۱۸:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۷

جدال ورزش و نوشابه برای سلامت قلب

جدال ورزش و نوشابه برای سلامت قلب

مصرف نوشابه بیش از 2 بار در هفته خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد. برخلاف تصور، حتی ورزش نیز نمی‌تواند این تاثیر منفی را جبران کند و در واقع 150 دقیقه فعالیت ورزشی طی هفته که جزء توصیه‌های حفظ سلامت عمومی محسوب می‌شود، برای مقابله با این خطر کافی نیست.

نوشابه یکی از پرمصرف‌ترین و در عین‌حال مضرترین نوشیدنی‌ها محسوب می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد. این در حالی‌ است که محققان دانشگاه لاوال کانادا دریافتند حتی ورزش نمی‌تواند این عارضه را جبران کند و کسانی که نوشابه مصرف می‌کنند در معرض این خطر قرار دارند.

محققان برای این منظور، وضعیت سلامت 100 هزار نفر را طی حدود 30 سال ارزیابی کردند. نتایج حاکی از آن بود، افرادی که بیش از 2 بار در هفته نوشابه می‌نوشند با خطر بالاتر بیماری‌های قلبی‌عروقی مواجه هستند و این خطر ارتباطی با سطح فعالیت ورزشی آنها ندارد.

در واقع، اگر افراد به‌طور منظم 150 دقیقه ورزش در هفته داشته‌ باشند که برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید است باز هم از این عوارض در امان نخواهند بود. به‌گفته محققان، این مقدار از قعالیت ورزشی می‌تواند نیمی از تاثیر منفی نوشابه‌ را جبران کند اما عوارض آن را به‌طور کامل برطرف نمی‌کند.

با توجه به مطالعه جدید بار دیگر اهمیت کنار گذاشتن نوشابه از رژیم غذایی مشخص می‌‌‌شود. البته شایان‌ ذکر است بروز چنین عوارضی برای انواع نوشیدنی‌های صنعتی صرفنظر از اینکه گاز یا کافئین داشته‌ باشند برای انواع لیموناد و آبمیوه‌ها نیز صدق می‌کند.

در مورد نوشیدنی‌های رژیمی به‌دلیل قند کمتر می‌توان تا حدی عوارض کمتری را متصور شد اما در نهایت بهترین گزینه به‌عنوان نوشیدنی، آب است. البته در مورد نوشیدنی‌های رژیمی نیز نباید افراط به‌خرج داد و هرگز جایگزین آب نخواهند بود.


منبع : سلامت