۲۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

تاثیرنوع دم کردن قهوه بر کلسترول خون

تاثیرنوع دم کردن قهوه بر کلسترول خون

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است که مصرف متعادل آن می‌تواند به بهبود متابولیسم پایه، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر کمک کند ، بهتر است که نوع تغذیه ما همیشه به گونه‌ای باشد که بتوانیم سطح چربی بد خون را پایین و سطح چربی خوب خون را بالا نگه داریم.

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است که مصرف متعادل آن می‌تواند به بهبود متابولیسم پایه، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر کمک کند. با این‌حال، بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است نوشیدن قهوه با افزایش سطح کلسترول خون، مخصوصا افزایش کلسترول بد خون یا LDL، همراه باشد. کلسترول به هضم غذا و تولید هورمون‌ها و ویتامین D در بدن کمک می‌کند. بدن ما می‌تواند کلسترول را از طریق منابع غذایی مختلف دریافت کند، اما خود کبد هم می‌تواند کلسترول تولید کند. هرچقدر که سطح چربی بد خون یا همان LDL در بدن بیشتر و سطح چربی خوب خون یا همان HDL در بدن کمتر باشد، احتمال تشکیل پلاک‌ در شریان‌های خون و حمله یا سکته قلبی افزایش می‌یابد.

ارتباط بین نوشیدن قهوه و افزایش کلسترول

بیشتر افراد گمان می‌کنند که قهوه فقط حاوی کافئین است اما قهوه بیش از 1000 ترکیب زیست‌فعال دارد. اگرچه بیشتر این ترکیبات در گروه ترکیبات سودمند برای بدن قرار می‌گیرند اما بعضی از آنها هم می‌توانند مشکلاتی را به‌وجود بیاورند. این ترکیبات مشکل‌ساز با نام «دی‌ترپن‌ها» شناخته می‌شوند و در روغن قهوه وجود دارند. محققان بر این باورند که دی‌ترپن‌ها با کاهش توانایی طبیعی بدن برای پردازش و حذف کلسترول، درنهایت چربی بد خون را افزایش می‌دهند. به عبارت ساده‌تر، قهوه ذاتا کلسترول را افزایش نمی‌دهد اما به‌طور غیرمستقیم و ثانویه می‌تواند باعث افزایش چربی بد خون شود.

تاثیر نحوه دم‌آوری قهوه بر افزایش کلسترول خون

محققان براساس تحقیقی که روی بیش از 21 هزار داوطلب انجام دادند، متوجه شدند که حتی نحوه دم‌آوری قهوه هم بر میزان افزایش کلسترول خون تاثیر دارد. به عبارت ساده‌تر، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال افزایش کلسترول خون در آن گروه از افرادی که قهوه را با روش‌هایی مانند استفاده از فرنچ‌پرس یا قهوه‌جوش (مانند قهوه ترک) آماده می‌کنند، بیشتر از افرادی است که قهوه را با روش‌های فیلترشده دم‌آوری می‌کنند (روش‌هایی مانند کمکس و V60). افزایش کلسترول بد خون با دم‌آوری قهوه به‌واسطه دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات هم مابین این دو حالت قرار می‌گیرد. پژوهشگران می‌گویند که فیلتر کردن قهوه اساسا مانع از رسیدن روغن‌های حاوی دی‌ترپن‌ به فنجان قهوه می‌شود. به همین دلیل هم قهوه‌هایی که بدون فیلتر دم‌آوری می‌شوند، می‌توانند احتمال افزایش کلسترول بد خون را بیشتر کنند. اگر طرفدار قهوه هستید، باید بدانید که دانه‌های عربیکا اساسا دی‌ترپن بیشتری نسبت به دانه‌های روبوستا دارند. از این‌رو مصرف مداوم قهوه عربیکا، احتمال افزایش چربی بد خون را بالاتر می‌برد (البته همه انواع قهوه روبوستا هم کیفیت بالایی ندارند). نکته قابل توجه دیگر این است که حتی جنس و برند فیلترهای قهوه هم می‌تواند در کاهش سطح دی‌ترپن در فنجان قهوه شما تاثیرگذار باشد. بعضی از فیلترهای کاغذی ذاتا روزنه‌های بیشتری دارند و به‌خوبی نمی‌توانند دی‌ترپن‌ها را فیلتر کنند.

مصرف مقدار مناسب قهوه

یکی از مطالعات کاملا علمی که در سال 2023 روی 9009 داوطلب انجام شد، نشان داده است که افرادی که روزانه 3 تا 4 فنجان قهوه می‌نوشیدند، تقریبا 1.5 برابر بیشتر از کسانی که کمتر از 3 فنجان قهوه در طول روز می‌نوشیدند، با افزایش چربی بد خون یا LDL مواجه شدند. افرادی که در طول روز 4 فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می‌کنند، 6 برابر بیشتر از کسانی که کمتر از 3 فنجان قهوه در طول روز می‌نوشند، در معرض افزایش کلسترول خون قرار دارند.


منبع : سلامت