیسرید و کلسترول خون در میان افراد مبتلا به دیابت کمک کند، اما بعضی از مطالعات هم در این زمینه مثبت نیستند. درواقع، مجموعه نتایج چندین مطالعه درباره دارچین و دیابت نوع 2 نشان می‌دهد که استفاده از دارچین نمی‌تواند برای کاهش قند خون موثر باشد.

بنابراین، استفاده از دارچین در رژیم غذایی می‌تواند طعم و عطر خوبی به غذاها و خوراکی‌ها بدهد و حتی شیرینی طبیعی دلنشینی را به آنها اضافه کند اما دارچین نمی‌تواند قند خون افراد مبتلا به دیابت را کاهش بدهد.


منبع : سلامت