۱۴:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
استاندار مازندران:

باید راه را برای فعالان اقتصادی باز کنیم

باید راه را برای فعالان اقتصادی باز کنیم

استاندار مازندران گفت: فرهنگ نادرست برخی دستگاه های دولتی در فراری دادن سرمایه گذاری با نظارت ویژه و افزایش بازرسی ها در استان برچیده می شود.

به گزارش کاسپین24| سید محمود حسینی‌پور در ششمین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مازندران در قائمشهر افزود: از بوسیدن دست سرمایه گذار برای حضور در استان به هیچ عنوان خجالت زده نمی شویم چراکه اولویت اصلی دولت در استان رشد اقتصادی است.

وی ادامه داد: هر سرمایه گذاری که به استان آمد باید برای آن وقت بگذاریم و اولویت تمامی مسوولان باید حمایت از فعالان اقتصادی باشد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران تصریح کرد: درگاه الکترونیکی استانی اعطای مجوز سرمایه گذاری راه اندازی شد و بدون آنکه فعال اقتصادی درگیر کاغذبازی های اداری باشد یک ماهه مجوز فعالیت آن در مازندران صادر خواهد شد.

هنری به نام جذب سرمایه گذار

حسینی پور افزود: جذب سرمایه گذار یک هنر است و باید در وهله اول کارکنان دولت در نقاط مختلف استان آموزش درست حمایت از فعالان اقتصادی را فرا بگیرند.

وی بیان کرد: از این به بعد با کارکنان دولت که نسبت به جذب سرمایه گذار بی تفاوت هستند و یا درک درستی از این موضوع نداشته باشند، قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان

استاندار مازندران تاکید کرد: مسوولان باید از تمامی ظرفیت ها و نخبگان برای جذب سرمایه گذار استفاده کنند؛ جوانان نخبه ای در استان داریم که حیف است از دیدگاه این عزیزان استفاده نشود.

حسینی پور افزود: به هیچ عنوان نمی پذیریم که فعال اقتصادی پشت در کارمندان دولت منتظر وقت برای صحبت باشد و برخی از این کارکنان دولت با کارشکنی هایی که انجام می دهند، رشد اقتصادی مازندران را متوقف کردند که این رویه برچیده خواهد شد.

وی ادامه داد: جوانان با انگیزه ای در استان وجود دارد و به عنوان مثال چند جوان در خرما کلای قائمشهر با تولید لیمو ترش و فرهنگ سازی پیرامون این موضوع اکنون در نقاط مختلف کشور و جهان با صادرات پرآوازه شدند.

رشد اقتصادی ۷.۸ درصدی برای مازندران

وی تصریح کرد: دولت برای استان مازندران رشد اقتصادی ۷.۸ درصدی را در نظر گرفت و در ۱۰ سال اخیر رشد اقتصادی استان صفر بود و بنادر مازندران فعال نبود که رویه های اشتباه گذشته در حال اصلاح شدن است.

نماینده عالی دولت در استان مازندران گفت: باید از تمامی ظرفیت های اقتصادی استان با ایده پردازی در قالب طبیعت گردی، بوم گردی و صنایع تبدیلی بهره ببریم و باید صنعت گردشگری و معادن منطقه به معنای واقعی فعال شود.

ظرفیت ممتاز مازندران در تولید آبزیان

حسینی پور خاطرنشان کرد: در حوزه باغداری، آبزیان و ماهیان پرورشی استان ظرفیت قابل توجهی دارد و باید یک میلیارد دلار از بازار واردات ۶ میلیارد دلاری روسیه در شیلات را بدست بگیریم.

وی ادامه داد: باید جوانان را به سمت کارهای مهارتی بکشانیم چراکه کارهای دولتی محدود است و باید تمامی جوانان را برای توسعه استان پای کار بیاوریم.

استاندار مازندران با بیان اینکه باید نهضت حضور جوانان در بازار کار را در استان ایجاد کنیم، گفت: با تولید لیمو ترش ۹۰۰ جوان در روستای خرما کلا قائمشهر مشغول بکار شدند و باید این رویه در دیگر مناطق استان هم دنبال شود.

باید راه را برای فعالان اقتصادی باز کنیم

حسینی پور تاکید کرد: باید راه را برای فعالان اقتصادی باز کنیم و تمام روستاهای ما با اصول دانش بنیانی به سمت تولید بروند.

وی ادامه داد: روسیه ۱۱ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی دارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم و اگر مازندران ۲ میلیارد دلار را از این بازار را به خود اختصاص دهد، این دیار متحول می شود.

وی خاطر نشان کرد: باید اراده کنیم و باید به خودمان بگوییم که چرا نتوانستیم مازندران را به استان اول کشور تبدیل کنیم و دلیل آن هم آن است که تکیه بر منابع دولتی داشتیم.

به گزارش ایرنا، براساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد عالی رشد استان، همایش شناسایی و معرفی فرصت‌ها و اولویت های سرمایه‌گذاری در هفت ناحیه شامل ناحیه یک گلوگاه، بهشهر، نکا، ناحیه ۲ شامل ساری و میاندرورد، ناحیه سه شامل قایم شهر، سوادکوه، سواکوه شمالی، سیمرغ و جویبار، ناحیه چهار شامل بابل، بابلسر و فریدونکنار، ناحیه پنج شامل آمل، نور، محمودآباد، ناحیه ۶ شامل نوشهر، چالوس و کلاردشت و ناحیه هفت شامل تنکابن، عباس‌آباد، رامسر و همچنین همایش استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حداکثر تا پایان بهمن ماه امسال با محوریت فرمانداری های نواحی یاد شده با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی های اقتصادی استان در بخش های مختلف برگزار می‌شود.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی ،حدود ۱۱درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را دارد.حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.


منبع:ایرنا