۱۰:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۰

تشدید انگاره ترس؛ رمز رسانه‌های ضد ایرانی در شهادت آیت الله سلیمانی

تشدید انگاره ترس؛ رمز رسانه‌های ضد ایرانی در شهادت آیت الله سلیمانی

یک تحلیلگر رسانه بر اساس نشانه‌های رسانه‌ای معتقد است رسانه‌های فارسی زبان خارجی پس از شهادت آیت الله سلیمانی به دنبال دامن زدن به انگاره ترس هستند.

به گزارش کاسپین24 | آیت الله عباسعلی سلیمانی اسبوکلائی عضو مجلس خبرگان رهبری روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه در بانک ملی شهرستان بابلسر مورد حمله مسلحانه یک فرد قرار گرفت و به شهادت رسید و ضارب نیز بلافاصله دستگیر و در اختیار نیرو‌های امنیتی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، ضارب که نگهبان بانک بود پس از دستگیری در تحقیقات اولیه اذعان داشت که از آیت‌الله سلیمانی شناختی نداشته و بر اساس اینکه با معاون بانک دچار اختلافاتی بود، شهید سلیمانی را با برادر معاون اشتباه گرفته و اقدام به تیراندازی به سوی شهید نمود.

این در حالی است که رسانه‌های فارسی زبان خارجی از دقایق اول حادثه عملیات‌های روانی و دروغ پراکنی خود را آغاز کردند و بنا داشتند تا ۳ روایت جعلی را در افکارعمومی ایران و جهان تثبیت کنند.

سینا قربانی تحلیلگر رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: از دقایق اولیه حادثه رسانه‌های فارسی زبان خارجی تلاش کردند تا با انتشار تصاویری از انتقال پیکر شهید سلیمانی احساسات مخاطبان را در مرحله اول تحت کنترل خود بگیرند.

او افزود: اتاق‌های عملیات روانی این رسانه‌ها در مرحله دوم پس از تحریک احساسات مخاطبان با بمباران اطلاعات غیررسمی و جعلی تلاش کردند تا در انبوه اخبار، روایت واقعی که از سوی استاندار مازندران در ابتدا اعلام شده بود توجه کاربران را جلب نکند و متاسفانه عدم دروازه‌بانی صحیح خبر از سوی یکی از خبرگزاری مازندران سبب شد تا رسانه‌های ضد ایرانی از این فضا برای غالب کردن روایت جعلی خود استفاده کنند.

این کارشناس‌ارشد رسانه با بیان اینکه رسانه‌های ضد ایرانی در مرحله سوم با ۳ روایت جعلی عملیات رسانه‌ای خود را ادامه دادند گفت: این رسانه‌هابا ارائه خبر‌های متعددی در بسته بندی‌های جذاب مدعی شدند که شهید سلیمانی برای اخذ وام کلان به بانک مراجعه کرده و ضارب بر اثر حس تبعیض اقدام به تیراندازی نمود.

سینا قربانی افزود: رسانه‌های ضد ایرانی در روایت دیگری مدعی شدند که شهید آیت الله سلیمانی به دلیل اظهارنظر‌های تند بر علیه بانوان از سوی یک شهروند و در دفاع از بانوان مورد سوء قصد قرار گرفته و در روایت جعلی سوم خود نیز انگیزه مهاجم را تلویحا حمایت مهاجم از جریان مولوی عبدالحمید اعلام کردند.

این تحلیلگر رسانه ادامه داد: با توجه به مستندات واقعی از جمله انگیزه حضور شهید سلیمانی در بانک برای برداشت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان از حساب شخصی و حرف‌های ضارب مبنی بر خطای شناختی در تشخیص، تردیدی در کذب بودن ۳ روایت جعلی رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی نیست.

او گفت: بی‌بی‌سی فارسی، ایران‌اینترنشنال، رادیوفردا و ایندیپندنت فارسی با هدف دامن زدن به انگاره ترس و ضعف در امنیت و تحریک جامعه روحانیت از دقایق اولیه پوشش خبری این حادثه اظهارات استاندار مازندران را با استفاده از تاکتیک‌های خبری همچون تقطیع‌عمدی، پنهان‌سازی عمدی بخشی از واقعیت و بزرگ‌نمایی کلمات جعلی منتشر کردند.

این تحلیلگر رسانه ادامه داد:رسانه‌های فارسی زبان خارجی تلاش دارند تا با تقطیع گفتگو‌های استاندار مازندران بدنه اجتماعی را در مقابل دولت تحریک کنند در صورتی که در اظهارات حسینی‌پور تعارضی وجود نداشته و سطح به سطح پس از اعلام گزارش‌های مقامات به افکارعمومی اعلام شد.

او گفت: رسانه‌های ضدایرانی در حدفاصل مصاحبه اول تا مصاحبه دوم استاندار مازندران که چند ساعت طول کشید و امری طبیعی در بررسی حوادث مشابه است، بیش از هزار محتوای جعلی منتشر کردند تا چهره‌های داخلی را تحریک و دچار فلج تحلیلی کنند.

سینا قربانی افزود: فلج تحلیلی فقط از فقدان اطلاعات نیست بلکه در چنین شرایطی رسانه‌های فارسی زبان خارجی با بمب‌باران اطلاعات، انبوه داده ایجاد می‌کنند تا تصمیم‌گیران، کنشگران خودی، چهره‌ها و تحلیلگران دچار فلج تحلیلی شوند و متاسفانه پس از حادثه ناگوار شهادت آیت الله سلیمانی نیز تعداد اندکی از کنشگران خودی در مقابل اخبار جعلی دچار سوگیری شناختی شدند.

پیکر آیت الله سلیمانی با حضور با شکوه مردم دیروز در شهر‌های بابلسر، قائمشهر وسوادکوه و امروز نیز در قم تشییع و به خاک‌سپرده شد.


منبع : باشگاه خبرنگاران