۱۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۶
نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مطرح کرد:

بودجه ابزاری در دستان نوبخت شد!

بودجه ابزاری در دستان نوبخت شد!

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸، افزایش وابستگی بودجه به نفت، درآمدهای اختصاصی دستگاه های دولتی، برداشت از صندوق برای هزینه های جاری و درآمدهای غیر واقعی را مهمترین آسیب های بودجه سالیانه عنوان کرد.

به گزارش کاسپین24،علی اصغر یوسف نژاد، در تشریح آسیب شناسی بودجه سال 98، گفت: یکی از آسیب‌های بودجه سال آینده افزایش وابستگی به نفت است به گونه ای که در سال گذشته میزان وابستگی بودجه به نفت 26 درصد بوده اما در سال 98، حدود 35 درصد شده که این موضوع برای مجلس نگرانی افزایش وابستگی بودجه به نفت را ایجاد کرده است.

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی دیگر از آسیب های بودجه حجم بالای معافیت‌های مالیاتی و گمرکی است، افزود: بر اساس آخرین آمار میزان مطالبات دولت از مودیان مالیاتی حدود 92 هزار میلیارد تومان است که این حجم معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بسیار زیاد است.

معافیت های مالیاتی و گمرکی باید هدفمند و اثرگذار باشد

وی ادامه داد: برای شفاف سازی بودجه باید معافیت‌ها محاسبه و به حساب خزانه واریز شود و سپس در قالب تخفیف به افراد بازگردد، لذا باید عملیات حسابداری معافیت های مالیاتی و گمرکی کاملا مشخص شود.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ساماندهی و بازنگری در مالیات‌ها و معافیت‌های مالیاتی از جمله مطالبات مجلس از دولت است، تصریح کرد: معافیت ها باید هدفمند و اثرگذار باشد و به صورت تمام و کمال در بودجه درج شود، اما متأسفانه این کار انجام نمی شود.

بسیاری از ردیف‌های درآمدی که دولت در بودجه به آن اشاره و برای یک سال مشخص می کند محقق نمی‌شود، یعنی درآمدهای پیش بینی شده غیر واقعی است و با مقدار پیشنهادی تفاوت دارد.

نمی‌توان از منابع صندوق توسعه ملی برای کسری بودجه جاری استفاده کرد

وی با تاکید بر اینکه طرح جامع مالیاتی باید به صورت کامل اعمال شود، افزود: دستگاه‌های اجرایی باید ملزم شوند بانک اطلاعاتی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند تا سازمان امور مالیاتی بتواند پایه‌های جدید مالیاتی و ارقام جدید مالیاتی را شناسایی کند.

یوسف نژاد تأمین کسری بودجه از محل اوراق مالی و صندوق توسعه ملی را از دیگر آسیب های بودجه سال 98 عنوان کرد و اظهار داشت: برداشت بی رویه از صندوق دغدغه ها و نگرانی هایی را برای نمایندگان ایجاد کرده است، چرا که نمی‌توان از منابع صندوق برای کسری بودجه به ویژه کسری بودجه جاری استفاده کرد.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی باید به حوزه تولید و بخش خصوصی تسهیلات ارزی ارائه دهد، افزود: آنچه که در عمل مشاهده می‌شود منابع صندوق به بودجه و اهداف بودجه‌ای اختصاص می‌یابد و صندوق را از وظیفه، تکلیف و مسیر قانونی خود دور می‌کند.

یوسف نژاد ادامه داد: منابع صندوق توسعه ملی حتی گاهی در محل هزینه‌های جاری مصرف می‌شود که با اهداف تاسیس صندوق سازگاری ندارد و براساس آمار دریافتی کمتر از 25 درصد منابع صندوق برای سرمایه‌گذاری و اهداف توسعه‌ای هزینه و مابقی به مسیرهای غیر هدایت شده است.

اتکاء به درآمدهای غیرواقعی

وی با بیان اینکه اتکاء به درآمدهای غیرواقعی یکی دیگر از آسیبهای بودجه سالیانه است، تاکیدکرد: بسیاری از ردیف‌های درآمدی که دولت در بودجه به آن اشاره و برای یک سال مشخص می کرده محقق نمی‌شود، یعنی درآمدهای پیش بینی شده غیر واقعی است و با مقدار پیشنهادی تفاوت دارد و این موضوعی است که هر سال تکرار می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: به عنوان مثال در بخش منابع درآمدی 100 هزار میلیارد تومان لحاظ می‌شود، اما تنها 60 هزار میلیارد تومان از این رقم محقق می‌شود، در حالی که برای 100 هزار میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی شده که این درآمدهای غیرواقعی سبب می‌شود بودجه کشور به خوبی تنظیم نشود.

اطلاعات دقیقی از دارایی و اموال دستگاه‌های دولتی وجود ندارد تا بتوان آنها را ارزیابی کرد، در حالی  که اموال بسیاری که در اختیار دولت قرار داشته باید آثار خود را در بودجه نشان دهد.

عملکرد 32 ردیف بودجه ای در سال 96 صفر بوده است

وی با بیان اینکه عملکرد بسیاری از منابع در پایان سال غیرواقعی است، ادامه داد: براساس آمارهای دریافتی عملکرد 32 ردیف در سال 96، 17 ردیف در سال 95 و 24 ردیف در سال صفر بوده است.

یوسف نژاد با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا ردیف‌هایی که در طی سال‌های گذشته عملکرد نداشته اند باید مجدد در بودجه سال آینده درج شود، تصریح کرد: 21 هزار میلیارد تومان منابع برای 32 ردیفی که در سال 96 عملکرد آن صفر بوده در نظر گرفته شده بود، همچنین برای 17ردیف سال 95 ، حدود 27 هزار میلیارد تومان و در سال 94 برای 24 ردیف حدود 8 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده بود که هیچ یک محقق نشده و عملکرد آن صفر بوده است که این موضوع نشان دهنده افزایش اتکاء بودجه به منابع غیرواقعی است.

یوسف نژاد رشد فزاینده درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های دولتی در بودجه را از دیگر آسیب‌های بودجه سال 98 دانست و افزود: سال گذشته حدود 58 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی وجود داشت که این رقم برای سال آینده به 70 هزار میلیارد تومان رسیده و این نگرانی را ایجاد کرده که سهم درآمدهای اختصاصی افزایش یافته است.