۱۸:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
کارشناس ارشد مطالعات رسانه مطرح کرد؛

تهدیدات رسانه ای در مارپیچ جنگ روانی قرار دارد

تهدیدات رسانه ای در مارپیچ جنگ روانی قرار دارد

یک کارشناس ارشد مطالعات رسانه گفت: ابزارهای رسانه‌ای جایگزین سلاح‌های جنگی در میادین نبرد شدند و برخلاف تهدیدات نظامی که چهره‌آشکار دارند به طور پنهان و در مارپیچ جنگ روانی قرار دارند.

به گزارش کاسپین24 | سینا قربانی اظهار داشت: جنگ رسانه‌ای در حوزه قدرت نرم رقم می‌خورد و کسانی در این نبرد به نتایج مطلوب خواهند رسید که ضمن برنامه‌ریزی منسجم از ابزارها و امکانات لازم نیز برخوردار باشند.

وی با اشاره بر اینکه یکی از اساسی‌ترین تهدیدات علیه امنیت و منافع ملی هر کشوری تهدیدهای فرهنگی است، افزود: به همان میزان که تهدیدهای نظامی چهره‌ای آشکار دارند، تهدیدات فرهنگی و رسانه‌ای با چهره‌ای پنهان و با بهره‌گیری از روش‌های پیچیده هستند.

این کارشناس‌ارشد رسانه با تاکید بر اینکه تهدیدات فرهنگی تا جایی پیش می‌روند که در عرصه کنونی بدون لشکر کشی و کشورگشایی امکان پذیر شده است، اظهار کرد: در عصر کنونی این امکان برای صاحبان قدرت از طریق فرهنگ‌سازی و همسان‌سازی فرهنگی، شکل دهی و مدیریت افکارعمومی امکان‌پذیر است و در این میان ابزار رسانه جایگاه اول را دارد.

سینا قربانی افزود: در تهدیدها و بحران‌های سیاسی، فرهنگی جهان تاکتیک‌های مبتنی بر داده و ارتباطی جایگاه اول را دارند و ارتباط تنگاتنگ قدرت، فرهنگ و رسانه محور اعمال قدرت از طریق اطلاعات و کنترل افکارعمومی است؛ بنابراین ابزارهای رسانه‌ای جایگزین سلاح‌های جنگی در میادین نبرد شده اند و کشورهای سلطه‌گر با رویکرد هژمونیک از این ابزارها برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل رسانه با اشاره به مبحث مقابله در عرصه جنگ رسانه‌ای، گفت: برای مقابله با جنگ رسانه‌ای باید رسانه و کارکردهای آن را به خوبی شناخت، قدرت نرم را درک کرد و دانش خود را ارتفا بخشید تا بتوان در مارپیچ جنگ روانی و رسانه‌ای مسیر درست را تشخیص داد و راهبردهای مناسبی طراحی کرد؛ راهبردهایی که ضمن خنثی سازی تدابیر حریف، کنش مقابل را تحت مدیریت خودی در آورد.

قربانی، تصریح کرد: باید به مسئله مقابله با جنگ رسانه‌ای به طور استانی پرداخت و نباید در این حوزه معطوف به سیاست‌گذاری های مرکزی باشیم، بلکه باید در حوزه شناخت، قدرت نرم، افزایش دانش، افزایش درک مدیران در حوزه استانی راهبرد و برنامه ریزی داشت و مسئولان می‌بایست امکانات لازم را همراه با تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد، فراهم آورند.


منبع : مهر