۱۳:۰۳ ۱۴۰۱/۷/۱۰
سینا قربانی:

حدود ۴۷ درصد کاربران فعال در حوزه سلبریتی‌ها گرایش فرا اجتماعی دارند

حدود ۴۷ درصد کاربران فعال در حوزه سلبریتی‌ها گرایش فرا اجتماعی دارند

در حوادث اخیر کشور ،سلبریتی‌ها و خرده ستاره‌ها از طریق تعامل فرا اجتماعی و الگوبرداری که کاربران از آنان می‌ نمودند،با همکاری رسانه های ضد ایرانی و شبکه های امپریالیسم در مرتبه نخست احساسات مردم را جریحه دار و در مرحله دوم نسبت به جهت دهی خشونت کاربران اقدام کردند.

به گزارش کاسپین24 | در عصر فعلی اینترنت به‌عنوان بستری برای «ستاره‌سازی» عمل می‌کند و فرهنگ شهرت در همه جنبه‌های زندگی نمایان است، در این میان اینستاگرام نیز به‌عنوان یکی از رسانه‌های اجتماعی گسترش یافته در جهان که بر محور تصویر بنا شده است زمینه مناسبی را برای متورم شدن فرهنگ شهرت و خرده ستاره‌ها به‌وجود آورده است.

حوادث اخیر کشور و حضور برخی سلبریتی ها بعنوان لیدرهای مجازی جریان اغتشاش سبب شد تا به سراغ چیستی و چرایی تولد ستاره‌ها و خرده ستارهای مجازی برویم.

سینا قربانی تحلیلگر مسائل فرهنگ و رسانه در گفت‌وگو با ایرنا می گوید: اینستاگرام در سال‌های اخیر در ایران به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده و کاربران زیادی را به خود جلب کرد، از این‌رو پرسش‌های متعددی درباره فرهنگ شهرت در اینستاگرام و وضعیت ستاره‌ها و خرده‌ستاره‌های ایرانی و همچنین رابطه کاربران با آن‌ها را می‌توان مطرح کرد.

او افزود: بنابراین ارتباط میان شهرت و رسانه انکارناپذیر است و این دو به‌طور جدایی‌ناپذیری درهم‌تنیده‌اند و تغییر در وضعیت رسانه‌ها، فرهنگ شهرت را نیز دگرگون کرده است،لذا از این جهت رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد و برجسته‌سازی شهرت دارند ؛افراد مشهور را نیز می‌توان به گروه‌های مختلفی تقسیم کرد: گروه نخبگان و متخصصان علمی، مذهبی، سیاسی. گروه سلبریتی‌های مشهور که شهرتشان را به دست آورده‌اند مانند فعالان حوزه ادبی، هنری، ورزشی و سلبریتی‌شده‌ها که از سوی رسانه‌ها و کمپانی‌ها به شهرت رسیده‌اند.

خرده سلبریتی‌ها، قهرمانان زندگی روزمره برخی از کاربران

این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه خرده سلبریتی‌ها، قهرمانان روزمره زندگی بسیاری از کاربران شده‌اند،اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند از زندگی روزانه‌شان عرصه نمایش بسازند، نظام ستارگیِ سنتی که تا پیش ‌ازاین مبتنی بر سلسله‌ مراتب و هنجارهای خاص رسانه‌های جمعی بود، اکنون دچار تحول شده است و رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام نقش بنیادی در ستاره‌سازی دارد که از تبعات این تحول ورود افراد معمولی به جرگه ستارگان است و درواقع اینستاگرام شهرت و ستارگی را دموکراتیزه کرده است و در بازنمایی و برجسته‌سازی چهره‌های مشهور گروه نخبگان، سلبریتی‌های مشهور و سلبریتی‌شده‌ها ،رسانه‌های جمعی نقش بنیادی دارد و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزاری برای استفاده چهره‌ها از شهرت است؛ درحالی‌که خرده سلبریتی‌های اینترنتی شهرت خود را صرفاً از طریق شبکه‌های اجتماعی و به‌طور خاص از اینستاگرام به دست آورده‌اند.

قربانی ادامه داد: امروزه شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام نقش مهمی در سلبریتی‌سازی دارد و کارایی و اثربخشی بالای اینستاگرام در حوزه سلبریتی‌سازی و منافع اجتماعی و اقتصادی آن، زمینه مهاجرت سلبریتی‌ها از رسانه‌ها جمعی به شبکه‌های اجتماعی و بالعکس را فراهم ساخته است و مطالعات متعددی بر نقش شبکه‌های اجتماعی بر سلبریتی‌ها صحه می‌گذارد که یکی از پژوهش‌ها مطالعه دباغ و همکاران (۱۳۹۸) نشان می‌دهد در جامعه ایران توجه کاربران فضای مجازی به فعالیت چهره‌های شاخص و مشارکت اجتماعی آن‌ها در سطح بالاتری از انتظارات قرار گرفته است.

وی گفت: عمده خرده ستاره ها و سلبریتی ها به جهت دیده شدن در بیان ضعف‌ها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... سعی بر آن دارند که خود را در خط مقدم دفاع از مردم قرار دهند در صورتی که بسیاری از آنان تاکتیک "منطقه پشت" را بعنوان راهبرد انتخاب کرده اند و بنا دارند تا صحنه اجتماعی جدیدی را برای رسیدن به اهداف اقتصادی و بعضا سیاسی خود ایجاد نمایند.

این کارشناس‌ارشد رسانه با اشاره بر اینکه مطالعات من و همکارانم با جامعه آماری ۹۹۹ صفحه اینستاگرامی نشان می‌دهد ،۴۷درصد کاربران فعال در اینستاگرام گرایش به سلبریتی ها و خرده ستارها دارند، افزود: روابط فرا اجتماعی، هم‌ذات‌پنداری و پرستش، سه شاخص گرایش به سلبریتی‌ها است، به‌نحوی‌که علاوه بر علاقه به تعامل فرا اجتماعی با سلبریتی‌ها، در بعد انتزاعی به الگوبرداری از ارزش‌ها و نگرش‌های سلبریتی‌ها و در بعد رفتاری به پرستش و تقلید سبک زندگی سلبریتی محبوب می‌پردازند.

او خاطرنشان کرد:حوادث اخیر کشور نشان داده است که باید برای نظام ستاره سازی کشور فکری اساسی کرد ،لذا وقتی به عملکرد بسیاری از ستاره ها و خرده ستارها در حوادث اخیر توجه می شود به خوبی نمایان است که این ستاره‌ها از طریق تعامل فرا اجتماعی و الگوبرداری که کاربران از آنان می‌ کنند توانستند با همکاری رسانه های ضدایرانی و شبکه های امپریالیسم احساسات مردم را در مرتبه اول جریحه دار و در مرحله دوم نسبت به جهت دهی خشونت کاربران اقدام کنند.


منبع : ایرنا