۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۴

توصیه‌های بهداشتی خرید و نگهداری ماهی عید

توصیه‌های بهداشتی خرید و نگهداری ماهی عید

مدیرکل شیلات مازندران میزان تولید ماهی زینتی امسال استان را سه میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه اعلام کرد و گفت: این آمار در هم‌سنجی با سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش کاسپین24 | قاسم کریم‌زاده شمار مزرعه پرورش ماهیان زینتی استان مازندران را ۵۰ واحد عنوان کرد و افزود:‌ مواهب طبیعی در بهبود زندگی و ایجاد آرامش روانی زندگی آپارتمانی و شهرنشینی نقش اساسی دارد و برای آن که به طریقی بتوان محدودیت های ایجاد شده را جبران کرد تلاش می شود تا بتوان نمونه‌های این مواهب از جمله ماهیان زینتی (آکواریومی) را به خانه‌ها آورد.

مدیرکل شیلات مازندران ماهی قرمز را سالم‌ترین حیوان خانگی و نماد اقبال، سلامتی و شادابی توصیف و بیان کرد: در حالی که بسیاری از پستانداران ناقل و یا دارای بیماری‌های مشترک متعددی با انسان هستند، ماهی‌های قرمز کمترین بیماری مشترک را با انسان دارند.

هر ساله در ایام نوروز خریداری و نگهداری ماهی قرمز برای سفره هفت سین بعنوان نماد زندگی و شادابی، از موضوعات قابل تامل و گاهی دغدغه متولیان سلامت جامعه است و لازم است در این خصوص اطلاعات درست و کاربردی به مردم داده شود.

مدیرکل شیلات استان مازندران در خصوص سنت دیرینه ایرانیان برای خرید ماهی قرمز سفره هفت سین گفت: ماهی ها جانوران خونسرد هستند، به همین دلیل عوامل بیماری‌زای مشترک معدودی با انسان دارند، در حالی که دیگر حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه و خرگوش می توانند ناقل بیماریهای متعدد خطرناکی باشند. گوشت قرمز، مرغ یا سایر ماکیان و حتی سبزیجات خوراکی که ما هر روز آنها را به خانه می آوریم می توانند ناقل عوامل بیماری‌زای متعددی باشند که ما آموخته ایم چگونه خود را در مقابل احتمال انتقال و ابتلا به بیماری از آنها محافظت کنیم.

کریم زاده توضیح داد: از آنجا که ماهی قرمز در آب حمل می شود، کافی است پس از خرید ماهی قرمز و آوردن آن به خانه، ماهی را از کیسه به تنگ دارای آب تمیز که دارای دمای تقریبا مشابه دمای آب کیسه است، منتقل کنیم و مثل هر بار که سبزی یا گوشت مرغ را تمیز می کنیم برای این کار نیز از دستکش استفاده کنیم. فقط لازم است دقت کنیم که ماهی های سالم و سرحال را خریداری کنیم.

ماهی حوض می تواند دوست خیلی خوبی برای بچه های ما، زینت بخش سفره هفت سین و حرکات آن آرامش خانواده باشد.

کریم زاده در ادامه افزود: ماهی قرمز به واسطه تحرک، پویایی ذاتی و سرخی رنگ آن و به واسطه شفافیت آب نماد اقبال، سلامتی و شادابی است که در آغاز فصل بهار هرخانواده ایرانی نسبت به خرید آن اقدام می کند.

مدیرکل شیلات استان مازندران از شهرندان خواست تا، ماهی قرمز با اندازه کوچکتر، انتقال ماهی ازظرفی به ظرف دیگربا استفاده از تور های مخصوص، خریدحداقل دو قطعه ماهی که دارای فلس (پولک) شفاف و براق دارند را تهیه و از خرید ماهی با شکم متورم خوداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از انتقال ماهی خریداری شده به منازل مواردی هم باید رعایت تا ماندگاری این آبزی بیشتر شود، تصریح کرد : برای هرقطعه ماهی قرمز یک لیتر آب مناسب در ظروف دهان گشاد لازم است و باید از غذا های آماده و به صورت محدود یکبار در روز برای غذادهی ماهی استفاده کرد و هر روز یکبار آب ظرف ماهی را با آبی که ۲۴ ساعت قبل در دمای اتاق نگه داری شده است تعویض شود.

این کارشناس شیلات گفت: باید طوری برنامه ریزی کرد که دمای آب ظرف نگهداری ماهی قرمز، از ۲۵ درجه سانتی گراد افزایش نیابد و چنانچه از آب شهری استفاده می کنید، ابتدا آن را در داخل ظرفی ریخته و به مدت ۲ تا سه ساعت صبر تاکلر آن حذف و سپس آن را برای ماهی استفاده کنند، ‌همچنین از نگه داری ماهی در مقابل نور خورشید خوداری شود.


منبع : ایرنا