۱۸:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۸

برنجکاران عجله نکنند

برنجکاران عجله نکنند

مسوول برنج سازمان جهادکشاورزی مازندران از کشاورزان خواست به دلیل سرما و پایین بودن دمای خاک، از انتقال بوته نشا برنج از خزانه به زمین اصلی برای نشاکاری خودداری کنند.

به گزارش کاسپین24 | محمد علی رمضانی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بانک نشا برنج بخش لاله آباد بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توضیح داد: اگرچه آب و هوای مناسب اسفند ماه سبب رشد بوته نشا برنج شده است، اما با توجه به سردی هوا، هنوز دمای خاک شالیزارهای مازندران برای نشا کاری پایین است.

وی تصریح کرد: اگر کشاورزان نسبت به این توصیه فنی بی‌توجهی کنند، با انتقال بوته نشا از خزانه به زمین اصلی، سرما زدگی و خشک شدن بوته‌های نشا برنج دور از انتظار نیست.

مسوول برنج جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: زمان مناسب برای نشاکاری بر اساس بررسی‌های میدانی و شرایط آب و هوایی هر منطقه از طریق مراکز ۶۴ گانه خدمات کشاورزی استان، اطلاع رسانی خواهد شد.

طبق پیش‌بینی هواشناسی، با ورود سامانه جدید از ظهر امروز چهارشنبه که با بارش پراکنده باران نیز همراه خواهد بود، دمای هوا نیز روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت و این وضعیت تا روز پنجشنبه هفته جاری نیز تداوم خواهد داشت به گونه‌ای که میانگین دمای هوا در مناطق مرکزی و شرقی از از ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در طی امروز، با چندین درجه کاهش در روز پنجشنبه بین ۱۴ تا ۱۷، در مناطق غرب استان نیز از ۱۹ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در طی امروز، با چند درجه کاهش در روز پنجشنبه به ۱۵ تا ۱۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

مناطق کوهستانی و ارتفاعات مازندران نیز همانند شهرهای ساحلی و جلگه‌ای از فردا شاهد کاهش دما خواهند بود به گونه‌ای که میانگین دمای هوا این مناطق نیز از ۱۱ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز جاری با چندین درجه کاهش در روز پنجشنبه به هشت تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

نخستین نشاء برنج مازندران پارسال از نوع گونه طارم محلی بیستم فروردین ماه در شهرستان ساری انجام شد و به نظر می رسد امسال نیز از دهه سوم فروردین ماه کشاورزان باید برای نشاکاری برنامه ریزی داشته باشند.

این کارشناس برنج مازندران وضعیت رشد بوته های نشا برنج را در خزانه ها و بانک نشا مطلوب توصیف کرد و گفت: هم اکنون عملیات شخم و شیار که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده به ۸۰ درصد رسیده است.

رمضانی تصریح کرد: برنجکاران حوضه آبریز هراز که نیمی از اراضی شالیزاری مازندران در این حوضه آبریز قرار دارد، تا ۹۰ درصد از زمین‌ها را آب تخت کرده و آماده نشاکاری شده است.

وی اضافه کرد: عملیات بذرپاشی که از دهه دوم اسفند سال گذشته درخزانه ها آغاز شده نیز اکنون به ۶۰ درصد رسیده است که این آمار در حوضه آبریز هراز تا ۹۵ درصد انجام شد.

به گفته رمضانی صددرصد خزانه های بذرپاشی شده برنج برای پیش رس کردن و مقابله با سرمای بهاره به صورت جوی پشته ای و با پوشش نایلونی صورت گرفته است.

استقبال شالیکاران از کشت مکانیزه برنج

نشای مکانیزه برنج که طی یک دهه اخیر در مازندران فراگیر شده زودتر از نشای سنتی و دستی انجام می شود. در این روش صفر تا صد کار طی قرارداد به بانک نشاء واگذار می شود و کشاورز فقط اقدام به شخم و شیار و آماده سازی زمین خود می کند و فرایند خرانه گیری، عمل آوری بوته نشاء و کاشت آن بر عهده بانک نشاء است.

در نشا کاری سنتی کشاورزان مناطق مختلف مازندران معمولا از اواخر اسفند تا اواخر فروردین سال بعد عملیات خزانه گیری برای عمل آوری نشاء را انجام می دهند و پس از ۴۰ تا ۴۵ روز مراقبت، بوته را برای کشت به زمین اصلی منتقل می کنند. در این روش هر کشاورز برای کاشتن نشاء در هر هکتار شالیزار باید دستکم ۱۵ کارگر ماهر به کار بگیرد، اما در کشت مکانیزه این فرایند به صورت یکجا در بازه زمانی کمتر از ۲۲ تا ۲۵ روز توسط یک نفر به عنوان طرف قرارداد بانک نشاء صورت می گیرد.

کشت مکانیزه برنج نیازمند در اختیار داشتن نشاء یکدست از لحاظ ارتفاع ریشه و ساقه است تا ماشین نشاکار بتواند آن را در شالیزار بکارد. عمل آوری اینگونه نشاء عمدتا در بانک های نشاء امکان پذیر است و نشایی که در خزانه گیری سنتی به دست می آید نمی تواند برای کشت مکانیزه مناسب باشد.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر ۱۹۶ واحد بانک نشاء در استان فعال است، ایجاد بانک نشا و به کارگیری دستگاه نشاکاری در زمین های یکپارچه شالیزاری از مهم ترین راهکارها برای بهبود روند تولید برنج و کاهش هزینه است تا زنجیره مکانیزاسیون کشت و کار برنج شتاب بگیرد.

مسوول برنج جهاد کشاورزی مازندران با ذکر این نکته که کمبود کارگر نشا کار و افزایش دستمزدها سبب شد تا هر ساله شالیکاران از کشت مکانیزه استقبال بیشتری داشته باشند، گفت: امسال نیز بیشتر کشاورزان با عقد قرارداد با بانک نشا و یا با خرید سینی مخصوص خودشان اقدام به خزانه گیری کرده اند.

رمضانی به حمایت دولت از کشاورزان در خرید دستگاه نشاکاری اشاره کرد و بیان داشت: هرساله به تعداد دستگاه های نشاکاری و کمباین مخصوص درو شالی در مازندران اضافه می شود.

وی از توزیع بیش از ۲۰۰ تن بذر گواهی شده برنج ارقام پرمحصول شامل ندا و شیرودی بین کشاورزان خبر داد و گفت: با توجه به خرید تضمینی دولت با قیمت مناسب این ارقام و رونق خرید و فروش در بازار مصرف، به نظر می رسد شالیکاران استقبال بیشتری به کشت این ارقام کنند.

رمضانی به تامین بذر، سوخت و نهاده های کشاورزی شامل کود و سموم در مازندران اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت تقریبا مناسب آب دهی رودخانه ها و پر شدگی آب بندان ها، شالیکاران به کشت برنج امیدوار تر هستند.

وی گفت: با حمایت ویژه وزارت جهادکشاورزی امسال تمامی کودهای شیمیایی از جمله اوره، فسفات و پتاس برای همه محصولات زراعی و باغی به ویژه برنج مازندران به موقع تامین و بر اساس سهمیه حواله ای در اختیار شالیکاران قرار گرفت و کمبودی وجود ندارد.


منبع : ایرنا