۱۹:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۲۸

بیماری پنهانی که در مازندرانی ها شایع شده است

بیماری پنهانی که در مازندرانی ها شایع شده است

کم تحرکی و کمبود ویتامین D اصلی ترین عوامل بروز «پوکی استخوان» در افراد به شمار می رود، بیماری که بسیاری از مازندرانی ها به آن دچار هستند و پزشکان با تداوم آن، سلامت شکننده ای برای مردم این خطه از شمال کشور متصور هستند.

به گزارش کاسپین24 | پوکی استخوان شایع‌ترین‌ بیماری‌ بافت‌ استخوانی‌ که با کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن کیفیت ریزساختار استخوان، منجر به افزایش خاصیت شکنندگی استخوان و در نتیجه افزایش خطر شکستگی می‌شود.

کارشناسان می گویند که با افزایش امید به زندگی، تعداد افراد سالخورده و در نتیجه شیوع پوکی استخوان روبه افزایش است در نتیجه انتظار می رود شیوع این بیماری طی دهه‌های آینده "شدیدا: افزایش یابد.

این بیماری هزینه های زیادی را به جامعه و فرد تحمیل می کند بنابرین می توان گفت که مرگ و میر و بار ناشی از "استئوپروز" به دلیل شکستگی های مکرر استخوان ها و هزینه های درمانی و بستری همیشه قابل توجه بوده و در نتیجه پیشگیری از آن نقش مهمی در بهبودکیفیت زندگی، کاهش مرگ و میر و هزینه های خدماتی و درمانی دارد.

از مهم‌ترین راه های پیشگیری از پوکی استخوان، انجام فعالیت فیزیکی به صورت منظم است.

مطالعات مختلف نشان می دهد که ورزش های تحمل کننده وزن که فشار بالایی به استخوان های فرد وارد می کنند می توانند تاثیر مثبتی بر تراکم استخوان داشته باشند و بدین ترتیب موجب افزایش تراکم استخوان فرد شوند بنابرین انجام ورزش سبک حداقل ۳۰ دقیقه در روز می تواند کمک کننده باشد.

این در حالی است بنا به داده های موجود آمار کم تحرکی در مازندرانی بیش از ۸۰ درصد جمعیت این استان است.

در مازندران بنا به گزارش های ارائه شده از مسوولان امر به نظر می رسد نیمی از جمعیت استان با کمبود ویتامین D مواجه هستند؛ ‌ویتامینی که عامل مهار و کنترل کننده روند این بیماری محسوب می شود.

در این ارتباط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران توضیح داد: بررسی‌ها بر روی ۱۸۰ هزار شهروند مازندرانی انجام و مشخص شد حدود ۵۰ درصد جمعیت مازندران ویتامین D ناکافی دارند.

عباس علیپور افزود: میزان مناسب ویتامین D در بدن ۳۰ نانوگرم در میلی لیتراست، اما نیمی از این افراد زیر این میزان و ۲۷ درصد افراد نیز زیر ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر داشتند که نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در برخی شهرستان‌ها میزان کمبود ویتامین D در بین حدود ۷۰ درصد از شهروندان است.

علیپور با بیان اینکه نور آفتاب و تامین غذای مناسب حاوی ویتامین D ۲ راه حل برای درمان فقر ویتامین D است، اظهار کرد : نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که کمبود ویتامین D دارند به این موضوع اهمیت ندادند.

وی اجرای برنامه‌های آموزشی و طرح مکمل یاری ویتامین D با هدف آگاه سازی مردم را از جمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و گفت: پویش مصرف ماهانه ویتامین D ابتدای هر ماه در سراسر استان برگزار می‌شود تا مردم نسبت به لزوم استفاده از قرص‌های ویتامین D حساس‌تر شوند.

این مسوول با اشاره به اینکه یکی از مواد ضروری برای بدن ما ویتامین D است به طوریکه نقش شایانی در جلوگیری از بسیاری بیماری ها دارد، خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D می تواند منجر به ضعف، بی حالی و ارتباط با برخی بیماری‌های مهم همچون دیابت، ضعف استخوان و مفاصل و افسردگی داشته باشد که با ویتامین D اثبات شده است.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: استان مازندران جزو استان های با شیوع بالا در عوامل خطر بیماری های غیرواگیر مانند چاقی، دیابت، کم تحرکی و دومین استان در شاخص سالمندی است.

رقیه زکی زاده افزود: همچنین با توجه به فراهم بودن ظرفیت های لازم برای درمان و مراقبت های پیشگیرانه در نظام سلامت مازندران، این دانشگاه جزو پنج دانشگاه مجری و نمونه کنترل بیماری پوکی استخوان و پیشگیری از بروز شکستگی ناشی از آن قرار گرفت.

وی ادامه داد: بیشترین شدت پوکی استخوان در خانم‌ها عمدتا در ۶۵ سالگی به بعد و در آقایان معمولا بعد از ۷۵ سالگی رخ می‌دهد.

زکی زاده اظهارداشت: این بیماری عمدتا در این سنین رخ می دهد اما با توجه به سبک زندگی و سایر خطر پذیری عوامل در سنین میانسالی نیز به میزان زیادی اتفاق می افتد.


منبع : ایرنا