۱۷:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۱

تغذیه مناسب به وقت افطار و سحر

تغذیه مناسب به وقت افطار و سحر

همزمان با ماه مبارک رمضان هر ساله تغذیه مناسب در این ماه میهمانی خدا و باید و نبایدهای تغذیه در افطار و سحر از دغدغه‌های جدی است که رعایت تغذیه سالم‌می تواند روزه داری سالمی را برای ما به ارمغان آورد.

به گزارش کاسپین24 | ماه رمضانی دیگر و فرصتی دوباره برای بندگی، عاشقی و راز و نیاز با معبود فرا رسید، ماهی که به میهمانی خدا دعوت شدیم و در این عید بندگی تلاش داریم تا زاد و توشه معنوی یکسال خود را آماده کنیم و مردم مازندران هم در این ماه با غذاهای محلی به اشتقبال این ماه رفته و رمضانی پر از راز و نیاز و سلامت را تجربه می کنند.

یکی از موارد مهمی که همه ساله همزمان با ماه مبارک رمضان به دغدغه جدی برای مردم تبدیل می شود، تغذیه در این ماه میهمانی خدا و بایدها و نبایدهای روزه داری و غذاهای مورد نیاز بدن روزه داران است تا ضمن مقوی بودن و تامین نیاز بدن روزه به سلامت جسمانی وی کمک کند‌.

رعایت راهکارهای ساده تغذیه‌ای می‌تواند روزه داران را در کنار مزایای روحانی و معنوی ماه مبارک رمضان و عبادت و بندگی خدا، با مصرف غذای سالم در افطار و سحر برای داشتن قدرت جسمانی قوی یاری کند، اما به راستی بایدها و نبایدهای ماه رمضان چیست؟

همواره استفاده از غذای سبک،دوری از نوشیدنی های سرد در ابتدای افطار، به اندازه مصرف کردن شیرینی جات، مصرف آب فراوان، در افطاری و سحری سفارش شده است.تهیه و پخت غذاهای سنتی در اقصی نقاط استان مازندران به شیوه های خاص از دیرباز مرسوم بوده و همچنان در برخی از نقاط مازندران توجه به این نوع خوراکی ها و تغذیه در ماه رمضان مورد توجه است.

استان مازندران در ماه رمضان غذاهای محلی بسیار خوبی دارد که پخت تنواع نان‌های محلی در ماه رمضان با روغن‌های حیوانی، و غذاهایی همچون دوقلیه(آش دوغ محلی مازندران) آش ترشی، آش ماست،

قتلمه(نوعش شیرینی با آرد گندم و شکر و تخم مرغ) در کنار شیرآش(شیربرنج) و فرنی، زردحلوا( حلوایی متشکل از آرد برنج و آرد و زردچوبه) و انواع سوپ ها و نوشیدنی هایی همچون شربت تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان مازندران‌مرسوم است و از مناسب ترین غذاها و نوشیدنی ها در ماه رمضان است تا ضمن رفع تشنگی و گرسنگی در رمضان، سلامت را برای مردم به ارمغان آورد.کارشناسان تغذیه بر این باورند که در رمضان باید سفره‌های تجملی و غذاهای سنگین را برای مهمانی‌ها کنار بگذاریم و در این ماه برای حفظ سلامت بدن از اقلام مناسب ماه رمضان استفاده کنیم.

یکی از توصیه‌های مهم در ماه مبارک رمضان نوشیدن مایعات فراوان است .

یک کارشناس تغذیه ضمن بیان اینکه روزه داران موضوع کم آبی را بسیار جدی بگیرند، اظهار کرد: در ماه رمضان به دلیل روزه داری در ساعت های طولانی، بدن نیاز شدید به آب پیدا می کند و تامین آب در افطار و بین افطار و سحر بسیار حائز اهمیت است.

محمدی افزود: بهتر است که روزه داران افطاری ساده و سبک و از مواد غذایی کم‌کالری را در دستور کار قرار داده و با توجه به همزمانی با عید نوروز شیرینی و آجیل را کمتر مصرف کنند.

وی گفت: نوشیدن و مصرف مایعات بین افطار تا سحر بسیار مهم است و هر نوع مایعات همچون اب، آبمیوه، چای، شربت های خانگی و آش و سوپ را در میان وعده بین افطار تا سحر جای دهند تا به حفظ سطح مایعات بدن کمک کند.

این کارشناس تغذیه همچنین افزوو: از دیگر توصیه‌های ما به روزه داران این است که در وعده سحری از غذاهای دارای پروتئین مانند گوشت قرمز و مرغ و ماهی و حبوبات استفاده کنند.به گزارش فارس، روزه داری هم نوعی سبک زندگی و امتناع از خوردن و آشامیدن در ساعت های مقرر برای حفظ سلامت بدن در کنار تقویت بعد معنوی است و لذا براساس آنچه کارشناسان تغذیه و پزشکان اعلام می کنند، باید غذای ساده و سبک مصرف شود و نباید هیچ وعده غذایی در افطار و سحر حذف شود که حذف این موارد به سلامتی ضرر می‌رساند.

همچنین باید متناسب با طبع بدن غذا مصرف شود و نوشیدن آب و مایعات فراوان و دوری ازغذاهای پرچرب و شیرین از تاکیدات موکد پزشکان و کارشناسان تغذیه در ماه رمضان است تا ضمن تغذیه مناسب و سلامت جسمانی به روزه داری و عبادت و تغذیه معنوی روح مان هم کمک کند.


منبع : فارس