۲۰:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۲۸

فواید خوردن روزانه یک قاشق «عسل»

فواید خوردن روزانه یک قاشق «عسل»

«عسل» فراتر از یک شیرین‌کننده طبیعی است و از هزاران سال پیش به‌‌خاطر خواص درمانی کاربرد دارد. عسل جزء مغذی‌ترین و مفیدترین خوراکی‌هاست که توصیه می‌شود به‌طور منظم مصرف شود و روزانه یک قاشق غذاخوری در برنامه غذایی جای بگیرد.

در ادامه این مطلب، به مهمترین فواید عادت به مصرف عسل، آن هم یک قاشق غذاخوری اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:

کنترل قند خون

شاید عجیب به‌نظر برسد اما عسل قند خون را تنظیم می‌کند. این تاثیر ناشی از ایجاد تعادل بین فروکتوز و گلوکز است. فروکتوز عسل باعث جذب گلوکز توسط کبد و تبدیل به گلیکوژن می‌شود که مورداستفاده مغز، قلب، کلیه‌ها و گلبول‌های قرمز قرار می‌گیرد. این فرایند موجب بهبود عملکرد ارگان‌ها و بافت‌های اساسی، دفع گلوکز از خون و کاهش قند خون است. به‌علاوه، عسل مقدار چربی‌های خون را در بیشتر مبتلایان به چربی خون بالا نیز کم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که عسل تاثیر چندانی در افزایش سطح قند خون یا انسولین ندارد و با مصرف هر گرم عسل، گلیکوژن بیشتری نسبت به هر ماده غذایی دیگری تولید می‌شود.

مقابله با استرس

هر نوع استرس تاثیر مشابهی در بدن دارد و در این شرایط غده فوق‌کلیه، آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌کند که پروتئین‌های عضلات را تجزیه کرده تا قندهای جدیدی تولید شود. زمانی که مغز خطر کمبود انرژی به عنوان مثال در زمان ورزش را احساس کند این حالت اتفاق می‌افتد. عسل با تولید گلیکوژن در کبد که ذخیره انرژی محسوب می‌شود، به عملکرد طبیعی مغز کمک می‌کند. مصرف روزانه عسل ذخیره گلیکوژن کبد را تامین می‌کند که با آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر مهمی مانند کلسیم و پتاسیم همراه است و مانع از تولید هرومون استرس می‌شود.

منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها

عسل یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها به‌خصوص فلاونوئیدهاست که با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از بدن در برابر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی، بعضی از سرطان‌ها و بیماری‌های استحاله‌‌ای مغز محافطت می‌کند. به‌طور کلی، عسل‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند حاوی مقدار بیشتری فلاونوئید هستند.

تاثیر مثبت بر عملکرد فلور روده‌ای

عسل پری‌بیوتیک محسوب می‌شود و با تاثیر مثبت بر رشد و تکثیر بیفیدوباکتری‌ها و لاکتوباسیل‌های فلور روده‌ای به عملکرد مطلوب این اجزای مهم سلامت کمک می‌کند. پری‌بیوتیک‌ها قندهای با زنجیره کوتاه هستند که در روده باریک جذب نمی‌شوند و عملکرد روده‌ای را تسهیل می‌کند. اثر پری‌بیوتیکی عسل مربوط به الیگوساکاریدهاست که قندهای با جرم پایین مولکولی است.

بهبود توانایی بدنی

عسل سرشار از گلوکز است که انرژی موردنیاز بدن هنگام فعالیت‌های طولانی و شدید را تامین می‌کند. این خوراکی مغذی برای ورزشکاران بسیار مفید است زیرا با آزاد کردن تدریجی قند در حفظ انرژی موثر است. عسل منبع غنی از املاح محسوب می‌شود به‌طوری‌که 42 درصد منیزیم و 128 درصد آهن دارد که بیشتر از قند آن است. ویتامین‌های B وC نیز با تاثیر آنتی‌اکسیدانی در مقابله با استرس اکسایشی نقش دارد.

بهبود جراحات

عسل خواص آنتی‌باکتریایی و ضدقارچی دارد و از همین‌رو برای تحریک سیستم ایمنی موثر است. عسل می‌تواند با عفونت‌ها مقابله کرده و فعالیت گلبول‌های سفید را برای کمک به ترمیم بافت‌ها تسهیل کند. علاوه بر مصرف خوراکی عسل، استفاده موضعی از آن برای تسریع جراحات و سوختگی‌ها نقش دارد.


منبع : سلامت