۱۹:۵۹ ۱۴۰۱/۶/۲

تعرفه های پزشکی بر عهده بیمار یا بیمه؟

تعرفه های پزشکی بر عهده بیمار یا بیمه؟

روز پزشک گذشت اما چالش ها و مشکلات جامعه پزشکی با توجه به ویژگی هایی چون مدت زمان طولانی تحصیل و پرمخاطره بودن این حرفه دغدغه همیشگی پزشکان است و بسیاری بر این باورند که تناسبی بین تورم در کشور و تعرفه های درمانی وجود ندارد. تقاضا برای افزایش تعرفه پزشکان که مهمترین خواسته این جامعه درمانی است هم‌چنان در سالن های مجلس و سازمان نظام پزشکی بلاتکلیف مانده است.

به گزارش کاسپین24 | روز پزشک گذشت اما چالش ها و مشکلات جامعه پزشکی دغدغه همیشگی پزشکان است و بسیاری بر این باورند که تناسبی بین تورم در کشور و تعرفه های درمانی وجود ندارد. قاطبه مردم اما معتقدند پزشکان در وانفسای گرانی و مشکلات معیشتی مبالغ گزافی را بابت درمان از بیماران مطالبه می کنند. در این میان بیمه ها اما گوششان بدهکار برعهده گرفتن افزایش تعرفه ها در جلوگیری از فشار به مردم نیست.

سوی دیگر این ماجرا اما مخالفانی هستند که قاطبه آنان را مردم تشکیل می دهند و معتقدند پزشکان در این وانفسای گرانی و مشکلات معیشتی، جانب انصاف را رعایت نکرده و مبالغ گزافی را بابت درمان از بیماران مطالبه می کنند.

اما به نظر می رسد گره این ماجرا و کشمکش بین موافقان و مخالفان با دستان شرکت ها بیمه ای باید باز شود اما بیمه ها در این میان، حرف شنوی لازم برای برعهده گرفتن افزایش تعرفه ها در جلوگیری از فشار به مردم را ندارند.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: در بخش وزارت بهداشت و درمان ارزش گذاری خدمات پزشکان به روز نشده است زیرا سازمان های بیمه گر پای کار نیامدند و همه خدمات را پوشش نمی دهند و عملا این فشار افزایش تعرفه ها بر دوش بیماران گذاشته می شود.

محمدعل محسنی بندپی در گفت و گو با ایسنا، یکی از ظرفیت های بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی را وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده در همه عرصه ها به ویژه در نظام سلامت عنوان کرد و گفت: نامگذاری روزی بنام پزشک در راستای قدردانی از زحمات این قشر و بررسی مشکلات و موانعی که در مسیر راه آنان قرار دارد اقدامی مناسب است.

محسنی بندپی، با ابراز تاسف از آمارهای نگران کننده درباره خروج از کشور به ویژه در گروه پزشکان، افزود: در مجلس در سه تذکر اعلام کردم که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، فناوری و حتی وزارت کشور باید پای کار بیایند و نسبت به علل و انگیزه های خروج نخبگان کشور در همه رشته ها بویژه در علوم پزشکی مداخله کنند.

وی درآمدهای پزشکان را یکی از مهمترین معضلات و تهدیدات جامعه پزشکی دانست و اظهار کرد: در مراکز دولتی تعرفه های پزشکی ما پایین ترین تعرفه ها را در بین کشورهای همسایه دارد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه ها لزوما برابر با افزایش فشار به مردم نیست، بیان کرد: همان طوری که قیمت ها در همه کالاهای مصرفی مردم به‌روز شده است و قیمت ها تقریبا منطقی بوده اما در بخش وزارت بهداشت و درمان و تعرفه های پزشکی ارزش گذاری خدمات پزشکان به روز نشده است زیرا سازمان های بیمه گر پای کار نیامدند و همه خدمات را پوشش نمی دهند و عملا این فشار افزایش تعرفه ها بر دوش بیماران گذاشته می شود.

افزایش تعرفه پزشکان بر دوش بیمه ها گذاشته شود

محسنی بندپی ادامه داد: در پیشنهاد به مجلس عرض کردم که فرانشیز پرداخت بیماران کم شود و قیمت پرداختی بیماران را نسبت به سال ۱۴۰۰ ثابت نگه داریم اما افزایش تعرفه ها را به دوش بیمه ها بگذاریم تا خدماتی که ارائه می دهند قیمت گذاری آن منطقی و بر اساس تورم کشور باشد.

وی بار دیگر با یادآوری این موضوع که همه کالاها به قیمت روز محاسبه می شوند اما خدمات پزشکی ما در بین کشورهای همسایه ارزان ترین خدمات است تاکید کرد: بسیاری از بیماران از کشورهای همسایه برای گرفتن خدمات درمانی خود به ایران مراجعه می کنند حتی ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی مقیم آمریکا و کانادا هم برای دریافت خدمات درمانی خود به ایران می آیند و شاید با یک دهم هزینه های اروپایی در ایران درمان خود را می گیرند و می روند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس متذکر شد: یک پزشک وقتی فارغ التحصیل می شود ۱۲ سال دوره متوسطه، ۷ سال پزشکی عمومی، ۵ سال تخصص و ۲ سال فوق تخصص خود را گذرانده است یعنی نزدیک به ۳۰ سال دولت برای این جوان هزینه می کند و نباید به راحتی اجازه داد این سرمایه با کوچکترین نگرانی از کشور خارج شود.

محسنی گفت: هر چقدر در کشور به این بخش توجه نکنیم طرف مقابل یعنی نه تنها کشورهای آمریکایی و اروپایی برنامه هایی برای جذب این ها دارند بلکه متاسفانه کشورهای همسایه همانند ترکیه، عمان، قطر، امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس هم برنامه های مدونی دارند و حتی شرط زبان را برداشتند.

وی با اشاره به اینکه عملا تصوراتی که پزشکان داشتند تا به آن جایگاه و درآمد بعد از ۳۰ سال تلاش برای گذران امور زندگی خود برسند اما موفق نشده اند، افزود: روی صحبتم با آن پزشکان قاطبه جامعه پزشکی است که خدمات آنها ارزش گذاری واقعی نشده است.

وی یادآور شد: سازمان نظام پزشکی سال گذشته تلاش های بسیاری کرد تا بتواند این قیمت ها را به‌روز کند اما با این شبهه که این قیمت ها ممکن است به مردم فشار مضاعف وارد کند مخالفت شد و قرار است قیمت گذاری شود اما مقتضی است فشار این قیمت گذاری و به‌روز کردن نرخ خدمات پزشکی را به دوش بیمه ها بگذاریم.

محسنی تاکید کرد: مجلس هم تلاش دارد با احیا پزشک خانواده که به طور جد پیگیر آن است بتواند منابع وزارت بهداشت و نظام سلامت را با مدیریت بهتری هزینه کند و از سوی دیگر با طرح دارویار تلاش مجلس بر این بوده فشار را از دوش بیماران بردارد.

وی خاطرنشان کرد: چهار وزارتخانه مهم و درگیر باید بنشینند و عملا به نگرانی ها، دغدغه ها و حتی انگیزه های خروج نخبگان در کشور بیشتر بپردازند و امید است با همفکری دولت و مجلس بتوان از این امر پیشگیری کرد و جوانان را در کشور نگه داشت.


منبع : ایسنا