۱۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران مطرح کرد:

جای خالی صنایع تبدیلی کشاورزی در استان

جای خالی صنایع تبدیلی کشاورزی در استان

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان از نبود صنایع تبدیلی مناسب در مازندران که به عنوان قطب کشاورزی در کشور شناخته می شود انتقاد کرد.

امیر میران آملی در گفت و گو با خبرنگار کاسپین24، درباره توسعه شهرک‌های صنعتی و اینکه اشتغال فراوان در بیرون از شهرک‌های صنعتی مدنظر قرار دارد، گفت: مازندران استانی محصول خیز است و از آنجایی که صنعت از سال ۷۵ وارد استان شد پیش از آن مازندران به عنوان استان کشاورزی شناخته شده بود. با روند رفع محدودیت های صنعتی، شهرک‌های صنعتی امکانات بهتری را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنند بنابراین بسیاری از صنایع در این واحدها شکل گرفت.
میران افزود: بسیاری از صنایع در خارج از استان قبل از احداث شهرک‌های صنعتی وجود داشت همانند کاله در آمل و صنعت چوب و کاغذ در ساری از جمله این‌ها هستند. در صورت تجمع صنایع در یک شهرک صنعتی، زیرساخت لازم بیشتری فراهم و در نتیجه اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران، گفت: دولت در این راستا حرکت می‌کند که زیرساخت لازم برای ایجاد اشتغال را در شهرک صنعتی فراهم کند اما به دنبال این روند نبوده که زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری بدهد زیرا در مازندران حجم زمین‌ها محدود است و این زمین‌های موجود که شهرک صنعتی ایجاد شده با تغییر کاربری زمین زراعی بوده است.

*لزوم ایجاد شهرک صنعتی تبدیلی در بخش کشاورزی

این مسئول، عنوان کرد: ایجاد شهرک صنعتی برای هر استان نقطه قوت است و در صورت زیاد بودن این شهرک‌ها پویایی اقتصادی و ایجاد اشتغال میسر می شود. واحدهای خارج از صنعت نیز حرفی برای گفتن دارند؛ در استان مازندران ۸۵ درصد صادرات در واحدهای خارج از شهرک صنعتی صورت می گیرد که حتی توانسته اشتغال زیادی را نیز ایجاد کند بنابراین نمی‌توان فقط شهرک‌های صنعتی را زمینه‌ای برای اشتغال دانست.

*پای لنگ صنایع تبدیلی کشاورزی در مازندران

میران گفت: استان مازندران استانی است که در آن کشاورزی بیشترین رونق را دارد و چون میزان کشاورزی در این حوزه بیشتر بود صنعت زیادی را در این بخش وارد نکردند اما در حال حاضر این استان از صنعت و کشاورزی صدمات زیادی بر آن وارد شد. اگر چه صنعت زیاد در این بخش رونق پیدا نکرد اما بهتر بود تا واحدهای صنعتی تبدیلی وارد استان می‌شد تا کشاورزی رونق پیدا کند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران، بیان کرد: باید صنایع واحدهای تبدیلی کشاورزی در استان رونق می‌یافت تا محصولات کشاورزی خود را در استان فرآوری می‌کردیم اما در حال حاضر صنایع کشاورزی مازندران در خارج از استان فرآوری و صادر می‌شود.
این مسئول، تصریح کرد: نباید هر صنعتی را با توجه به اقلیم این استان وارد این حوزه می‌شد و حال آیندگان از خودمان گله‌مند خواهند شد.
وی یادآور شد: از آنجایی که فضا و منابع طبیعی محدود و بکر و در دنیا بی‌نظیر است اما به بهانه ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری تمامی این منابع در حال از بین رفتن بوده در حالی که باید این منابع برای آیندگان حفظ شود.