۱۰:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۱۸

حذف ارز 4200 باید انجام پذیرد

حذف ارز 4200 باید انجام پذیرد

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری بهشهر با تاکید بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: هدف اصلی دولت در با توزیع یارانه‌ها توزیع عادلانه منابع در کشور است.

به گزارش کاسپین24 | مهدی بشارت‌ده، درباره اقدامات اخیر دولت برای ساماندهی ارز در کشور و باز توزیع یارانه‌ها، اظهار کرد: هدف دولت توزیع عادلانه منابع در کشور است.

وی گفت: هدف دولت بسیار درست بوده اما از آن طرف مردم انتظار دارند که اقدامات کارشناسی بیشتری انجام شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علوم و فناوری بهشهر با اعلام اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت کلی تبعاتی دارد، افزود: اگر شرایط و پایه‌های اقتصادی پاسخگوی این جو روانی نباشد، زمینه‌ساز تورم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید این نگرانی را رفع کند که مبلغی که در بن کارت‌ها شارژ می‌شود قابل تبدیل شدن به پول نقد نباشد و زمینه‌ای ایجاد شود که این مبلغ تبدیل به کالا شود.

بشارت‌ده اضافه کرد: تبدیل بن کارت‌ها به پول نقد زمینه ایجاد نقدینگی در کشور شده و مشکلات خاصی خودش را به همراه دارد اگر این پول تبدیل به کالا شود زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی را به همراه دارد.

وی یادآور شد: توزیع هدفمند یارانه‌ها در قالب بن کارت‌های باشد که افراد نسبت به تامین کالا اقدام کنند، هد‌ گذاری درستی است اما در شیوه آن باید حساب و کتاب مناسب انجام شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری بهشهر، با اشاره به مشکلاتی که طرح ناقص هدفمندی یارانه‌ها در کشور به وجود آورد، افزود: این طرح بسیار خوب بود اما در اجرا مشکلاتی داشت و به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا نکردیم.

وی با اعلام اینکه اگر این طرح زمینه‌ساز مانع افزایش نقدینگی شود، طرح خوبی است، گفت: در کنار این موضوع نظارت‌ها باید تقویت شود.

بشارت‌ده در پاسخ به این سوال که اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای برخی از کالاها تا حدودی زمینه‌ساز از دست رفتن منابع ملی می‌شود، بیان کرد: بنده این را قبول دارم از این جهت برخی از کالاهای که ارز با این قیمت را دریافت می‌کردند در بازار با قیمت ارز آزاد در اختیار مردم قرار می‌گرفت و نکته اساسی بنده بحث نظارت‌ها است.

وی با اعلام اینکه تخصیص‌ها باید هماهنگ باشد، افزود: زمینه کاهش روابط و تاکید بر اعمال ضوابط در برنامه کاری قرار گیرد و نظارت بر توزیع کالا نیاز است که اعمال شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری بهشهر با اعلام اینکه در کشور نیاز به جراحی اقتصادی داریم، گفت: حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیاز است به شرطی که به صورت هوشمندانه و با نظارت کامل و مناسب انجام شود.


منبع : فارس