۲۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

تولد 250 نوزاد با درمان زوج های نابارور در مازندران

تولد 250 نوزاد با درمان زوج های نابارور در مازندران

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از تولد ۲۵۰ نوزاد با درمان زوج های نابارور در مراکز درمان ناباروری استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش کاسپین24 | فرهاد غلامی روز یکشنبه در کنگره ملی دانشجویی مسئله جمعیت در ایران که در ساری در حال برگزاری است، افزود:در سال‌جاری ۵۳۰ هزار زوج نابارور مورد غربالگری قرار گرفتند که ۱۱ هزار نفر شناسایی و۲هزار نفر به مراکز درمان ناباروری معرفی شدند.

وی ادامه داد :‌ از این تعداد ۶۰۰ نفر به این مراکز درمان ناباروری استان مازندران مراجعه کردند که از این تعداد ۲۵۰ فرزند متولد شدند.

توسعه خدمات ناباروری از برنامه‌های قطعی وزارت بهداشت است که از همان ابتدای تشکیل دولت سیزدهم جزو برنامه های اولویت دار آیت الله رئیسی لحاظ شد و برای رسیدن به هدف برنامه ریزی گسترده ای چه در زمینه تامین زیرساخت های لازم از جمله راه اندازی مراکز درمان ناباروری و تهیه و تامین اقلام دارویی و تجهیزات برای این منظور در دستور کار مسووولان امر در مازندران قرار گرفته و همچنان این روند در حال پیگیری و اجرا است.

راه اندازی مراکز درمان ناباروری در مازندران از جمله این خدمات دولتی است که تعداد مراکز درمان ناباروری تا قبل از دولت سیزدهم یک مرکز بود و اکنون به ۶ مرکز افزایش یافته و مشغول ارائه خدمات به متقاضیان و زوجین نابارور است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به اینکه جمعیت جوان در یک جامعه تعریفش آن است که ۴۰ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال است، افزود: در دهه ۶۰ مساله اصلی تنظیم خانواده بود نه کاهش جمعیت اما نگرش‌های بیرون کشور با نفوذ و القای تفکر کاهش جمعیت، اثرات خود را گذاشت.

وی عنوان کرد: برگزاری کنگره ملی مسئله جمعیت در شرایط کنونی بسیار با ارزش است و باید رسانه ملی نیز در موضوع جمعیت با جدیت ورود کند.

غلامی گفت که در ۴۰ سال آینده بیش از ۴۰ درصد جمعیت ما به سن بالای ۶۰ سال خواهند رسید و این یک چالش است.

وی توضیح داد: باید جلوی سقط های عمدی و غیرقانونی جنین در کشور گرفته شود و در کنار این مساله موضوع افزایش طلاق نیز وجود دارد.

غلامی گفت:‌نرخ رشد جمعیت در کشور ۱.۸ است اما در مازندران ۱.۱ است که پس از گیلان دارای پایین‌ترین نرخ رشد هستیم.

وی اعلام کرد: البته افزایش ناباروری هم مزید بر علت است و امروز با توسعه مرکز ناباروری در استان و شناسایی زوجین نابارور در حال کاهش این آمار و فرزندآوری هستیم.

کنگره ملی دانشجویی مساله جمعیت در ایران صبح امروز چهارشنبه در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری آغاز شد در این کنگره ملی ۲ روزه دانشجویی راهکارهای تسهیل ازدواج، مساله سالمندی جمعیت، مهاجرت و تاثیرات آن در ازدواج، اهمیت خانواده، عوامل اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی در ازدواج و نیز پنجره جمعیتی در ایران در ۲ بخش‌ ادبی و هنرهای نمایشی ارائه‌ می شود.


منبع : ایرنا