۰۳:۱۷ ۱۳۹۶/۵/۱۱
وزیر نفت در ساری:

تامین امنیت و پایداری انرژی در مازندران

تامین امنیت و پایداری انرژی در مازندران

وزیر نفت با اعلام تامین انرژی پایدار گازی برای استان های مازندران وگلستان، به مازندرانی ها پیشنهاد داد از آب به عنوان انرژی واحدهای صنعتی بهره بگیرند.

به گزارش کاسپین24؛ بیژن زنگنه در مراسم بهره برداری از خط گازی عسلویه به مازندران از دامغان به ساری در هتل بادله این شهرستان، با ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولان استان های گلستان و مازندران، اظهار کرد: شش ماه پس از قطعی گاز در زمستان سال گذشته مازندران از خط گازی افتتاح و قولی که به مردم داده بودیم انجام شد. در این بخش، دیگر نگرانی برای تامین گاز مطمئن در مازندران وجود ندارد و مشکل انرژی در این استان ها مرتفع شد.

وی با بیان اینکه مایه سرشکستگی برای وزارت نفت بود که بیشترین ذخائر نفتی دنیا در ایران وجود دارد اما در استان هایی از کشور مشکل تامین گاز وجود داشته باشد، اظهار کرد: ثروت های زیرزمینی باید باید مورد استفاده مردم قرار گیرد و صرف داشتن منابع افتخار برای یک کشور محصوب نمی شود، هنر مدیران و مسئولان کشور و شرافتمندان باید این باشد که ثروت های طبیعی برای بهبود زندگی مردم در درازمدت به صورت پایدار و مطمئن و برای جوانان و نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر نفت با اشاره به همراهی مردم مازندران و گلستان در قطعی گاز عنوان کرد: مردم این استان ها در زمستان مشکلات زیادی داشتند و این مشکلات به خوبی حس می شد و از سویی نیز نمایندگان استان های شمالی همراهی خوبی داشتند ولی امروز در وضعیت خوبی از نظر امنیت انرژی در مازندران قرار گرفته ایم.برای نخستین بار مشکلی برای تامین خوراک گاز در استان های مازندران و گلستان وجود ندارد اما انتظاردارم مسئولان استان تلاش کنند از این گاز نه عنوان سوخت بلکه به عنوان خوراک صنایع استفاده شود.

زنگنه ادامه داد: نداشتن آب در استان های دیگر محدودیت است اما در مازندران آب ارزان است و رقابتی هم برای آن وجود ندارد، پیشنهاد سرمایه گذاری برای راه اندازی واحدهای صنعتی با استفاده از آب ارزان قیمت دریا را ارائه کرده ام که آسیبی نیز به کشاورزی وارد نمی کند، از این چرخه می توان برای تامین انرژی استفاده کرد.

وی درباره راه اندازی پتروشیمی در استان مازندران عنوان کرد: امکان سرمایه گذاری وزارت نفت در استان ها وجود ندارد اما از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می کنم.

وزیر نفت با بیان اینکه زحمات بسیاری در سه سال گذشته در حوزه گازرسانی به روستاها کشیده شده است و 9هزار روستا گازرسانی شده و در طی دو سال آینده 5هزار روستای دیگر گازرسانی می شود، عنوان کرد: به عبارتی  28هزار روستای کشور در دولت یازدهم گازرسانی می شود  و این افزایش گازرسانی بدون ریالی کمک دولتی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد جمعیت روستایی و  98درصد جمعیت شهری از نعمت گاز برخوردار هستند، افزود: معتقدیم بخش مهمی از گازرسانی به کشور صورت گرفته است و مابقی نیز در روستاهای دور افتاده قراردارند که اساسا گازرسانی به این مناطق امکان دارد.

زنگنه درباره اکتشافات گاز از دریای خزر نیز عنوان کرد: امروز در کشور تحریم وجود ندارد، اما در زمینه اکتشاف دریای خزر نیازمند حضور سرمایه گذار هستیم. در اکتشاف از مناطق مرزی نیز تامین گاز از این مناطق برای وزارت نفت غنیمت است زیرا نیاز وجود دارد اما باید زمینه های لازم ایجاد شود.